KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det här väckte en tanke! Är inne på att rensa ut bland verktyg, som jag inte använt, kanske testat någon gång bara. Se https://www.byggahus.se/forum/threads/skurupsborr-saeljes-soedra-halland.337723/
23 svar · 10,8k läst
·
R
Reno_gran: Söker referens på någon som kan göra detta?
0 svar · 869 läst
J
justusandersson: Förr (behöver inte betyda så värst länge sedan) när man inte hade tillgång till komprimeringsmaskiner (paddor o liknande) var det alltid viktigt att grundlägga på oschaktad mark, dvs mark som av naturen hade komprimerats under århundraden. Det är en anledning till att inte i onödan gräva under husgrunder. Makadamen har i första hand en kapillärbrytande funktion som kan ersättas av
14 svar · 9,5k läst
·
P
Peter_Ker: [citat] Allt utspelade sig 2009. Välkommen till forumet för trådnekrofili ;)
24 svar · 44,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Mancave :geek:
6 svar · 2,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det låter väl väldigt praktiskt och enkelt att lägga ut färdiggjutna balkar. Vad skulle vara fel med det? Att de är tunga är ju den stora fördelen, så inte din ligghall blåser omkull. En traktor/schaktmaskin/gaffeltruck kör väl lätt ut balkarna till byggplatsen?
2 svar · 10,1k läst
·
J
justusandersson: Snyggast resultat blir nog att dra in lecablocken ca 15 mm så att du får plats med puts bara utanpå dessa.
1 svar · 4,0k läst
·
S
STB: På gårdsplanen har jag en cirkel med betongsten och i mitten av den en kompassros av granit. [bild] [bild] Det mesta av fogningen mellan stenarna är gjort med Romex Fastfog. Jag funderar nu på att pensla på någon typ av silan för att skydda både betong, fog och granit. Betongstenarna borde bara må bra av det, men hur är det med fogen och graniten? De ljusa områdena i graniten är helt
0 svar · 1,6k läst
·
R
RapidSledge: "Om detaljplanen anger att markytan har ett visst höjdläge behöver du inte marklov för att höja eller sänka markytan till den nivå som står i detaljplanen. Du behöver inte heller marklov för att schakta och fylla ut mark i samband med en byggåtgärd som kräver bygglov, eftersom byggnadsnämnden i så fall prövar eventuella förändringar av marknivån när du söker bygglov. Du
12 svar · 1,2k läst
Oldboy
Oldboy: Täta golv är absolut ett säkert sätt att få fuktskador i golvet. Brunnen har nog inget att göra med fukten i grunden. Jord upp mot sidorna på grunden kan påverka lite, om det har gått högt upp, och om regnvatten har gjort jorden blöt. Mest troligt har det inte haft ngn nämnvärd betydelse för fukten i grunden.
4 svar · 2,6k läst
·
D
Daniel 109: Vakuum plattor. Sätt en flexibel list på kanten av skivorna och anslut en damsugare. Det förutsätter tillgång på el. Det behöver sannolikt vara något som ger ett spel mellan skivan och underlaget. Lister av någon typ tex.
5 svar · 2,9k läst
·
R
RapidSledge: Han får ta dit en spolbil med kamera. Kan tycka det är lite konstigt om plaströr går sönder på 15 år. Går det trafik över rören? Är rören sönder då borde det bli helstopp snart.
4 svar · 826 läst
Stickan56
Stickan56: [citat] Här har du en hygrometer/termometer till rimligt pris som fungerar. https://woods.se/Produkter/tillbehor/woods-ss-7002-hygrometer/ Jag har en sådan men krypgrunden har jag gjort mig av med.:) Stickan
27 svar · 2,5k läst
J
justusandersson: Vattnet kommer garanterat utifrån. Om husets avvattning kan antas fungera som det ska (hängrännor, stuprör etc) kan man misstänka att det är tomtens topografi och jordmån som har samverkat. Extrema vädersituationer ger extrema konsekvenser. Om problemet återkommer kan det vara läge att överväga en extra dränering som börjar i krypgrunden.
2 svar · 5,3k läst
S
Sunobedaks: Tack för svar! Ja, det stämmer att bygghöjden styr och anledningen till att hantverkarna inte ville lägga skivor var att underlaget är såpass ojämnt (plus en hel del nya rör för el och vatten) att det ändå skulle krävas att man först jämnar av det med en extra gjutning flytspackel som då skulle äta upp besparingen. Men ja, jag är medveten om att det är i minsta laget egentligen.
3 svar · 1,5k läst
H
Hjulbent: Det händer väl inte mycket om ni inte sitter med rivningskontrakt och blir uppsagda. Husets källare samt era saker mår väl inte så bra av ha det fuktigt eller blött om fötterna så måste åtgärdas på något sätt och det är ägarens problem, sen om han är tjurig Tja tar lite längre tid att få något gjort då men kommer säker att bli något
3 svar · 982 läst
H
Hiltunen: Hej allesammans! Vi hade tänkt att ta tag i dränering av vårat hus här inom en snar framtid men har problem att hitta en bra dräneringsfirma som man vet kommer göra ett bra jobb. Vi vill dessutom att dom ska ha Isocert då vi vill ha isodrän. Någon i Skövdeområdet som dränerat dom senaste åren som kan rekommendera någon firma? Tacksam för svar! Dennis
0 svar · 759 läst
Kemal
Kemal: Hej, Har ca 200t matjord som jag vill skänka bort. Intresserade får gärna höra av sig. Mvh
0 svar · 731 läst
F
frihopper: [citat] Jag bollar med lite olika lösningar här. De har olika för- och nackdelar. Jag har skrivit att det är ganska svag lutning och det bekymrar mig lite grann. Jag undrar om jag inte ska ge mig på en sån lösning som Hjulbent här. Bygga upp en liten damm som ett V, som fångar upp vattnet som rinner mot huset, bygga upp sidorna med murblock eller impregnerat virke och längst bort på
21 svar · 3,5k läst
·
tttomten
tttomten: [citat] Ja jo om dom bygger enl gammal standard ja
8 svar · 9,2k läst
·
J
JonasHolm: [citat] Slangen ligger under armeringen. Cirka 4 cm under golvnivå. Det var dyrare än betong men då kunde de som flytspacklade göra hela jobbet på en dag (några timmar) och jag betalade betydligt mindre för flytspacklet än vad det kostat om jag åkt köpt det själv.
24 svar · 7,0k läst
J
jonny mikaelsson: [citat] ok, skönt att höra. jag kommer nog gå ner och kika någon gång i veckan för att försäkra mig om att det inte blir värre
2 svar · 2,4k läst
M
mgranbom: Runt huset = betongplattor med fall utåt Gräsmattejord = Kompost + sand där det ska vara gräs /M
2 svar · 1,1k läst
·
B
bossespecial: [citat] Sulan är en del av plattan så du bör inte ta bort plattan ända ut till väggen. Hur mycket som kan tas bort beror på villa laster som ligger på väggen samt markens beskaffenhet. Om förutsättningarna är lika som vid den äldre delen av källaren bör du inte ta bort mer än vad den gamla sulan är bred..
8 svar · 2,4k läst
·
V
Vante: En tanke, stålpelare fästes med kemankare i berg.
7 svar · 4,9k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Det stora hålet är det lätt att täta. Men alla de små???
6 svar · 4,8k läst
R
RoBo: [bild]
1 svar · 2,1k läst
·
R
1 svar · 2,1k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Det är som sagt ingen praktisk skillnad på traktgräns och fastighetsgräns. Som exemplifierades ovan kan Lilleby vara en trakt, medan nästa är Grannbyn. Om du då bor på gränsen mot Grannbyn har du kanske som grannar tre stycken som också har fastighetsnamn som börjar med Lilleby, låt oss säga 3:24, 3:26 och 4:12 och två som heter något med Grannbyn (1:10 och 1:11 kanske). Gränsen
2 svar · 11,5k läst
R
ringduvaren: [citat] Men snäppet jobbigare att dra rör då.
9 svar · 7,9k läst
H
HarDrev: Jag undrar en sak till angående detta. Är det lämpligt att lägga dräneringsröret med fall tvärsemot hur marken lutar? Kanske en konstig frågeställning, förtydligar med ännu en vacker illustration. [bild] Återigen är orange=dagvattenrör och blå=dränering. Grönt indikerar marken och det svarta är plattan.
7 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.