G
Gladamatör2: [citat] Stort tack för svaret! Tror det är jord. Återkommer med svar. Ska planera var plinten/plintarna ska sitta innan det blir dags för att gräva
20 svar · 2,9k läst
J
Johan222: Okej, då förstår jag. Jag måste fattat fel från början helt enkelt. Får se hur jag tar mig vidare
12 svar · 3,0k läst
·
H
Holmspel: [citat] Du måste ha något material som inte är organiskt under, alltså sand eller grus.
12 svar · 11,9k läst
A
AnetteL: Ska gjuta en platta med värmegolv till en välisolerad friggebod i Helsingborg. Har läst på lite om olika tjocklek på isoleringen och undrar vad ni kunniga anser som bäst med tanke på främst energibesparing men också daggpunkt samt vad tjälrisk i marken om huset inte läcker ut värme kan ställa till med? Mina tilltänkta alternativ är •300mm med 100mm tilläggsisolering under
0 svar · 2,8k läst
T
topmount: Dike fyllt med makadam funkar bra om man behöver köra över de.
5 svar · 2,4k läst
·
Vermilion
Vermilion: Väldigt nöjd hur den blev. Jag behöver bara lägga på något kilo så kommer den vara perfekt, kanske från någon hantel eller liknande. En tjockare plåt skulle även de funka.
15 svar · 24,0k läst
·
H
henriksteinholtz: Hej! När vi spräckte berg som stod för nära fasaden till stugan gjordes två p-platser av massorna. I sluttningen från p-platsen mot gräsmattan lades jord gräs rullades ut. Nu inser vi att det kräver sele för att att klippa, och gräset torkar ur, troligtvis pga sluttningen gör att jorden inte kan lagra nederbörden. Se bilder för vidare beskrivning. Då det är en fritidsbostad vill
0 svar · 4,3k läst
·
P
Phasio: Nu är det gjutet. Blev att jag gjöt till planerad höjd med fall och allt. Å som förstagångsgjutare tycker jag det blev helt godkänt. Fick köra lite hårdare med putsbrädan på några ställen. Framförallt vid toalett så den skulle hamna i perfekt lod. [bild] [bild]
6 svar · 5,5k läst
·
H
Hallerudsbo: När jag köpte mitt hus, då stod det vatten under. Hus byggt 1936. Fanns inga skador i grunden, men har alltid stått vatten där. Var väldigt gott ventilerat. Började med att dränera ordentligt runt huset, då försvann vattnet. La in plast och tätads allt under. Satte in en sorbtionsavfuktare ( den går nästan aldrig ). Hur torrt och fint som helst nu sen 6 år tillbaka.
4 svar · 2,1k läst
M
Mikaelwahlberg: fick hem en karta från sgu och de visar att ja bor på en bergig mark. pilen visar vart ja bor. Så kanske ändras nåt med hur sulan kan göras?
7 svar · 7,5k läst
·
G
Gladamatör2: hej! Behöver förstärka en av bärlinorna i grunden genom att spika ihop den med en regel med samma mått. Bredden på bärlinan blir då 90mm istället för 45mm. Blir stabilare mot plinten. Nuvarande bärlina är impregnerad. Spelar det någon roll om jag använder regel som inte är impregnerad? Ingen risk för fuktangrepp eller liknande.
0 svar · 2,4k läst
T
Turbin: [citat] Hej jag har just gjort detta. Innan så hade jag 270 i medelvärde och efter 20 inomhus. Vid fläktens utblås så är det 3500. Jag har bara markradon Mvh Tony
2 svar · 2,8k läst
useless
useless: Jag har sågat upp några stubbar med tigersågen. Ett blad räcker till flera stubbar.
5 svar · 2,3k läst
Larsan53
Larsan53: Ok, tack för ditt svar. Trevlig sommar!
4 svar · 1,2k läst
S
swepab: [citat] Egentligen gör det inget, är mest min egna nyfikenhet som driver. Jag kommer dock att dränera om huset så finns något av intresse därunder kommer det vara ett bra tillfälle att forska djupare i det. Stort tack för välkomnandet, ska bli spännande att utforska husägande samt alla som följer med, i dessa forum.
4 svar · 1,2k läst
·
Z
Zkee: Hej, Kanske PU-lim värt att prova? Går bra plast mot trä och hyfsat plast mot stål i fuktig miljö. Har dock inte provat Frigolit men det är väll plast det med... https://m.clasohlson.com/se/Vattenfast-polyuretanlim-Cascol-Casco/34-3446?gclid=EAIaIQobChMItajNgcjF4gIVxcqyCh3H-AFuEAQYASABEgK37PD_BwE
1 svar · 740 läst
N
NeLa1: [citat] Tack för tipset! :)
2 svar · 1,3k läst
S
Sajmon: [citat] Jodå det finns 50mm. Och det finns t-kopplingar så att du kan koppla på 50mm till 110. Så slipper du gräva onödigt djupt dessutom. Det är dom gråa rören, men de funkar att använda utomhus också. Jag har fått till mig att det är högre kvalitet på dom då de är avsedda för avlopp på insidan hus, därav att de är lite dyrare också.
4 svar · 1,4k läst
·
F
fdcarlsson: Hej. Räknar just nu på ett källarprojekt inklusive stambyte och dränering/isolering. Huset har en tillbyggnad (vinkel) på baksidan där gillestigan ligger halvt under mark. Började fundera på om man skulle kunna gräva ut den markerade delen på bilden eller är det risk för att huset kollapsar :) Alltså så det blir suteräng/2plan i innerhörnet, men fortfarande 1 plan på gaveln till
0 svar · 860 läst
·
H
Hallerudsbo: Har bara berg under mitt hus med. Vattnet följde berget in under huset och blev stående. Efter jag plasta under huset så försvann fukten under huset. Satte även in en sorbtionsavfuktare dom säkerhet den går nästan aldrig
44 svar · 4,2k läst
·
F
Fagerfjäll: [citat] Att det gör ja. Något så in i... Ogräs behöver lite sol och lite vatten bara och fröer landar precis över allt och gror vad det än är för underlag.
6 svar · 3,8k läst
·
O
Ozzman: [citat] Tack för svaret! Då behöver man inte vara orolig och ta hit ngn som kollar på det! :D
5 svar · 1,8k läst
·
N
Niklaspe: Tack för de, tyckte den luktade lite men kanske bara är temporärt!
7 svar · 1,0k läst
Bohlin93
Bohlin93: [citat] Okej! Du kanske såg mitt svar till första inlägget?
4 svar · 3,3k läst
Ola j82
Ola j82: [citat] grävt ca 1,2 till 1,5m ut från väggen ca2m djupt Tänkte plinta 2,3-2,5m ut från väggen med1,2m rör ner i backen
7 svar · 2,6k läst
B
BrommaBo: [citat] Haha, det vore något. Lite snabb på tangenterna.
14 svar · 7,7k läst
·
S
skogvaktarn: Hej Jag har en fråga. Jag kommer lägga L stöd som en rektangel för att jag är i behov av att höja marken mot min granne. L-Stöden är 60cm höga och 2m långa , jag kommer att lägga dom som en rektangel och fylla jord. Min fråga är nu, håller L-stöden för att lägga en enklare stomme till ett poolhus? Min tanke är att jag borrar ner armering i L-stöden och gjuter ovanpå (med
0 svar · 1,3k läst
·
R
Ring: Det kommer att bli en gjuten platta... Men nästa fråga är om det kommer att fungera med klinkers mellan den nya plattan och den befintliga delen av huset? Det kommer ju att vara en rörelsefog, så spontant kan det bli problem. Finns det någon lösning på detta? :thinking:
7 svar · 1,9k läst
S
sinuslinus: https://www.vvsobygg.se/catalogsearch/result/?q=kabelror+delat
3 svar · 1,1k läst
·
T
term: Med en slurk betong i botten av hålet kommer den klara hundra år.
3 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.