Hantverkare
Josko1: [citat] 7 personer x minst 8h/dag ger arbetstid minst 112h (över 2 veckors arbetstid) så om svenskarna var mindre folk så tar det självklart längre tid…
cpalm: [citat] Precis så. Talar förvisso inte av erfarenhet, men har förstått att det är en fråga man tar hänsyn till i större entreprenader. Spontant låter det ju tokigt, men egentligen är det rätt logiskt om man funderar på det - att du betalat för något betyder inte att du är i besittning av saken i fråga, det är ju ett ganska välkänt faktum. Vanligtvis sker en konkret
Allmäntvetgirig: [citat] Bilen finns ju hela tiden under arbetets gång, alla kostnader är kvar, även om hantverkaren åker till samma plats flera dagar. Det du skriver om dubbel debitering per dag är även det lite tvetydigt, om det rör sig om någon enstaka timmes jobb brukar det sällan vara hel servicebilavgift (men det finns såklart olika upplägg). Tanken du har om "rabatt" på längre jobb eller
cpalm: [citat] Det beror väl på vilken typ av verksamhet man bedriver? Är verksamheten utåtriktad och man skyltar med telefonnumret som bolagets primära kontaktuppgifter håller jag med övriga om att det inte ger ett riktigt seriöst intryck om numret inte är kopplat till bolaget. Förväntas man vara nåbar på telefon även utanför arbetstid, vilket vanligen är fallet för en företagsledare,
Magnus E K: Gissar på antingen en radiator med inbyggd radio (lite småkorkat) eller en radio som är så gammal och strömkrävande att den även fungerar som radiator.
Dinjo: [citat] Köp på Clas Olsson. Hyfsat bra pris.
hempularen: [citat] MEN ta hjälp av en jurist med formuleringen.
bajenjonnez: Kan swisha kostnaden för det som hantverkaren tog hand om 👍
Polgara71: [citat] Förstår ditt dilemma .-). Vi har samma sak gällande vår rörmokare, har renoverat vårat hus under några år så han har varit där ett par ggr, fakturan kan komma 2år efteråt hahahaha. Nu är jag på honom o tjatar varje gång han varit hos oss så nu har han blivit lite bättre :-). Bättre för oss också som kan räkna av pengarna
Matti_75: Du får skilja på lärling och Apl elev. Lärling är anställd av företaget och gör sin lärlingstid där tills dom blir fullbetalda efter faställt antal timmar och dessa måste man ta betalt för. Apl elever går på yrkesgymnasium och kostar som sagt mest en symbolisk summa som skall täcka lite verktyg och kläder till eleven.
Mickegse: [citat] Dom ska byta panel och fixa lite med altanräcket, material vet jag och tiden är 2-3 veckor. Undrar bara om det blir fler än en snickare för då drar det iväg, men det borde dom skrivit tycker jag, men får väll fråga.Är en firma som funnits i många år iaf.
Roman Larin: [citat] Startdatum står inte i offerten, men vi har avtalat detta muntligt och även via sms. Skulle komma och börja jobba den 12 augusti. Kvällen innan rindge och sa att han kommer den 15 istället. Kom ej 15de heller, och svarade inte på telefonen. Till slut fick jag tag på han och fick veta att han är upptagen med privat ärende, men kommer idag. Idag kom ej heller, då har feber och
BjörnTämjaren: Hej, Jag håller på att byta tak och ska leja en takfirma för att göra allt plåtarbete. Jag gör allt upp till läkning själv sedan är tanken att takfirman ska färdigställa därifrån. Fick precis in ett pris från företaget jag tänkt anlita på bra referenser, han skriver så här: Jag har tagit ett kvadratmeterpris från ett annat arbete för att få fram en peng hos dig och arbete
4774: Samtliga hantverkare som utfört något arbete hos oss har varit trevliga, yrkesskickliga och nästan för sociala. Kommunikation har aldrig varit ett problem.
Bart: Frågan som uppstår är ju då var skadorna kommer från? Fanns de där eller är det hantverkaren som orsakat dem? I ett fall ser det ut som lite klantig sågning, men är de övriga orsakade av hantverkaren?
Rob Kit: [citat] Tack för ditt inlägg. Jag har ännu inte bestämt mig för hur jag skall gå vidare. Bestridit fakturan gjorde jag redan i Januari, utan att få något som helst svar. Jag vill såklart ha jobbet slutfört och måste involvera en annan firma för det. Den "extra" kostnaden avser jag i så fall att kräva det ursprungliga företaget på. Så går mina tankar just nu.
Birgitta Lindén: [citat] [citat] Har exakt samma problem och undrar om du hittat någon list? Min gamla lust sitter kvar men är lite skadad här och där och ser inte så fin ut. Det gör däremot själva bordsskivan, så den vill jag gärna ha kvar med en ny list.
Berget46: [citat] Alltid en opartisk besiktningsman efter utfört arbete.
57Kicki: Jaa taket var jättefint när det var nymålat Bifogar en bild när det var nymålat!
joakimlundberg: [citat] Lackat eller oljat, återkommer med bild
MrMcMuffinMan: Hej! Min första tråd här, hoppas den hamnar rätt.. Vi har köpt hus i Staffanstorp och jag känner att det finns en del jag behöver bolla med en sakkunnig, även om jag känner mig kapabel att utföra dom flesta arbeten jag vill utföra så är jag inte ett dugg kunnig rent fackmannamässigt och det gäller saker som att riva/bredda valv i bärande vägg etc. Är det en vettig idé att
Björkskär: Det här med betalning i förskott har spridit sig mer och mer. Se på all näthandel där man betalar nästan allt i förskott. Förr fick man ju oftast en faktura vid leverans av en vara med olika lång betaltid, men numera verkar det vara ytterst sällsynt om man inte har en lång affärsrelation. Så svaret på detta är nog att både kunder och säljare är dåliga. Kunder som inte betalar
BigR: Det är väl inte så ovanligt att man stöter på gnälliga primadonnor bland hantverkare? Vissa har nog vuxit upp i yrket med nollränta, desperata privatare och ständig byggboom som normaltillstånd och det påverkar synen på tjänster, kunder, pris och kvalitet. Som tur är finns det hantverkare som är långsiktigt intresserade av yrket och värderar sitt renommé för framtiden. Leta
wrobel.se: [citat] Jag har ingen egen erfarenhet av Vesivek. Men har med 2 andra "brevlådeföretagen" inom takbranschen Det har varit likadant i både fall. Som entreprenör har jag blivit inbjuden till två möten med sådana aktörer. Det är alltid samma upplägg – de letar efter underentreprenörer som kan utföra arbetet för ungefär 30 % av marknadspriset. När jag frågade hur man kan samarbeta
hempularen: Sedan skulle jag nog inte rakt av gått med på en offert som är så ospecad ang. vilka maskiner som ingår eller ej. Den utrustning de använder för relining arbetet är troligen väldigt mycket dyrare än någon enklare bilningsmaskin. Vore de riktigt fräcka så ingår inte relining utrustningen heller.
hempularen: [citat] Det är givetvis inte idiotsäkert. Men hittils har det fungerat för mig. Det där med att stolpskott tar sig förbi processer och bakgrundskontroller, tror jag beror på att dessa kontroller ofta utförs av personal som bara vill kunna klicka i att de gjort kontrollen, och inte egentligen funderat på vad kontrollen säger. Och så beror det ju på HUR man kontropllerar. Ett företag
Erik Åsman: [citat] Hej, hittade ni nån som kunde hjälpa er? Har ett gammalt timmerhus i Södersvik som behöver undersökas/byggas om.