L
LillyQ: Tack för bra input. Det blir en golvbrunn för ev framtida behov.
3 svar · 929 läst
·
Stickan56
Stickan56: [citat] Jag skulle prova att stänga av den, om fuktigheten sjunker då så borde det vara fel på avfuktaren. Om du suger in varm luft i en kall grund så får du kondens. Vad som är fel borde en servicefirma kunna avgöra. Stickan
9 svar · 2,9k läst
S
sinuslinus: Gör om det till äng. Mindre skötsel och bra för den biologiska mångfalden.
1 svar · 1,0k läst
Bronken
Bronken: Inte läst men denna tråd hittade jag när jag försökte få reda på vad det var för konstiga slags sopor: https://www.byggahus.se/forum/threads/fylla-torpargrund-med-skumglas-cellglas-hasopor.280044/
1 svar · 1,8k läst
S
seniorkonsult: [citat] Inget svar? Blev det inget garage?
6 svar · 3,0k läst
N
Nyttanvändarnamn4321: Nej, inte jämfört med ett hus :-)
6 svar · 2,6k läst
N
Nyttanvändarnamn4321: En pumpbrunn fungerar ypperligt men kostar med el + larm. Bara husets övriga dränledningar ligger rätt så behöver du inte vara orolig att lägga baksidans (Så tillvida den inte är 100m) dränrör utan fall, bara du inte lägger bakfall. Det är så otroligt lite vatten som går i ledningarna (Allt går i gruset) försök dock att få någon mm i fall just för att undvika bakfall på
5 svar · 1,6k läst
P
petterg: Jag har kört mycket 4x4 lastbil på skogsväger, och aldrig kommit till någon plats man inte har kommit fram. MEN det har varit platser där hjulen har sjunkit 60-70cm ner i grunden. Jag har även varit med om att få takstolar till et bygg på 20x50m levererat på semitrailer som måtte backa 300m på väg bygd för ridning. För att få släpet runt hörnen slängde vi blöt lera på under
42 svar · 13,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Fungerande dränering. Inget ytvatten som rinner mot huset, t ex från en sluttning, eller från stuprören. Lite märkligt om markplan har lite fukt men källaren är ok... :thinking:
1 svar · 857 läst
D
d.eberle: Hej Vi har byggt en grillkåta med bastudel förra året och jag håller på att skriva om våra erfarenheter. Här våra tankar om grunden under en utebastu. Håller ni med? http://www.eberlehus.se/2019/02/24/husgrund-under-grillkata-bastu/ Hälsningar, Daniel
0 svar · 2,9k läst
D
Daniel 109: Men då kan du inte jämföra det med 80% av något helt annat.
23 svar · 6,2k läst
Heij83
Heij83: Jag fick svar idag från min konstruktör, det var ett slarvfel, balken ska vara 350mm
6 svar · 5,9k läst
·
S
STB: Om tomten sluttar så är den bästa lösningen att gräva ner ett eller två dräneringsrör med grov makadam runt om som leder vattnet längre ner. Passiva lösningar är alltid bäst och värt att lägga några tusen extra på. Passa på att kolla hur vattnet från stuprören tas omhand. Även om vattnet leds till en stenkista så är det inte fel att ha ett "bräddavlopp". Det kan gärna
9 svar · 3,8k läst
·
D
dennisson: Efter 10 år i kåken så kan jag med glädje meddela att lukten är borta. Undertrycksfläkt 2.0 installerades på vinden för ca 5-6år sen. Den suger via spirorör från krypgrunden och blåser ut på taket. Lukten som kunde uppkomma vissa dagar berodde på att den första undertrycksfläkten som jag skrivit om tidigare blåste ut luften i en av de gamla kattgluggarna i grundmuren/sockeln och
19 svar · 31,9k läst
·
E
erikjakan: Hej! Är det nån som behöver fyllnadsmassa i stor-sthlm? Jag har finfina jordstenar som jag grävt upp, dessa blir jag gärna av med om någon är intresserad. Storlek från 20x20 till 100x50 isch liknande dessa jag bifogar. Skulle tippa på att det är ca 15 m3 sten. Kan ordna med transport om det behövs.
0 svar · 1,5k läst
·
Chainridge
Chainridge: Hej. Vi planerar för utbyggnad, ca 35kvm. Det ska bli en hall och badrum. Vår fundering är vilken grund ska vi välja? Huset har idag en del källare och en del krypgrund. Både källare och krypgrund kommer att angränsa mot den nya delen. 35cm är det upp panelen idag från mark. Min tanke är platta, eftersom det är tänkt att vara badrum med klinkers så känns det stabilast men hur ska
0 svar · 833 läst
K
Karlpedal40: Nja det är stora stenar som grund och tanken är att isolera mot stenarna någon dm ner. Jordkällaren ligger i centrum av huset och har minst 1,5 meter jord ut till väggarna utom vid ”gamla” ingången, där ska isoleringen sättas utvändigt lecablocken och gå ner till källarens golvnivå, med platonmatta innan påfyllning av jord utvändigt.
13 svar · 5,3k läst
Stickan56
Stickan56: [citat] Haken kan just vara att kunna köpa till rätt pris. Stickan
7 svar · 2,4k läst
F
Fixedgear: Vi skall titta lite på hur vi går vidare med detta och vilka förslag vi kan få från konstruktörer och entreprenörer. Tack sålänge för svaren!
18 svar · 4,4k läst
·
J
justusandersson: Din jord har nog ca 15 viktsprocent ler. Säkert inte lika känsligt som om det vore ren lera. Är du osäker bör du anlita en geoteknisk konsult.
9 svar · 10,6k läst
·
H
Hjulbent: Ser ut att komma mycket vatten och det är gratis och troligen från en åder och är nog rätt bra vatten Varför inte gräva ett stort hål och sätta ringar,leda ner vattnet där och få en egen brunn att vattna med
7 svar · 5,6k läst
·
Oldboy
Oldboy: Måste bara kommentera takvärme. Det är det sämsta uppvärmningsalternativet, och kommer garanterat att göra golven kalla, även med isolering. Varför i hela friden takvärme? Trodde att det gravt feltänkta konceptet dog förra århundradet. Varför inte vanliga vägghängda radiatorer, eller golvvärme?
20 svar · 3,7k läst
·
H
Hjulbent: [citat] Får du koppla drän/dagvatten till det kommunala ? Sen hur är det med stuprören, den största boven när det gäller vatteninträngning i källare, det vattnet ska ut minst fyra meter från huset eller helst ut i rör någonstans, många m3 som kommer där. Får du plats med 110 dränrör så är det bäst, dom sätts inte igen så fort och lägg en duk i botten samt någon
3 svar · 2,5k läst
·
O
olofh: Tycker jag försökt läsa tråd efter tråd om hur grunden till växthus ska göras men har ändå några frågor kvar som jag funderar på. Bor i Skåne, lerjord. Tänker att jag ska gräva ut ca 50cm. Lägga markduk och sen bärlager och gjuta en sula som jag sen bygger en grundmur på av Leca. Låter det rätt så? Undrar också. Hur tjock bärlager ska det vara under sulan och hur tjock ska
0 svar · 1,3k läst
Kretikos
Kretikos: Hittade ursprungsfrågan som försvann. Länk nedan. Frågan var om det finns några kända nackdelar med att fylla hela grunden med cellplast upp till trossbotten? Eller ska man bara plasta och lägga ett lager markisolering? Ventiler eller ej? https://www.byggahus.se/forum/threads/aennu-en-krypgrundsfundering.333115/#post-3167952
9 svar · 1,7k läst
·
H
Hjulbent: Tror du att det håller med underlaget till plattan, det fordrar rätt häftig botten, att då fästa i grundmuren kan rendera i att hela paketet kommer att luta utåt när det sjunker under. Så avvakta något år med att göra något, den återfyllning ni gjort innehåller massor av luft och kommer att sjunka i samband med väta som kommer i genom massorna. Du kan lägga något som botten och
1 svar · 4,4k läst
·
J
johan7722: Lyfter det här igen med förhoppningen om att få mer input. Har lite mätvärden som jag hoppas bidrar till att få en bättre uppfattning. Det är som sagt främst ett rum som innehåller de huvudsakliga riskkonstruktionerna, ett uppreglat trägolv, och reglar i väggen. Osäker på exakt hur de underliggande konstruktionerna ser ut, men jag kunde sikta stålreglar vid golvet. Hur som helst,
3 svar · 1,5k läst
P
pingflood: Tar ut ett proffs idag som får se över det men han lutar åt att det är en felaktigt utförd dränering som sannolikt gör mer skada än nytta. Håller tummarna för att vi bara kan plugga skiten.
2 svar · 1,2k läst
Brorsson
Brorsson: [citat] Hej håller på att renovera källaren i vårt hus med putsade väggar av något kalkbruk från -58. Har med funderat på att bredspackla med husfix. Sitter erat fix kvar fortfarande? Minns du vilket husfix du använde? Mvh Alexander :)
23 svar · 52,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.