Fulkemisten
Fulkemisten: Det jag också gjorde var att då värdet var åt det högre hållet och gammalt så la jag två utlöpare vanlig dränslang i makadammen och upp genom plattan i pannrummet (proppade). Dessa skulle kunna kopplas in till en radonsug om värdet varit högre. Så här i efterhand var det väl onödigt men skönt att ha en enkel lösning "om" och slippa nojja över mätresultatet. Kanske gör en ny
10 svar · 3,0k läst
·
K
Kent Kurt: Hej, Jag har en befintlig bevattningsbrunn i vilken jag ska installera en ny pump och vill ordna så jag får buttre tillgång till pumpen. Målet är att ha ett lock som man kan lyfta med rimlig insats och som kan kan köra över med bil (idag svårt att missa om man har otur). Idag ligger ett gammalt betonglock på en stålplatta som i sin tur ligger på några stålbalkar alt rälsbitar. Jag
0 svar · 1,6k läst
·
H
Hanfa: Tack för svar alla, nu har jag något att bita i, tror det är lika bra att gräva upp det och göra det i ordning från början, det växer ju också lite mellan skivan och väggen.
8 svar · 2,1k läst
·
B
Björn Danielsson: [citat] Det löste sig bra. Vet inte riktigt hur de gjorde, men det är en fin gjutning på hålet nu. Problemet ät ju kapilläreffekten - tänk hål i en plastmugg som du sänker ner i vatten - där omgivande dränering inte spelar särskilt stor roll så länge kapillärbrytande material under huset inte är tillfredställande.
3 svar · 5,3k läst
·
andwallen
andwallen: Murbruk B borde väl funka i hålet och lite 8mm spritputs eller kalkbruk med småsten ytterst för att få liknande struktur som övriga väggen? Sprickan går typ hela vägen ner till plattan, det är asfalt på det mörka
6 svar · 7,5k läst
·
M
Marlag: Hej, Vi ska bygga ett attefallshus på landet och marken består av lera och är på en sluttande tomt. Grunden ska bestå av 12 färdiggjutna betongpelare och jag undrar om tips på hur markarbetet ska utföras? Behövs det dränering när huset inte har kontakt med marken? Eftersom den ståri en slänt kommer jorden eroderas av vattenavrinning från berget? Behövs stödmur mot berget? Tacksam
0 svar · 2,5k läst
·
N
nova383: Hej. Har en 19m lång mur gjord i 250 leca på gjuten sockel. en stens Instick i fullhöjd på ca varje 2 meter. Muren är som högt ca1600mm. Platon grus och markduk närmast muren för att inte fryst jord ska trycka på. Tomten har en nivåskillnad på ca 2 meter uppifrån ner till muren.Jag vill dra den högre delan närmare muren nu, fylla upp med _______________ för att få 45 graders
0 svar · 1,2k läst
E
epw: [citat] Hyr vibb eller kör med sjölvkompakterande betong men det blir svårt då jag gissar att du blandar själv och inte tar ut en bil?
21 svar · 8,1k läst
·
k_per
k_per: Någon som har några tips?
1 svar · 1,1k läst
·
Z
Zkee: Ok då blir det bara att köra enligt påsarna å blanda själv nästa gång när jag gör något större..
9 svar · 13,6k läst
C
cpalm: [citat] Ja, den här tiden på året lär du inte behöva oroa dig för några mögelskador. Precis som du är inne på finns det en avsevärd tröghetseffekt i hygroskopiska material och det är detta som är svårt att få med i ekvationen om du endast mäter luftfuktigheten.
9 svar · 4,5k läst
·
M
menhir: Hej! Jag funderar på om det är möjligt att gjuta en upphöjd syll samtidigt som plattan gjuts. Om man börjar fylla längs kanterna och låter det härda lite medan plattan gjuts, har det då härdat tillräckligt för att det ska gå att gjuta en liten upphöjd syll med samma betongleverans? Om ja, hur hög kan den gjutas? [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
V
ViktorH89: I vår krypgrund under badrummet har det delvis varit en mullbänk dvs. jord fyllt mot trossbotten med resultatet att markfukten inte kunnat vandra genom fuktspärren i badrummet och sålunda tagit den enklaste vägen, mot en öppning där mullbänk möter krypgrund. Detta har resulterat i röta vid mötet. Jag har underifrån grävt ur mullbänken och åtgärdat rötskadan. Till min fråga: I
0 svar · 990 läst
C
CissiSimon: Alltså detta är kanske en jättedum fråga. Men liksom det är ju en sak att dränera i anslutning till grunden, då påverkar man ju inte marken runt byggnaden. Dränerar vi ist marken borde förändringen kunna påverka huset eller tänker jag helt fel? Vill inte göra för stor påverkan på marken, bara dränera bort det värsta liksom ;)
1 svar · 786 läst
Bemmin Byggare
Bemmin Byggare: Fel av mig, jag tänkte på ölandskalksten apropå erosion.
2 svar · 3,8k läst
harry73
harry73: Om man kan fräsa ner kanterna lite, kan man kanske lägga ett nytt slitlager på befintlig asfalt. Har du garagedörrar som asfalten ansluter till? Vad är problemet med asfalten, har du bilder?
1 svar · 2,1k läst
G-83
G-83: Nej egentligen inte. Är det bara du som vill ha lagt några kvadrat blir naturligtvis priset högt. Men om ni är flera stycken eller asfaltgänget är i krokarna kan du får ner det något. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med Peab, Skanska eller vem som finns närmst dig så får du ett pris.
5 svar · 2,6k läst
S
simon.karlsson: Tack för alla bra ideer, antar att det är bäst att göra följande: 1.\ - Dränera runt och försöka få bort så mycket vatten som möjligt. 2.\ - Gjuta plintar så det håller fast uterummet, jag kan dock ej få bort alla plattor då de är långt in under golvet, se foto, men kanske kan hålla bättre ändå om man gjuter plintar. 3.\ - Lägga Cellplast XPS300, 1185X585X50mm runt hela
4 svar · 4,9k läst
·
L
largab: LKsystems har golvvärmesystem med EPS-plattor som limmas med "flytfix" mot betonggolvet. Sedan har de en tunn-AL-plåt för att fördela värmen. Men man måste ju inte installera värmeslang i skivorna... Läs om deras system här https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-golvvarme/produktsortiment/forlaggningssatt/pa-barande-golv/lk-sparskiva-eps-16_77746461.aspx På dessa plattorna limmas
5 svar · 1,8k läst
S
stf01: På endel gamla hus brukar man lägga dräneringen typ 1 meter ut från grundmuren, just för att inte "störa" så mycket.
2 svar · 2,0k läst
·
P
Prodigys: Den vi använder är snordyrt, tror vi betalar 400kr/ton ex moms.
4 svar · 2,5k läst
·
A
AForza: Måste titta lite närmre . Tack
3 svar · 1,1k läst
N
NoOne2k: När jag gjöt plattan för mitt tillbygge hade jag najat fast en ram av reglar i armeringsnätet med distanser av cellplast mellan armeringsnätet och träreglarna. Efter ett par timmar kunde jag krypa ut på plattan med hjälp av ett par skivor cellplast och skrapa till ett fall manuellt och ta bort reglarna. Tiden för att kunna göra det är rätt kritiskt. Jag gjöt visserligen med en
10 svar · 4,1k läst
·
G
Gitarrist: [citat] Stort tack för hjälpen!
5 svar · 1,8k läst
·
tttomten
tttomten: Försök att få till dränering så kommer det funka.
7 svar · 2,2k läst
·
N
Nyttanvändarnamn4321: Först bra val av dräneringsmetod! :-) Det är vanligt att man har altan eller uterum på något sida av huset som i ditt fall. Man brukar låta den sida vara, men som du skriver lägga en dräneringsledning runt hindret. Resultat brukar bli tillfredställande såtillvida ni inte har inredd källare på den vägg som angränsar mot uterummet. Angående trappen ska man dra ut isodränskivorna 1m
1 svar · 1,3k läst
M
mendelsohn: När garnering som nå mina bilder ska rostskyddas, vad för medel eller färg innan ny cement ska på? Är inte helt hemma i detta.
9 svar · 6,3k läst
·
C
C.Lundin: Det beror lite på om det är 5 eller 10 cm, om det behöver isoleras o.s.v. Det lättaste är ju absolut att gjuta alltihop, och behöver inte bli speciellt dyrt. Låter som vi pratar ca. 3 kubik? Men det är ju definitivt billigare att isolera det som går och gjuta på t.ex. Men då behöver det befintliga vara hyfsat jämnt för att kunna limma fast isoleringen.
1 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.