Thomas Lundquist
Finns det konsumenter som beter sig svinaktigt?

Kan det var möjligt?
Här på forumet så har det slungats fram att det i stort sett bara varit hantverkare hade den typ av gen.
Men "nu" har det framkommit att F-bolagen anlitat cowboys för att få ordning på konsumentfuskarna.

Det tycker jag är bra.

Thomas59
Förstår att du försöker vara lite rolig/ironisk men mellan raderna kan man läsa att du inte fattar varför hantverkare diskuteras, och ifrågasätts (inte alla), på ett konsumentforum.

Om du tycker att konsumenter ska granskas (instämmer) så borde du väl också applådera granskningen/kritiken av skojare inom hantverkarbranscherna,men det är INTE det intryck man får då man läser dina inlägg.

Thomas Lundquist
Thomas59 skrev:
Förstår att du försöker vara lite rolig/ironisk men mellan raderna kan man läsa att du inte fattar varför hantverkare diskuteras, och ifrågasätts (inte alla), på ett konsumentforum.

Om du tycker att konsumenter ska granskas (instämmer) så borde du väl också applådera granskningen/kritiken av skojare inom hantverkarbranscherna,men det är INTE det intryck man får då man läser dina inlägg.
Nu handlade TS tråd om konsumenter kan ha ett svinaktigt beteende gentemot företag.

Har du frågor angående företagande eller hantverkare så svarar jag gärna på dina frågor via pm.

Nej, det gör det inte.

Redigerat:
För att utstuderat kunna lura hantverkare behövs en viss erfarenhet och kompetens från den typen av upphandlingar. De flesta konsumenter anlitar hantverkare ett fåtal gånger under sin livstid så den erfarenheten och kompetensen finns oftast inte.

Så nej, det är förmodligen inte en signifikant mängd jämfört med det omvända. Det faller på sin orimlighet.

Det är väl synnerligen enkelt att vara svinaktig mot hantverkare eftersom jag som kund sitter på pengarna.

Nu skulle jag aldrig drömma om att dj@:vlas utan anledning, men det är ingen större svårighet att besegra ens stora företag genom att vägra betalning. Det har jag tyvärr behövt göra ett par gånger. :|

mariatherese skrev:
För att utstuderat kunna lura hantverkare behövs en viss erfarenhet och kompetens från den typen av upphandlingar. De flesta konsumenter anlitar hantverkare ett fåtal gånger under sin livstid så den erfarenheten och kompetensen finns oftast inte.

Så nej, det är förmodligen inte en signifikant mängd jämfört med det omvända. Det faller på sin orimlighet.
Jag har några gånger i månaden kontakt med mindre hantverksfirmor som blivit utnyttjade av privatkunder. I några fåtal av fallen så är det kunder där något oväntat hänt och betalningsförmågan spolierats men där en lösning ändå går att finna men i de flesta fallen är det rena utstuderade blåsningar.

Tyvärr är relativt många hantverksfirmor naiva nog att göra affärer på uppåt 100-150 000kr utan kreditundersökning på sina kunder. I flera fall har kunden lyckats få både arbete och material utfört för att sedan bara skratta när allting är klart då viljan till betalning är obefintlig.

Sedan finns det några få som är de svinaktiga men vanligare kunderna utan målvakt eller rena blåsningsförsök. Dessa lägger ut en entreprenad på löpande debitering hos någon mindre firma för att sedermera endast betala material och en del av arbetet med hänvisning till någon uppdiktad reklamation. Dessa kunder är drivna förhandlare och juridiskt vana så de lyckas göra ärendet så invecklat att hantverkaren ser en viss risk i att smutskastas eller tom få delad dom alternativt förlora plus att orken för en utdragen process inte finns. Ev förhandlar man fram en kompromisslösning och kunden har då lyckats pruta 20-30 % på entreprenaden.

Har tyvärr sett ett par jurister som använder denna taktik för att upphandla entreprenader. Ryktet går ut till andra men det finns alltid nyare hantverkare att få tag i vid behov för dessa människor

Läser man mitt inlägg noga så ser man att det inte står att det inte förekommer.

mariatherese skrev:
Läser man mitt inlägg noga så ser man att det inte står att det inte förekommer.
Jag har inte lagt några ord i din mun heller. Sedan är det upp till egen tolkning och gissning vad som är signifikant mängd kunder som är bedragare kontra vilken mängd hantverkare som är bedragare.

Läser man lika noga har jag inte påstått att det finns fler eller lika många kunder som blåser hantverkare heller.

Det lär finnas olika grader i detta

Allt från lurendrejare - som hantverkare tar de så mycket som möjligt i förskott för att sedan försvinna. Som kund så är det dessa som lurar till sig arbete utan intention att betala

Sedan finns det lite vanligare typen med slarvande hantverkare som gjort så gott det behövs enligt dem, dessa är kanske mer att likställa med kunder som bråkar och vikl ha prisavdrag för allting och har orimliga krav på arbete.

Lolle skrev:
Jag har inte lagt några ord i din mun heller. Sedan är det upp till egen tolkning och gissning vad som är signifikant mängd kunder som är bedragare kontra vilken mängd hantverkare som är bedragare.
Om du hade haft den avsikten så hade det varit rimligare att inte citera mitt inlägg.

Vill fortfarande hävda att de flesta privatpersoner inte köper hantverkartjänster lika ofta som hantverkare säljer dem. I de flesta avtalssituationer är hantverkaren mer kunnig på såväl vad det är som ingår samt vilka fallgropar som finns.

Sen är det upp till var och en att gissa om dessa situationer utnyttjas av en grupp hantverkare eller ej.

Jag är inte generellt mot hantverkare - vi har haft några riktiga guldägg i vårt husbygge än så länge och ett väldigt seriös firma som gjorde badrummet i vårt förra hus. Men tyvärr har vi också stött på raka motsatsen.

Thomas Lundquist
Man behöver varken ha erfarenhet eller någon större kompetens för att beställa jobb utan att ha cash.

Det finns någon typ av granskning på startsidan till forumet där rubriken är " Så fuskar hantverkarna med ROT-avdraget"

Reportern ringde och utgav sig för att vara en privatperson som ville få ett golv lagt. Frågan som ställdes var huruvida hantverkaren kunde tänka sig att byta ut en del av materialkostnaden mot arbetskostnad och på så sätt nyttja mer ROT.
Detta vrids till att hantverkaren fuskar med rotavdraget och konsumenten är "heliga Maria" själv.

Det jag ville trycka lite på med tråden är att en vanlig konsument (som även jag är trots att jag är hantverkare) inte är ett dyft ärligare än en hantverkare. Jag tycker även rubriken och artikeln med dess snedvridning är pinsam.

Nu har försäkringsbolagen bl.a anlitat gamla konstaplar för att utreda fuskträsket, dvs sätta dit fuskarna som ser till att premierna höjs.

Så den bländande logiken vi får fram här är att hantverkarna som fuskar (inte dom helylle alltså) också fuskar när dom har med försäkringsbolag att göra. Och inte nog med det. Även dom helylle hantverkarna fuskar i kontakten med försäkringsbolagen. Och alla konsumenter. Så alla fuskar utom ett gäng som fuskar två gånger.

Briljant!

Rubriksättningen i den nu nämnda artikeln är på inget sätt värre än rubriksättningen av denna tråden.

Dessutom är det inte alls så att artikeln framställer konsumenter som "Heliga maria" som TS skriver, tvärtom framgår det i klartext att "Det är såklart olyckligt om kunder pressar utförare till sådana saker."

Så, det enda som är snedvridet med artikeln är TS påståenden om densamma, IMO.

Bara för att det finns konsumenter som är oärliga, betyder inte det att det skulle vara någon form av balans. Det finns gott om hantverkare som här på forumet säger att de aldrig stött på en oärlig eller ens dålig kund, och de lär ha stött på några stycken i sitt yrkesliv. Omvänt är det många konsumenter på forumet som stött på oärliga hantverkare, trots att de bara anlitat ett fåtal eller bara en enda i hela sitt liv. Så nej, konsumenterna är inte alls lika oärliga som hantverkarna, inte på långa långa vägar.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
Så den bländande logiken vi får fram här är att hantverkarna som fuskar (inte dom helylle alltså) också fuskar när dom har med försäkringsbolag att göra. Och inte nog med det. Även dom helylle hantverkarna fuskar i kontakten med försäkringsbolagen. Och alla konsumenter. Så alla fuskar utom ett gäng som fuskar två gånger.

Briljant!
Ja, nog fuskar alla mer eller mindre och/ eller någon gång, har du aldrig fuskat/ myglat?

Hantverkare är med all säkerhet inte värre än en säljare t.e.x.

Det gläder mig dessutom att vara både konsument och hantverkare, hade jag varit av kombinationen konsument /säljare hade jag kanske också varit en bitter hantverkarhatare.

Jag gläder mina kunder som är privatkonsumenter med att utföra ett bra hantverk utan fusk eller mygel.
Men en säljare (på tal om myglare) som för övrigt nog är den minst uppskattade yrkeskategori tillför sällan privatkonsumenter något som gläder dom. Men det vet du kanske inget om, eller har du privatkonsumenter som kunder?

Spännande att du skriver här haha, du som är så präktig och hade spärrat mig t.o.m.

Välkommen in till debatten, men var gärna lite mer briljant än så Matias.

Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Rubriksättningen i den nu nämnda artikeln är på inget sätt värre än rubriksättningen av denna tråden.

Dessutom är det inte alls så att artikeln framställer konsumenter som "Heliga maria" som TS skriver, tvärtom framgår det i klartext att "Det är såklart olyckligt om kunder pressar utförare till sådana saker."

Så, det enda som är snedvridet med artikeln är TS påståenden om densamma, IMO.

Bara för att det finns konsumenter som är oärliga, betyder inte det att det skulle vara någon form av balans. Det finns gott om hantverkare som här på forumet säger att de aldrig stött på en oärlig eller ens dålig kund, och de lär ha stött på några stycken i sitt yrkesliv. Omvänt är det många konsumenter på forumet som stött på oärliga hantverkare, trots att de bara anlitat ett fåtal eller bara en enda i hela sitt liv. Så nej, konsumenterna är inte alls lika oärliga som hantverkarna, inte på långa långa vägar.
Rubriken till artikeln stinker och är vilseledande.

Rubriken till den här tråden är en intressant fråga som inte verkar tas emot så rart.
Hur kan man ifrågasätta en "konsument" i dennes borg?
Lite som när Janne J. undrade var dom 250.000 ungarna utan skor och mat fanns.

Det är ju knappast så att försäkringsbolagen på lite lattjo har anlitat gamla snutar bl.a för att reda ut och komma åt konsumenterna som fuskar.
Sedan har dom även register på fuskarna och utbyter "material" med varandra vid behov.

Varför allt detta arbete då det enligt dig knappast finns fuskande konsumenter Thomasx?

Men det finns ju en F-bolagsräv här på forumet som kanske har lite intressant att krydda med :) .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.