D
danpih: Ok. Ja det är någon slags mursten ca 15 cm höga och 35 cm breda.
4 svar · 3,2k läst
·
M
Michael Kabayan: Jag skulle satsa på att avleda vattnet ut från grunden med rör och självfall, och samtidigt skapa ett utrymme/magasin i grunden, där vattnet tillfället kan samlas, i ett leca eller makadam skickt. Därefter skulle jag lägga ut en 10mm krypgrundsisolering för att minska kyleffekten från berget, samt överst en armerad markväv med tejpade skarvar för att minska fuktbelastningen i
13 svar · 9,4k läst
·
B
byggolle: När dygnstemperaturen går under 5 grader börjar "betongvintern". Då bör man vidta åtgärder vid gjutningar tex varmbetong, accelerator, uppvärmda formar och armering, täcka betongen direkt med täckmattor (typ liggunderlag) mm. Men om du täcker med frigolit och blandar med varmvatten kan du vara lugn.
4 svar · 4,8k läst
T
twoody: Den är gjord för att kunna skruva plyfa direkt på .
1 svar · 1,6k läst
A
andersjm: Hej, Vi bygger med ett avtal baserat på "ABS09". I vårt avtal står att priset för schakt är uppskattat till X kr, men att detta pris inte innefattar borttransport av massor samt krossmaterial utöver det som nämns i offerten. I standardtexten för ABS09 (som är en del även i vårt avtal) nämns att ungefärliga priser som anges av entreprenören inte får överstigas med mer än 25%.
0 svar · 1,7k läst
haavard
haavard: Eller så går moderator in och raderar trollinlägg...
90 svar · 16,5k läst
Buuzzz
Buuzzz: 1967-1968.
2 svar · 783 läst
T
Traume: Betong i sig kan ju hålla en högfuktighet samt att det kan kondensera på den om den är i ett kaltutrymme. Men varför plast? använd en tjärpapp eller dylikt istället. Och varför är plast bannlyst?
1 svar · 2,6k läst
B
Boan: Fast packad 0-18 dränerar inte så bra..och det är ju dött så det växer dåligt i det.
5 svar · 1,5k läst
·
roland53
roland53: Så här gjorde jag till slut; [bild] Sågning i 400 mm betong (puh :mad:) [bild] Inköp av 3 st 20 mm kilar från HME Tools.se för totalt ca 540:-. Med facit i hand skulle jag nog köpt storleken större, men det funkar. [bild] Borrning [bild] Knäckning [bild] Tack vare att armeringen satt så djupt att jag inte kom åt med vinkelslip så var det gasbrännare som gällde. [bild] Lite tur att
9 svar · 11,7k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Dränering rutom (iaf runtom utbyggnaden) och ventilation känns väl som lämpliga 1a åtgärder iaf Sen skall ju väggarna på en krypgrund utvändigt ha ngt diffusionstätt material, typ platonmatta- och utanför detta singel...finns många artiklar om hur man bör bygga en krypgrund med dränering, säkert lite olika sätt också iofs... :) /K
1 svar · 2,0k läst
A
Andy_fix: MH1001 Har tagit in offerter från två Betongfirmor med ganska stor spridning i pris. Vilka har du bokat?
8 svar · 12,3k läst
·
A
AnnaLisaLjung: [citat] Det är ju helt suveränt! TACK!!! 😊
5 svar · 2,1k läst
GoForIt
GoForIt: Mest estetiskt i det utrymme du beskriver, skulle jag säga.
3 svar · 1,2k läst
P
SBH: fibrer fanns i säck att köpa. blanda in i det man ville. rätt svar får man efter tester
6 svar · 6,5k läst
Nimajneb
Nimajneb: enligt tillverkarna ska man blanda frostskydd i murbruket vid murning om det är risk för frost men... - Rekommendationen vid +5grader o neråt. Då det verkar som frostskyddet enbart är en saltlösning så förstår jag inte varför 5 och inte 0 grader. - Risk för frost... under vilken tidshorisont ? 24h, en vecka, en månad ????
0 svar · 1,8k läst
Bödde
Bödde: Vad gäller asfaboarden så är det lukten som kännetecknar skicket på den. Om ni kan bryta loss en liten bit och lägga i en plaspåse några dagar, så kommer ni känna om det luktar när ni öppnar påsen. Absolut går det att fixa påväxten! Nummer ett är att ta bort den miljö där möglet kan leva, dvs sänka den relativa fuktigheten till under 70%, vilket man ordnar med någon typ av
5 svar · 3,4k läst
·
T
Twoflower: Om man vill installera ett temporärt avlopp i en betongplatta, alltså ett som man senare vill plugga igen. Vilken höjd rekommenderas att sätta det på? Antar att det smidigaste är att avsluta med en "hona"? Ska det sitta i nivå med färdig platta eller golv, eller viss distans under/över dessa? Skulle jag gissa så skulle jag på med ett lock (75mm rör) i nivå med färdig platta som men
0 svar · 730 läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Inga problem så länge det är inomhus och att du t.ex. inte kör in saltdränkta bilar där.
1 svar · 1,7k läst
·
S
Squall Leonhart: När jag ändå håller på med avloppet till huset så hade jag tänkt göra något åt dagvattnet. Så jag funderade lite på hur det bör se ut med stenkista. Kommunen säger att jag tar hand om det själv om ingen dagvattenbrunn finns i närheten, och så är fallet hos mig. Originalavvattningen på huset består av 1 meters betongrör som är nedstoppade i marken vid varje knut, något en
0 svar · 1,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: En glasfiberslamavskiljare ska grävas ned i lera. Tillverkaren anger att den ska ligga omgiven av en skyddsfyllning av makadam utan nollfraktion om 50 cm i lera. Det står inget om geotextil mellan omgivande lera och skyddsfyllningen. Finns det argument för eller emot att använda materialavskiljande geotextil?
0 svar · 722 läst
F
fredl: [citat] Hos oss kopplade vi både takavvattning och dränering på dagvatten för dagvattnet i gatan ligger på tillräckligt djup. I vår kommun är de mest angelägna om att de som har takavvattning kopplade på avloppet gör om och kopplar mot dagvatten då det vid stora nederbördsmängder kommer alldeles för mycket till reningsverken.
15 svar · 2,5k läst
iamrane
iamrane: Tänkte bara slamma på lite. Tror det funkar. Jag kör på det :)
4 svar · 1,0k läst
B
Bo Berglund: Svaret kom idag ute på byggplatsen: Man bygger upp så kallade "profiler" av plank utanför hörnen och spänner upp linor mellan dem på så sätt att linorna följer utsidan av huset. Dvs avståndet mellan linorna (i båda ändarna) är lika med husets dimension i den riktningen. Sedan man kollat att allt är rakt inkl diagonalerna lika så kan man börja mäta längs linorna. Dessa sitter i
3 svar · 925 läst
B
byggolle: När man murar en sockel med leca så vilar den på en sula av betong. Är du orolig för stress(gjutarfrossa) med själva gjutningen så får du ta hjälp av en betongare eller en kompis som har lite erfarenhet av gjuta. Det kommer gå fint tror jag.
4 svar · 1,5k läst
JPA666
JPA666: Hmmm.... Har grävt fram plintarna och de är helt släta nertill. Såg också att plintarna står endast direkt på sand. Plintarna är från 1975 och ej justerbara så då tycker man att de är lika långa nertill iom att stugan är platsbyggd. Tror jag chansar och gräver nya plinthål men bara 40 cm djupa och försöker få dem någorlunda lika djupa. blir det snett så borde det bara vara
8 svar · 2,9k läst
holmberg87
holmberg87: Jag skulle inte använda någon markisolering om jag byggde med plintar och jag har aldrig sett någon som gjort det heller. Däremot om man gjuter ner plintar är det inte ovanligt att man har markisolering under gjutningen. Duk, 0-32 och ev lite stenmjöl för att jämna av under plintarna för att lättare få dom i våg skulle jag göra. Du kommer inte få problem med tjällyftning om du
3 svar · 6,3k läst
holmberg87
holmberg87: Lyfter den här tråden igen, jag skrev ju ändå mitt första inlägg genom den här tråden :) Jag har tänkt bygga en carport eller garage till våren men jag är osäker på om underlaget är okej att fortsätta med. Som sagt har jag istället för att spränga bort berget, fyllt upp med bärlager då nivån på ev garage ändå behöver komma upp lite. Det jag funderar över är om jag helt
9 svar · 5,9k läst
·
B
Bo Berglund: När vi köpte vår stuga i skärgården hade vi en besiktningsman som sa hur vi skulle göra i krypgrunden (på berg som i detta fall också). Vi hade en sänka under ena halvan av huset och det var risk för att det samlas vatten där. Så här skulle vi göra sa han: - Ta bort organiskt material - Fyll upp skrevor mm med singel eller kross så det blir hyfsat plant - Lägg på plast på det
5 svar · 2,9k läst
Thyro89
Thyro89: Okej, mitt hus är byggt -77 och jag trodde inte heller där va någon dränering (platta) men när jag grävde fick jag syn på att där låg runt hela huset. Men som du säger, bort med all växtlighet kring plattan. Gräv ett dike, sätt några kantsten, eventuellt en remsa duk i botten av diket och på med makadam så är det kirrat och klart! Personligen märkte jag en skillnad i temperatur
9 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.