Grund & Markarbeten
Krokkodriljo: [citat] Synd. Jag tänkte att den tillsammans med skalblocken och armeringen skulle göra muren helt styv och att det därmed skulle hålla. Muren är ca 1 m där den är som högst.
Chentin: Tack för era svar. Bara att bita ihop och ta tag i det :)
Grandalf: Ok, tack! Då får jag plocka fram vinkelslipen
witten: Du har rätt bra koll på läget, enligt skolboken är det inte helt rätt men med så lite last tror jag inte att det kan hända något. Skolboken ska ju även fungera för 7-våningshus i betong.
byggklant: [citat] Nån som kan hjälpa mig till en kontakt m Smurfan...skulle vilja höra hur problemet med den okarterade elkabeln över deras tomt avlöpte
GoC: Nu har jag aldrig åkt skateboard, så jag vet inte kravet på jämnheten. Men enklast och troligen billigast är att plocka upp gatstenen och sälja den. Du får Bra betalt för sådan. Fylla på lite sättsand och Lägga släta 50X50 cm betongplattor. Sen behöver du ju även bygga en mur som du kan kana med brädet på. Det verkar vara en viktig del i skaboardåkandet :)
Putte.E: Nu är den första gjutningen klar. Tänkte bara sammanfatta gjutningen lite så det eventuellt underlättar för andra som är på väg att gjuta golv. Själva blandningen med 2st 190l (ca 100l i varje) tombola gick snabbt! I och med att jag var ensam i den trånga källaren så var det mest jobbigt just där. Mitt betongrecept som jag hittade på cementas hemsida var väldigt stabbig och en
Autodidak1: [citat] OK, dom nya planerna är mycket bättre, gillar lättbalken. Lycka till (y):D
linuslinuslinuslinus: Tack för svar! Egentligen har vi ”ok” med pengar och lån är i hamn vi har mest tittat brett och vitt. Mina kunskaper inom området är högst rudimentära och därför ställer jag frågor för att se om ekonomisk kalkyl håller..
raubtier: Har breddat garageuppfarten och fått en kant till gräsmattan. Tänker lägga två rader mursten som är 14 cm hög mot så jag får den ca 3cm över gräsmattan och sen marksten som en ram på insidan (såkallad gräsklipparkant). Har grävt ur från 2-10cm för att få muren vågrät (tomten sluttar en aning ut mot vägen). Tänkte fylla upp det jag grävt ur med stenmjöl, men det blir svårt
johl: [citat] Tackar, så gjorde jag och det blev bra :D
A-S-O: Jag har också glullfiber runt mitt garage som är byggt -92. Idag använder man cellplast för randisolering som jag förstår det. Känns konstigt att man lagt gullfiber i mark med tanke på fukt osv eller funkar det? Har inte ännu hunnit titta på min för att se om den är möglig osv.
Noob1n: Hej! Kapar denna tråd och hoppas den får liv igen. Vi har ett hus från - 75, oisolerad platta på mark och delvis källarlokal. För 4 år sedan dränerade en firma om på två sidor av huset men skippade baksidan. Argumentet var att "det säkert inte behövdes". Huset är nämligen beläget på ett berg och marken sluttar på baksidan, men inte först ca 5 meter ifrån huset. Innan dess är
Anonymiserad 350731: Hej, Jag har haft planer på att bygga två murar. Varje mur ska ha en längd på 2000 mm (5 block), bredd på 200 mm (1 block) och en höjd på 1080 mm (6 block). Murblocken i fråga ska vara Starka Villa Flex. Med hänvisning till Starkas anvisningar/instruktioner bör en armerad grundsula gjutas då den ska vara 6 lav hög. (Enligt anvisningarna avser gjutning av en grundsula endast murar
mar-schmidt: Jag är i farten att ge mig på ett större altanprojekt och kliar mig i huvudet kring hur jag ska förankra en vinklad trappa ner till poolen. Jag tänker mig bygga altanen på plintar. Trappan ska byggas i en slänt som mynnar ner mot poolen. Slänten består av sprängsten och makadam. Avståndet mellan poolen och början av slänten är mellan 2.5 och 3m. Gällande sprängstenen så är jag
gromit42x: Ämnet har avhandlats länge och väl i denna tråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/draenering-av-hus-pa-berg.13113/page-8#post-3770813 Kolla om den kan hjälpa -h
Petra13: Ska börja plasta in grunden idag Behöver tips på hur jag enklast gör det. Är väldigt trångt på vissa ställen och bjälklag är lagt....hur gör jag mot grundstenarna? Tejpar? Lägger Sten emot? Tacksam för alla tips. Tänkte köpa byggplast på Byggmax 0,2 mm och grön tejp. [bild] [bild]
NoOne2k: Under cellplasten ska det vara kapillärbrytande material, ibland föreskrivs det att det ska vara 150mm tvättad makadam, men jag anser att det är överkurs och la vanlig otvättad 8/16 under cellplasten. Det är inte så att de ska lägga makadam uppepå?
jonaserik: På insidan kommer det nog att bli jord mot lecan, sätt en platon på insidan så kan du vattna som du vill utan att lecan blir våt och kanske frysa sönder när kylan kommer.
MariaiÖstergötland: [citat] Då har du nog en mer välmående krypgrund än mig. Jag tänker att det kanske inte är avfuktare i sig som är kravet, utan fuktvärdet. Något som jag ville förbättra mha en avfuktare, men som de sedan hux flux inte kunde installera. Moment 22. Nämnde jag hur mycket jag avskyr Anticimex, av hela mitt hjärta och med mycket passion? :devilish:
TT4F: Du måste stoppa ner ett par (1-2) armeringsjärn som sticker upp minst 20-25 cm.
Lars Marklund: Hej! Hoppas du är kvar på forumet. Hur går det nu 10 år senare? Har något rört sig av tjälen? Jag är själv i färd med att gjuta golv i en gammal ladugård i samma geografiska område. Hade tänkt att göra ungefär som du beskriver. Är nog mest rädd att golv och stommar som står på stora granitblock ska röra sig olika och spricka.]
DennisCA: Det är väl inget eget sätt utan ett vanligt förfarande, iallfall här, godkänt av ingenjör och kommunen. Jag tänkte bara fråga om vilken typ av isolering eller märke folk kunde rekommendera för detta syfte, finns ju ganska mycket att välja på om man kollar online.
Tomture61: En lösning är att installera platonmatta mellan betong och isolering , men det innebär att hela våningen måste rivas och byggas upp på nytt . Men samtidigt kan nuvarande grund funka i 40 år till :thinking:
Gladamatör2: Hej! planerar för ett uterum som köps komplett. Tänkte göra grunden riktig bra med en sula som blir 40 cm bred och 20 cm hög. Ovanpå muras några rader med lecablock. Tänkte använda lecablock som har två skåror för bistålsarmering. En fundering är om sista raden med Leca, innan syllen läggs på, kan vara av samma lecablock med två skåror för armering. Eller finns det speciella
Erik Salhammar: [citat] krypgrund är tillåtet bara huset är bra isolerat, annars kan du bygga som fritidshus. Då slipper du än så länge värmekrav bla. med kilar går det ganska fort att klyva. Finns många videos på youtube. Det tråkiga är att borra, det är det som tar längst tid. så viktigt att ha nåt rejält. jag använder julas största borrhammare och 18mm kilar. Tar kanske en halvtimme att