Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: skåne

Vårt nya uterum XL

Lägger upp en tråd om vårt nya uterum/vinterträdgård.
    Efter att bott i huset i 11 år och renoverat det rullande så var det dax för nästa projekt.

Vi började bygga sommaren 2009 och var klara hösten 2010.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	1.jpg
Visningar:	41
Storlek:	49.6 KB
ID:	45385  

Namn:	1 (8).jpg
Visningar:	39
Storlek:	51.8 KB
ID:	45386  

Namn:	1 (10).jpg
Visningar:	31
Storlek:	36.6 KB
ID:	45388  

Namn:	1 (11).jpg
Visningar:	33
Storlek:	25.0 KB
ID:	45389  

Namn:	1 (13).jpg
Visningar:	30
Storlek:	32.7 KB
ID:	45391  

Namn:	1 (14).jpg
Visningar:	45
Storlek:	28.2 KB
ID:	45392  

Namn:	1 (15).jpg
Visningar:	27
Storlek:	30.0 KB
ID:	45393  

Namn:	1 (17).jpg
Visningar:	24
Storlek:	29.9 KB
ID:	45395  

2.    länk #2
    Buster1s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: uppland

Jag vill också ha...

Lite mer fakta om glaspartier osv

Kul att se någon som tänker lite utanför boxen.
    Jag fick bara ett vår/ sommar rum i klassisk stil
    Senast redigerad av Buster1 2010-12-20 14:39

3.    länk #3

Jag vill också ha...

Lite mer fakta om glaspartier osv

Kul att se någon som tänker lite utanför boxen.
    Jag fick bara ett vår/ sommar rum i klassisk stil

Kul att du gillar det. Glaspartierna är köpta på Empir i Skurup. Ska jag vara helt ärlig så är det inte vinterbonat, men man kan ju använda det en fin vinterdag med rätt kläder på .

Vi ville ha lite yta också så man verkligen använder det. Bottenyta ca. 33 m2 och balkong ca. 19 m2.

4.    länk #4
    Buster1s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: uppland

Vem av er är snickare, glasmästare eller arkitekt?

5.    länk #5
    MaWa71s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Östergötland

Snyggt! Jättesnyggt! Imponerande snyggt!
    Själva får vi inte ens bygglov för det skärmtak vi önskar bygga (21kvm)..

6.    länk #6

Vem av er är snickare, glasmästare eller arkitekt?
    På 1. svarar jag: Inte jag ,men har läst till gymnasiebyggnads ingenjör en gång(jobbar inte med det). Min far har byggfirma så jag har fuskat en del.

På 2. svarar jag: Inte jag. En firma som Empir använder sig av har monterat glasen. Bättre att de fick göra det när det skulle upp en våning osv.

På 3. svarar jag: Jag har ritat allt, men jag är tyvärr inte arkitet. Det var dock den stora drömmen men jag kom inte in på den utbildningen när det begav sig.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2008
    Län: Västra Götaland

Tjusigt. Maffig yta som är trevlig att ha både sommar som vinter. Blir en och annan trevlig fest där kan tänka... Bra alternativ när svenska sommaren är just svenk. Inne men ändå ute.
    Får jag vara nyfiken och fråga vad som döljer sig i trädgården under vintertäcket på utomhusbilden i dagsljus, en koloss som verkar övertäckt. Vad är det?

8.    länk #8

Tjusigt. Maffig yta som är trevlig att ha både sommar som vinter. Blir en och annan trevlig fest där kan tänka... Bra alternativ när svenska sommaren är just svenk. Inne men ändå ute.
    Får jag vara nyfiken och fråga vad som döljer sig i trädgården under vintertäcket på utomhusbilden i dagsljus, en koloss som verkar övertäckt. Vad är det?
    Tack för de trevliga orden.

Det som gömmer sig under snön är en så kallad ispinne till uppvärminingen.http://www.octopus.tm/

9.    länk #9
    Forumgud Medlem: Oct 2006
    Ålder: 38
    Län: Halland

Fantastiskt vackert !! Min vinterträdgård är i vinkel och på 60 kvm....men är ej trivsam pga storleken så det skall byggas om !!

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Västragötalandslän

Hej!

Fint ute rum och vilken häftig typ av uppvärmning. Var inne på deras sida (is-pinnens), men kan du berätta lite hur den fungerar och vad du kar för kompletterande uppvärmning. Och gärna hur länge du haft den.

Mvh Alexandersson_1

11.    länk #11

Hej!

Fint ute rum och vilken häftig typ av uppvärmning. Var inne på deras sida (is-pinnens), men kan du berätta lite hur den fungerar och vad du kar för kompletterande uppvärmning. Och gärna hur länge du haft den.

Mvh Alexandersson_1
    Ispinnen fungerar ju som en värme pump. Vi har vattenburen golvvärme på bottenvåningen och ett fläktelement på ovanvåningen. Ute i ispinnen sitter en kompressor och inne i huset sitter cirkulations pump med en elpatron och en litedator som styr det hela. Elpatronen är ju bara till hjälp när det är riktigt kalt. Har bara kört systemet sen 6 veckor och har gjort av med ca 1600 kW på ispinnen och elpatronen har tagit ca. 60kW på den tiden(i snitt ca. 1100kW på 4 veckor. Ute har det varit ca. -5 fem i snitt . Inne har jag stängt av alla el element och rumstempen mellan 18,5 på morgonen när det varit riktigt kallt ute(ner mot -10 till -12) och runt 20,5 på kvällen. Ska tilläggas att huset är byggt 1976 och är på ca.180 m2.

http://www.skanskan.se/article/20101...ispinne-i-hoor

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42