K
Kaboff: Nått sånt,
3 svar · 915 läst
F
Fredrik_1976: Hej! Någon som återfyllt med betong runt sin PP-pool? Billigast och lättaste sättet?
0 svar · 2,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Håller inte med på någon punkt! Vi har visserligen lite mindre hus, 108 m2, men har inga av de nackdelar du räknar upp. Ljud: Värmepumpen är tyst, inomhus hörs ingenting, och ute hörs lite sus. Men den är bara igång när det är så kallt ute att man håller sig inomhus ändå. Maskinen går bara på lägsta, tystaste läget, avger enligt broschyren 19 dB. Bara en meter ifrån
8 svar · 4,3k läst
·
R
Robban_C: Att begära ersättning: Ja, det kan ju gå om entreprenören accepterar detta. Gör dom inte det så är det besiktning som gäller och då står vi där igen, besiktningsmannen kommer att konstatera att det är krympsprickor och att det inte är ett fel. Mitt råd är att släppa det där, du kommer ingenvart med det. Det är nog ingen fara med rören. Det är ju bergkrosset som tar tyngden.
28 svar · 12,9k läst
·
P
PerOF: Hej Byggahusforum! Jag funderar på att bygga grund på enklaste sätt. Det vill säga krypgrund med lecabalk + bjälklagselement. Och som jag tror passar till en tomt med blandad morän, sten och silt i marken. Men det verkar vara lite si och så med utbudet av bjälklagelement på marknaden. Jag har fått ett anbud på verkar det överblivna bjälklags element med tjocklek 20 cm. Är denna
0 svar · 919 läst
C
camaro1969: [citat] ja precis, det va ju min tanke ;) hehe nää kanske inte men det är väl bättre än tvärtom. och sista blandningen vart nog 3 cement 2 sand å 2 grus.. kan det bli sämre? jag försökte dock blanda det i "hålet" med det andra...
15 svar · 5,3k läst
·
Music Man
Music Man: Bor på västkusten och det är lera. De visste om att uppfarten skall asfalteras dessutom.
2 svar · 1,8k läst
L
Leif i Skåne: 0-32 är ännu bättre ! Jag grävde bort över 30 cm fyllde med 0-50 bärlager det regnade fruktansvärt när jag paddade med en 500 kg men underlaget blev som ett cementgolv. Perfekt ! sedan 6-7 cm stenmjöl som jag lade fallet med till en brunn i mitten, detta paddade jag med vattenbegjutning till absolut slät yta. där blev inte märken efter däcken ens. Nu var det lätt att lava ut byasten
6 svar · 2,0k läst
·
M
my_home: [citat] Hur såg ert avtal ut med firman. Stog det något om hur frysta marken skulle debiteras? VI är i samma sits nu och undrar hur ni fick reda på denna kostnad
3 svar · 3,7k läst
R
Rebsve: Det ingår schaktning på 25cm, sedan schakt för husgrund 50cm. Även schakt för dubbelgarage. Dränering, grävning för VA och el. Utsättning av dräneringsbrunnar etc. Ingen väg behövs, VA o el finns vid tomtgräns. Ingen finplanering.
3 svar · 1,7k läst
F
flaektrem: Kan tillägga att om jag hade lagt ner en dränslang bakom muren hade jag ändå inte haft någonstans att göra av vattnet. Muren blir ut mot gatan och slangen kommer således ligga under asfaltsnivå. Kan ju inte gräva upp kommunens gata och anlägga en stenkista där
3 svar · 1,9k läst
Sne4
Sne4: Visst värmeläckage kommer det att bli, med kulvert med uppvärmningen från en annan byggnad. Däremot så är det ju sommarhalvåret som kan bli kritiskt, dock så ser jag inte att det borde bli sämre än tidigare - men det är ju nu det gäller att tänka till. Jag ska fortsätta fundera lite, när jag sedan flyttat dit (bor inte där ännu) så blir det lite lättare att ta dit några
6 svar · 2,8k läst
·
B
Blomqvist78: Hej! Bifogat ser ni ett foto av en parkeringsplats hemma. Jag ska rama in den med en låg stenmur. Stenmuren kommer i kortänden av parkeringsplatsen löpa tvärs över en stenhäll. Den groteska grafiken till trots ser ni säkert hur jag menar på bild 2. Jag tänker borra ned kanske 3-4 armeringsjärn i berget och gjuta en sula, på vilken jag sedan staplar stenarna för muren. Bakom muren
0 svar · 650 läst
·
A
annastrandh1: [citat] Ja, en fulare variant har jag... Saknar dock en brunn. Det kanske är där jag själv får börja. Väntar med spänning på bilder sen när ni löst det ;)
12 svar · 3,5k läst
·
T
term: If it works, don't fix it. Det låter som att det är torrt och då är det onödigt att göra om något som fungerar. Jag hade dock övervägt att lägga ned en (trådlös?) luftfuktighetsmätare på känsliga ställen. Det går någon sorts sjuka som säger att alla som köper nytt hus måste omedelbart dränera om. Detta är lite som köpa nya gummistövlar för att deras "tekniska livslängd
1 svar · 1,2k läst
T
Thomas_Blekinge: Nu blev den monterad och jag tryckte i lite acryltät i springan. Ett uttjänt kreditkort klippt till lämpligt storlek är utmärkt som verktyg.
3 svar · 2,8k läst
M
mr_dan: Lite ojämn i framkant, men det är ett tjockt lager asfalt :)
14 svar · 9,9k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: På utsidan sätts utegips, eller liknande, läkt och panel. Och isoleringen sätts därefter i inifrån. Du kan med storleken på stolparna moderera väggens tjocklek. Tänk också på att isolering finns i olika tjocklekar så att du gör väggen så tjock så att du kan passa ihop olika tjocka isoleringsskivor så det blir den tjocklek samt att de passar mellan facken. När man lägger flera
22 svar · 7,3k läst
·
T
teamswix: Jag gjorde samma manöver ifjol. Bilade bort det värsta och gjöt någorlunda jämnt sen cellplast och mot den den nya utbuggnaden
1 svar · 1,4k läst
·
D
Drburr: Det är fullt tillräckligt med 19x19 block. Lycka till!
19 svar · 14,9k läst
·
A
AndersS: Börja inte plocka bland stenen nu när du fått en asfaltskant mot den. Det mesta försvinner efter en vinter, både bleknar och nöts bort. Ta nu istället och njut av din nya infart på några meters avstånd.;)
21 svar · 9,4k läst
·
G-83
G-83: Hej. 1. Du kan lägga muren på 0-16 men jag hade finjusterat med stenmjöl 0-8 då det är lättare att få perfekt. 2. Du börjar på lägsta nivån och lägger mur tills du är under marknivå. Då trappar du upp en blockhöjd tills du hamnar under marknivå igen och fortsätter så tills du är klar. Tänk på att när du trappar upp och justerar gruset till nästa nivå bör du lägga
1 svar · 1,7k läst
K
Kortling: Bumpar tråden. Jag undrar hur Tidigt jag kan lasta pallar med murblock på en nygjuten platta? Pallarna väger 800kg. Temperaturen är mellan 15-20 grader. Gjöt imorse och skulle vilja lasta på Pallarna på lördag.
6 svar · 1,9k läst
Anna_H
Anna_H: Nu har det gått tre år, så vad hände? Minnesgoda läsare kanske kommer ihåg en rotj*vel från andra trådar? Vi sågade ner tallen som står bakom klippan, och jag har jobbat i två år med grensåg och planteringsspade för att få bort den, då det var sten intrasslat i rötterna och alltså inte gick att använda motorverktyg. Ytan på de här bilderna är numera gräsmatta, med en
11 svar · 2,4k läst
·
D
dustrat: NU har de äntligen kommit till skott och börjat riva de felaktiga väggarna. Att man ska behöva tjata så mycket är ju klart tröttsamt, men skönt att jag inte behöver gå vidare till Konsumentverket.
44 svar · 9,3k läst
·
K
kanonkula: [citat] Jaha där ser man. Trodde det bara gällde träbjälklag (y)
16 svar · 3,1k läst
·
E
eddiw: Uppdatering: Jag grävde fram hela gamla botten på stödmuren så fråga 2 utgår väl mer eller mindre.. Men vad tror ni om marksten i botten istället för att gjuta platta och istället bara gjuta en ny klack enligt röda markeringen där jag sen bygger upp med leca.. Det blir väl inte mindre hållbart för att man gör en mindre platta så att säga?
1 svar · 2,4k läst
·
GK100
GK100: Det är väl ingen dum lösning bara du har koll på någorlunda var du lägger dem. Bara att gräva ner invid och kapa av och använda sen när/om du kommer så långt.
1 svar · 1,3k läst
J
Joellernej: Ja, det har varit fuktproblem. Framförallt i ett hörn, vilket fick sin förklaring: dagvattenröret läckte rejält. Sedan har vi sprickor här och var som antingen beror på en sättning, eller ev av fukt och frost. Jag hoppas få lite klarhet i det nu när grunden är synlig, försöker få tag på en byggnadsingenjör som kan kolla. Längs ena väggen var det mycket rötter vilket ju tyder
2 svar · 3,6k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Japp, endast material som sagt. Och jag kan minnas något lite fel, men betongen gick ju på ca 300:-/kvm, cellplasten borde legat på ca 100/kvm, kantelementen i ungefär samma härad. Sen är det golvvärmen, armering, makadam (det gick inte åt så mycket fylle, ganska perfekt tomt). Det tickar på helt enkelt.
15 svar · 7,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.