D
Derbyboy: Mm grejen är att jag har en dagvattenbrunn i betong bara 4 meter från hörnet på huset. Från den brunnen leds vattnet rakt ut till en stenkista som ligger i en slänt. Jag är egentligen inte helt säker på att det är nödvändigt att lägga dräneringsrör utmed grundmuren när berget lutar 10 grader bort från huset!?
2 svar · 3,7k läst
·
K
knutte2: Viken dimension på dagvattenrör behöver man för att avleda regnvatten från ett 180 kvadratmeters tak? Räcker 110mm?
0 svar · 1,9k läst
P
Peter_K: Man slipper stå och blanda. Ner med säckens innehåll i hålet och sen häller man på 3 liter vatten. Nackdelen ser jag nu att det blir ganska dyrt då en säck ger ca 10 l färdig blandning a 80 kronor så om jag gör hålen 80 djupa och 20 cm i diameter går det 2,5 säckar i varje. Så det får bli vanlig betong.
3 svar · 4,2k läst
·
S
Stefan1972: Fast den där lilla ansamlingen är inget som påverkar nåt i övrigt. Det är fuktigt och lite stillastående luft under trappen och det orsakar påväxt där. Tvätta bort och se om det återkommer bara. Kläder och annat blir inte besudlade av mögel bara för det där. Det är bara skrämselpropaganda.
4 svar · 2,4k läst
·
J
Jarlsgård: Du kan absolut mura om med samma material men du behöver riva den helt i vilket fall. Anledningen (som jag kan se) till att den ser ut som den gör är för att massorna (övre gräsmattan) pressat ut hela muren. Så ska du få till det bra så har du 2 alternativ. 1. Schakta bort massor/jord ca en spadbredd bakom muren och bygg upp den nya. 2. Flytta fram muren en liten bit, då slipper du
1 svar · 1,2k läst
·
J
Jens42: Hej igen, Följer upp det här långt efter. Det var hantverkaren som hade missat en tätning vid tröskel och det rann in vatten där som i sin tur sögs upp ca en meter i väggen. Vi bytte isolering gips och osb sen var allt ok igen. Vi satte in två friskluftsventiler också i samma veva. Med vänliga hälsningar Jens
8 svar · 1,9k läst
T
topmount: Skulle lägga plattor med fall, då mycket spiller du väll inte där.
2 svar · 2,7k läst
G
Gladamatör2: [citat] Tack! Får bli med gjutning
6 svar · 3,6k läst
Oldboy
Oldboy: Ser ut att kunna vara ett äldre hus? Hur är dräneringen? Om det blir fuktigt i hörnen, (ett eller flera), och det har regnat mkt, så kan det vara regnvatten från stuprören. Det indikerar i så fall antingen dålig dränering, eller dålig/obefintlig/trasig rörsystem för borttransport av regnvatten.
1 svar · 1,0k läst
·
R
Ronny1212: [citat] Ska jag koppla det till brinner inte så brynen i så fall blir det höga kostnader på Trang pumpen för det kommer gå hela till
4 svar · 1,1k läst
B
Byggfan: Dyrt. Men du borde väl få en spec på offerten? Eller begära det. 80kvm bör de väl gräva på ca 3dagar om det inte ska grävas in vatten, avlopp, EL osv osv. Beror ju på lite hur marken ser ut, men om färdig platta ska vara ca 50cm högre så blir det ju lite fyllning om marken är bra.
5 svar · 1,4k läst
Raka
Raka: [citat] Det är möjligt att avloppet från tvättmaskinen och badrummet går igenom där om det är sammankopplat med avloppet i garaget. Om det nu är så att ett avloppsrör börjat läcka så låter det allvarligt? Åtgärden är att bila upp plattan?
3 svar · 670 läst
·
T
Tobiasam: Hej! Har hantverkare som ska hjälpa oss att göra en trädgårdsmur, ca 50cm hög som ska hålla jordmassor och plattor på ena sidan. Vi tänker att vi ska göra en vanlig "byastensmur" med block som ser ut ungefär som byasten men är större. Han som anlägger muren vill att vi lägger stenar på "tvärs" var tredje meter så att de liksom sticker ut från muren. Jag förstår att detta borde
0 svar · 527 läst
J
jesper---: Tackar för snabba svar, tänkte det var någon macgyver dränering, å andra sidan står huset och större delen av tomten på en platå så troligtvis geotextil. Blir intressant...
4 svar · 805 läst
·
Lofjärden
Lofjärden: Nu är vedboden flyttad och nu är det dags att förbereda för gjutning! Eftersom jag har ingen erfarenhet är jag tacksam att höra med detta forum om jag tänkt rätt 1 Bygga upp med befintlig sten en kant för att singel inte skall rulla ut/ned 2 Lägga ut markväv 3 Fylla på med singel och packa tätt kolla lutning 4 Ställa L-elementen höjd 300 och tillhörande hörn på plats ytan är ca
0 svar · 2,5k läst
·
T
TheGame: Du kan fälla själv och sen sälja/behålla virket. Du kan säkert få nån annan att komma och fälla åt dig och låta den som fäller behålla virket Eller betala nån för att fälla och behåll/sälj virket
1 svar · 1,0k läst
·
N
noda1975: [citat] Kloka tankar. Jag har börjat resonera liknande som du. D v s låt det sjunka bara det inte sjunker ojämnt. Altanen som sitter fast i huset som står på berg ser för jä*lig ut efter att ett par plintar dragit iväg. På väldigt lång sikt kommer det dock bli bekymmer misstänker jag då jag kommer ha ett hus som står på berg, en Attefallare på "flytande" platta samt en altan på
4 svar · 3,7k läst
G
Gladamatör2: [citat] Kan det vara så att plintarna satt sig och man har varit tvungen att fylla upp till ursprunglig höjd?
2 svar · 1,3k läst
·
KalleKe
KalleKe: Jag körde med 6mm betongborr skråat ner i betongen och innan detta så karvade jag ganska ordentligt i L-stöden så att betongen kommer under stolparna. Där sidopartiet skall stå karvade jag också ut vid varje fästpunkt var 600mm vid varje skruvpunkt för skenan. i detta körde sedan ner en betongskruv elförzinkad. Det var det bästa jag kunde komma fram till :p Fördelen med att
18 svar · 3,5k läst
·
ymmij12
ymmij12: För min egen del hade jag valt mellan att byggt till en källare eller gjort en markplatta. Såklart isolerad markplatta/källare med golvvärme.
1 svar · 584 läst
Satsuki
Satsuki: Ingen lösning på ditt problem, men så fantastiskt coolt det vore att gräva ut sprickan, täta och anlägga en damm. Och sedan bygga ett trädäck bredvid men med lite överhäng så det blir som en brygga vid en insjö.... Önskar jag hade en sådan ”grop” i trädgården *avundsjuk*
2 svar · 3,9k läst
·
E
eddiw: [citat] Fyll på med bärlager där det satt sig och padda om du har möjlighet, därefter sten. Så skulle jag gjort iallafall. Om du bara ska lägga sten så är det ju förhållandevis enkelt att rätta till sättningar i efterhand. Är ju ganska lätt att fylla på med sten också.
1 svar · 1,8k läst
Magnus E K
Magnus E K: Det var ett rejält tak! Det låter som hängrännan är underdimensionerad eller kanske olämpligt monterad.
11 svar · 14,8k läst
G
Gladamatör2: hej! Planerar att gjuta en plint till utbyggnaden pga bättre stabilitet. Utbyggnaden står på plintar men vill ha en plint nära huvudbyggnaden som har krypgrund. Har grävt ut en bit från sulan på huvudbyggnaden. Till min förvåning låg det dräneringsmatrial över en meter utanför sulan. Dräneringsrör är nedlagt, så även rör för takvattnet. Dräneringsstenen (singel?) är avskilt
0 svar · 2,7k läst
useless
useless: Det finns fogmassa för ändamålet. https://www.byggmax.se/utefog-illbruck-vit-p18121
2 svar · 4,0k läst
elpaco
elpaco: [citat] 4-8 kross är bäst, så slipper man myror.
5 svar · 2,0k läst
J
jkbpower: Hej. Ska snart börja med garagebygget. Blir en gjuten platta med 200mm isolering. Tänkte först ha 300mm kantelememt.Så syll direkt på plattan. Sen tänkte jag att det kan vara bra att få upp väggen från plattan en bit då man kanske vill spola av. Första tanken var då att mura med ett varv lecablock men sen såg jag finjas s.ka garage element. Nån som gjutit med dessa. Man ska gjuta
0 svar · 946 läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Avråder också. Ta upp gamla stenarna, komplettera med ett tunt lager sättsand och på med nya stenar. Inte konstigare att göra det successivt än din egen lösning.
5 svar · 3,8k läst
Ola j82
Ola j82: [citat] Dränering och dagvatten ska inte kopplas ihopa
5 svar · 1,1k läst
G
Gladamatör2: hej! Bor i ett hus från 90-talet som har krypgrund. Huset har en utbyggnad som jag behöver förstärka med en plint. Har börjat gräva för gjutning av plint. Till min förvåning stötte jag på dränerande material en bit utanför sulan, 80 cm kanske. Förstår att dräneringsrör är lagt men undrar hur långt ut från sulan det brukar ligga. Grävde först igenom lera blandat med annat,
0 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.