Kretikos
Kretikos: Hittade ursprungsfrågan som försvann. Länk nedan. Frågan var om det finns några kända nackdelar med att fylla hela grunden med cellplast upp till trossbotten? Eller ska man bara plasta och lägga ett lager markisolering? Ventiler eller ej? https://www.byggahus.se/forum/threads/aennu-en-krypgrundsfundering.333115/#post-3167952
9 svar · 1,7k läst
·
H
Hjulbent: Tror du att det håller med underlaget till plattan, det fordrar rätt häftig botten, att då fästa i grundmuren kan rendera i att hela paketet kommer att luta utåt när det sjunker under. Så avvakta något år med att göra något, den återfyllning ni gjort innehåller massor av luft och kommer att sjunka i samband med väta som kommer i genom massorna. Du kan lägga något som botten och
1 svar · 4,4k läst
·
J
johan7722: Lyfter det här igen med förhoppningen om att få mer input. Har lite mätvärden som jag hoppas bidrar till att få en bättre uppfattning. Det är som sagt främst ett rum som innehåller de huvudsakliga riskkonstruktionerna, ett uppreglat trägolv, och reglar i väggen. Osäker på exakt hur de underliggande konstruktionerna ser ut, men jag kunde sikta stålreglar vid golvet. Hur som helst,
3 svar · 1,5k läst
P
pingflood: Tar ut ett proffs idag som får se över det men han lutar åt att det är en felaktigt utförd dränering som sannolikt gör mer skada än nytta. Håller tummarna för att vi bara kan plugga skiten.
2 svar · 1,2k läst
Brorsson
Brorsson: [citat] Hej håller på att renovera källaren i vårt hus med putsade väggar av något kalkbruk från -58. Har med funderat på att bredspackla med husfix. Sitter erat fix kvar fortfarande? Minns du vilket husfix du använde? Mvh Alexander :)
23 svar · 52,4k läst
K
kryssedirr: Om jag bilar utan att gräva ur mer än för avlopp är det ingen risk att väggar ger vika? Rummet är 2,40x2m och det är avloppsrör för brunn, handfat och toa så all betong ryker ju ändå.
6 svar · 1,7k läst
R
RapidSledge: http://www.heydi.se
29 svar · 14,7k läst
·
R
ramafred: @gordetsjolvaren Såg att du varit online för inte så länge sen så jag ställer frågan, hur gjorde ni i slutändan med er grund? Tacksam för svar!
18 svar · 28,6k läst
·
Tombrittberg
Tombrittberg: [citat] Har sett något liknande i ett villaområde som låg vid foten av ett mindre berg, där många hade problem med grundvattnet.
27 svar · 8,7k läst
·
M
Maxmix: Hej. Schaktmassor från en naturtomt erbjudes i Billdal/Göteborg. Finns ca 388,5 m3 Kan stå för frakt om det är inom Göteborg el nära Billdal. Tips mottages tacksamt!!! Med vänlig hälsning, Max
0 svar · 825 läst
H
Hjulbent: [citat] Troligtvis blir det ett för litet avstånd, vattnet kommer att sugas in mot grunden, försök att få det bort min 4 meter från huset, gärna då i en nedförsbacke om möjlighet finns
11 svar · 2,9k läst
·
H
Hjulbent: Mögel är det sällan det blir i träullt , den är kan man säga preparerad med betongvatten , men inte fel att den får stå öppen ett bra tag för att lufta ur, ett sätt är att ställa en fläkt och blåsa bara luft mot väggen, ingen värme, det behövs inte mycket med blås, bara att det viftar lite. har du inte bråttom så låt det vara öppet så länge som möjligt innan du börjar
3 svar · 4,8k läst
·
J
justusandersson: Hög luftfuktighet i krypgrunden beror inte självklart på vatten från berget. Hög relativ luftfuktighet beror på att mängden vattenånga i luften är för hög i förhållande till luftens temperatur. Vanligaste orsaken är att det är för kallt i krypgrunden. Med detta sagt är det givetvis ändå olämpligt att vatten från berget rinner in i krypgrunden. Om det är ett verkligt problem
3 svar · 2,8k läst
T
Tosse: Markskivan kan vara mineralull, är den uppfuktad så isolerat den inte så bra längre. Sen tidigt 80-tal är det cellplast som används istället som inte binder fukt på samma sätt. Men det är ju mycket bättre med isolering och grus än det omvända!
6 svar · 2,3k läst
·
C
cpalm: Putsa och måla med silikat eller kalkfärg skall nog funka alldeles utmärkt. I mitt fall är även väggarna isolerade invändigt med träullit på 50-talet och det har uppenbarligen funkat bra.
3 svar · 9,4k läst
·
H
Hjulbent: Lera är väldigt kompakt och kommer bara att torka ca 1 cm ner, i övrigt så ska du vara lite försiktig med att gräva ut under kantbalkens nivå, leran håller den på plats i sidled genom att det är gjutet golv som även det hindrar leran att förflytta sig
1 svar · 2,8k läst
C
carljohanb: Tack för bra svar allihop! Gör enligt era råd.
6 svar · 3,4k läst
H
huggan: Att mäta relativ fuktighet säger inte så mycket. Det är fuktkvoten du ska fokusera p, i trä ska den inte överstiga 17%.
1 svar · 1,4k läst
J
Johan456: [citat] Att det är under gränsvärdet (det svenska) innebär inte att det är ofarligt. Dock är risken liten. Gränsvärdet är delvis satt utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att sanera alla hus. Sveriges gräns är 200Bq/m3 WHO anser att gränsen bör gå vid 100Bq/m3. Sen kan man fundera ytterligare kring mätmetoden och den stora
30 svar · 29,7k läst
V
Vross: Tack för alla svar. Ni tycker inte heller att jag behöver oroa mig för att lagningarna verkar spricka upp lite då o då? Det är alltså bara att fortsätta lappa ihop grundmuren varje gång den spricker?
5 svar · 7,0k läst
Fredric L
Fredric L: Mina lekmannatankar går lika dant, marken är konstant fuktig (möjligtvis kanske det torkar periodvis om du bygger på en sandås eller liknande) och att isolera med isodrän då blir helt fel. Jag la plast i understa cellplastlagret för att begränsa markfukten att nå plattan, vet inte om det gör någon större skillnad men det kändes bra.
133 svar · 17,7k läst
·
N
Nyttanvändarnamn4321: Håller med föregående talare. Har huset inte fått problem hitintills så lär det inte bli några problem i framtiden heller. Enda fördelen är väl att isolera om du upplever kalla golv men du är ju inte där på vintern uppfattade jag det som så det kan ju inte vara ett problem
7 svar · 1,5k läst
S
Sara Mideklint: Tack för svar! Även detta finns med i besikningsutlåtandet: "TRÄKONSTRUKTIONER I KÄLLAREN/SUTERRÄNGPLANET Träkonstruktioner (utreglade väggar, träväggar) som uppförts i direkt eller nära anslutning till betongplattan/grundmurarna i delar av källaren kan vara drabbade eller riskerar att drabbas av fuktskador. Betongplattans och grundmurarnas fuktnivå överstiger oftast nivån där
2 svar · 679 läst
Lars Arvidsson
Lars Arvidsson: Ingen som vet vad man kan använda för att gjuta in stålrör? Flytspackel eller annat?
1 svar · 827 läst
F
Anonymiserad 173289: [citat] När jag renoverade i stugan fanns det massvis med gångar och hål och bon i isoleringen som mössen ordnat till sig. Det blåste friskt där.. De hade tagit sig in längs rör och springor. Ett extra lager isolering som föreslås är nog inte dumt. Du kan täta med pur-skum tex.
11 svar · 2,0k läst
E
exeln: Stort tack för alla svar! Gällande hårdpackad yta 350kr/m2 40cm bärlager a 0.30 körsbär. Samt gångbar 275kr/m2 20cm bärlager a 0.30. Ink allt samt moms. Dyrt?
5 svar · 1,7k läst
G
Gnorman: [citat] Grannen menar ju på att det inte gäller. Han anser att det endast är vi som orsakat att vägen måste återställas och då måste kostnaderna falla på oss. Men du menar alltså att sådant inte spelar någon roll? Kostnaderna skall alltid delas oavsett omständigheterna?
2 svar · 772 läst
T
Tosse: [citat] Ibland kan man lyfta en tröskel, eller lossa en golvaockel och kika. Annars ett hål på dolt ställe. Det är ju inget man gör på en visning, men på en besiktning känns det rimligt om man har anledning. Innan köp kan man ju fråga, ofta vet säljaren.
19 svar · 5,8k läst
·
Tobias G
Tobias G: Då du verkar gjort allt är frågan om det kanske funkar att se över ventilationen. Hus på 70talet byggdes ju normalt med självdrag som ventilationslösning och med täta kanske nybytta fönster blir det mycket stillastående luft. Vi har två hus, ett 90-tals hus med FTX samt ett 70talshus med självdrag och det är milsvidd skillnad på inneklimat. Kan rekommendera mitsubishi
4 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.