Vi kommer att bygga hus under 2009. Behöver vi uppvisa en energideklaration på vårt hus på vår tomt eller är det OK att ta en energideklaration från husleveratören på ett identiskt hus men som är byggt längre norrut?

Det borde vara att energideklarationen är unik för varje fastighet eftersom att dels klimatzonen påverkar energiförbrukningen och dels husets placering på tomten (väderstreck).

Jag vet dock inte säkert så du bör fråga stadsybyggnadskontoret om man kan "återvinna" energideklarationer på identiska hus. Du skulle t ex kanske kunna hitta en energideklaration för ett identiskt hus som är placerat i samma klimatzon med samma läge etc.

Jag blir lite nyfiken, kom du på den här idén själv?

Japp idén kom jag allt på själv!

Jag ska kolla med SBK vad de säger om att ta ett identiskt hus. Min tanke var att mitt hus "drar" inte mer effekt än ett identiskt hus i norrland. Problemet är att hitta ett identiskt hus med samma tillval osv.

Jag fattar inte varför? Det kostar ju inget att få en energideklaration från husleverentören, eller finns det dom som tar betalt för det?

patrik659 skrev:
......eller är det OK att ta en energideklaration från husleveratören på ett identiskt hus men som är byggt längre norrut?
Tanken slog mig också. Om ett serieproducerat (nytt) hus energideklarerats, så borde den gälla. Åtminstone på samma område.

Men jag tror inte att det går. Uppenbart för enkelt, och jag tror bestämmelserna stoppar detta. Aldeles för enkelt....
Dessutom så tror jag en energideklaration har bäst föredatum (ungefär som mjölk:D). Den går ut efter 2 år tror jag.

Rapid skrev:
Tanken slog mig också. Om ett serieproducerat (nytt) hus energideklarerats, så borde den gälla. Åtminstone på samma område..
Det finns bara i ett läge som detta förenklade sätt fungerar och det är om husen ligger i samma beräkningszon, ligger i exakt samma orientering i förhållande till väderstrecken och har exakt samma konstruktion och utförande (grund, väggar yttertak, fönstertyp och storlek, dörrtyp etc) Om någon av dessa parametrar är annorlunda, faller idén.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.