Moderator
Medlem: Sep 2005
Län: Skåne
Raderade 1 ovidkommande inlägg och 1 svar på detta.
Fokusera på ämnet i fråga, inte debattörerna. Och om du skulle tycka att det vore vettigt eller nödvändigt att fokusera på debattören, var vänlig visa en väl underbyggt argumentation som förklarar varför så är fallet.
Senior medlem
Medlem: Apr 2008
Län: Skåne
Jag tycker det är intressant att så många hantverkare som skriver i dessa trådar med alla medel framhärdar att det inte finns några problem och om några sådana finns så ligger de hos kunden. Vad hände egentligen med "kunden har alltid rätt"?
Låt mig utveckla. I stort sett alla människor jag känner som har hus har en eller flera dåliga erfarenheter av hantverkare. Många har fler dåliga än goda erfarenheter. Visst, de flesta har även dåliga erfarenheter av mataffärer, klädaffärer etc, men det man då ska tänka på är att de flesta handlar mat minst en gång i veckan, medan hantverkare är någon man anlitar tämligen få gånger under sitt liv. Att kunder är missnöjda med hantverkstjänster ter sig som tämligen vanligt förekommande med andra ord.
Att det sedan går att hitta olika förklaringar och resonemang kring varför kunden inte borde känna sig missnöjd eller lurad är egentligen inte så intressant, för om kunden känner sig lurad så känner sig kunden lurad, något som varje tjänstesäljare borde vilja undvika och som branschen som helhet borde vara intresserad av att sätta ner foten mot. Som säljare av tjänster så har man helt enkelt inte gjort ett bra jobb om kunden inte är nöjd. Om det nu är så att grunden till missnöje exempelvis är otydlig prissättning så borde ju branschen vilja åtgärda detta, inte bara säga att kunden måste bli bättre på att förstå hur prissättningen går till, kunden anlitar ju faktiskt ett proffs för att han eller hon saknar kunskapen, ett problem som den seriösa hantverkaren borde sträva efter att hjälpa kunden med, men något som istället många verkar utnyttja.
Dock har man ju som kund inte så stort val. Branschens spelregler ser ut som de gör och hantverksföretagen är generellt sett uppbyggda kring detta sätt att jobba. Det saknas helt enkelt konkurrens på metoder att göra affärer inom hantverkarbranschen, där viss specifika hantverkaryrken är överrepresenterade.
Eller man kanske ska säga saknades, då det kommer fler och fler utländska hantverkare som faktiskt många gånger tycks följa principen att man som tjänsteleverantör har ett ansvar att se till att kunden blir nöjd. Svenska hantverkare ser naturligtvis detta som ett enormt hot mot deras sätt att bedriva sina verksamheter och försöker smutskasta utländsk arbetskraft på alla sätt de kan och framhålla att svenska hantverkare minsann är några växlar bättre än resten av världens byggare. Jag känner igen exakt den smutskastningskampanjen från min egen bransch, IT, där väldigt många är livrädda för att bli av med jobben till låglöneländer som Indien och på samma sätt försöker få fram att Indier minsann skulle vara andra klassens programmerare, att man får vad man betalar för etc, när de ofta är både bättre utbildade och mer villiga till hårt arbete än deras svenska kollegor.
På sikt tror jag inte någon av denna utländska arbetskraft kommer kosta oss jobben, men däremot kan det tvinga oss att bli bättre på det vi är dåliga på, vilket i hantverkarnas fall är "customer satisfaction".
Banned
Medlem: May 2008
Län: jämtlands
Helt ärligt känner jag inte alls igen vad som senast lades in.
Min erfarenhet är en annan.
då det kommer `hantverkare´ från tex Polen så är de här ett tag sen farde hem å kommer mest troligt aldrig se kunden mer i sitt liv. Jag har blivit inlejd på eljobb som firma som har Polacker anställda -tex tjejer som jobbade i jeans å `städade´mest efter `snickarn´- men har nya anställda varje halvår. Sen i sin tur var företagsledaren (tecknaren?) egentligen slakare !!. De hade iaf dragit el -för det får man i Polen- som såg allt annat än bra ut å långt ifrån säkert installerat.
Sen deras snickar jobb är av olika kvalitet, en del hel bra å en del urkass....
Kan dock tro att det finns de som inte bryr sig om kunderna, men det är ett storstads problem. Här ute å landet så sittre Du helt i kundernas händer om Ditt rykte. Jag å de snickare, rörmokare målare i byggbranschen har ett gott öra till vad kunden vill och vad de säger.
Har kontakt med kollegor i Sthlm som har litet av den attityden att de gör ett jobb en gång sen lejjer den kunden en annan nästa gång, oavsett hur bra de gör jobbet.
Priset styr å de tar nån billigare bara, och de hittar alltid nån nånstans .
Men vi på landet har ju samma kundkrets kvar -förhoppningsvis....
Hur orkar ni gång på gång debattera detta ämne? Det finns och kommer alltid finnas två sidor som tycker olika om allt här i världen och era åsikter är egentligen inte värda ett skit. Ingenting ni säger, hur träffande det än må vara, kommer att ändra "motståndarens" uppfattning. Face it.
Det finns ett bra, men hyfsat politiskt inkorrekt talesätt om att debattera på nätet: "Arguing on the Internet is like running the special olympics. Even if you win, youre still retarded."
Så, ut och spika takpapp eller lista klart i köket! Här gör ni ingen nytta.
En ännu mer intressant fråga är ju varför någon som inte tycker en diskussion är intressant samt vidare att individers åsikt är meningslös (vilket per definition måste betyda att denna någons egen åsikt inte heller är "värd ett skit") inte bara läser diskussionen han eller hon är ointresserad av, utan dessutom bemödar sig med att skriva ett inlägg som definitivt inte tillför något som helst av värde, framförallt inte då personens åsikt inte är värd ett skit.
Jag menar, om det nu är inte gör någon nytta att diskutera ett visst ämne så gör det väl ännu mindre nytta att i en tråd som handlar om ett visst ämne proklamera att hela diskussionen är meningslös och dessutom idiotförklara de som tycker det är ett intressant diskussionsämne. Om man alltid skulle undvika att diskutera de saker där man inte tror att "motståndaren" kommer ändra åsikt så skulle vi nog få avskaffa diskursen som samtalsform helt och hållet.