S
Stödmuren: [citat] Hej! Det här är min första mur så du får inte ta mitt svar som en sanning och muren är inte klar än men jag ska skriva hur jag gjort. Jag bet i det sura äpplet och grävde bort en bit till av slänten (mest matjord så gick ganska lätt) så att jag kunde padda bakom muren. Grävde dock inte riktigt ända ner till marknivå för där var det hårdare (dvs utgrävningen lutade lite
4 svar · 3,0k läst
B
Benga360: [citat] Tack! :) Den dekan jag grävde ur låg under en veranda, så jag hade full stå höjd på den största biten. Det var bara ca 2 meter som var själva krypgrund en och där var ca 60-70 cm fri höjd. Där var det lite kämpigt att gräva innan man fick gjort ett hål man kunde stå nått sådär i
26 svar · 9,7k läst
·
Björn Barrögård
Björn Barrögård: Hej! Jag är väldigt nyfiken på ditt projekt noone. Står inför samma ungefär. Hyrde du grävare? Gjorde du jobbet själv? Gick det bra? Tidsåtgång? Mvh Björn
22 svar · 6,5k läst
P
portland: [citat] Billigaste alternativet. Blanda betongen själv med en blandare. Det går åt 605 kg portlandcement till 2,2 kubikmeter färdig betong.
5 svar · 1,8k läst
P
portland: [citat] För att få en kubikmeter betong blanda 275 kg cement, 580 liter fingrus och 580 liter makadam lämpligtvis 8-16.
13 svar · 8,9k läst
·
D
David_Berglund: Jag skall bygga till min befintliga källare. När jag nu grävt ur finner jag att sulan som mina befintliga prefab-sandwich-väggar står på består av liggande sandwich, och inte massiv betong som jag trott/hoppats. I den tillbyggda plattan kommer det komma punktlaster precis i kanten, och jag funderar nu på hur jag skall hantera sockelns utstick och möte med nya plattan. En idé jag har är
0 svar · 2,2k läst
·
E
Eija A: [citat] Låter som en vettig lösning att gjuta in stockarna. Tror också att det finns risk för ras om vi börjar bröta i stockarna. Tack för dina kloka råd!
10 svar · 3,1k läst
T
Anonymiserad 122206: [citat] Till det priset bör han få 4st!
12 svar · 1,8k läst
·
Sommarstugedröm
Sommarstugedröm: Har det stått så håller det säkert till nästa år också. Man ska inte bränna ut sig :)
167 svar · 42,9k läst
·
C
C.Lundin: Kan bekräfta att man brukar lägga på 20-25 mm på tjockleken. I övrigt är det inga konstigheter.
3 svar · 838 läst
L
Lund: Hoppas detta hamnar i rätt forumdel :) Jag ska bygga ett 10 m långt plank (1,8 m högt) med liggande ribbor och 50% genomskinligt. Då det är stenkross i marken kan jag inte använda jordskruvar. Jag ska dock lägga markbetong/stämpelbetong på uppfarten och funderar på om jag kan fästa planket i detta, vad tror ni? Kommer det hålla? Finns det risk att betongen spricker av påfrestningen?
0 svar · 959 läst
R
Ripley: Jag tänker att kanske någon annan någon gång söker alternativ och svarar därför på min egen fråga hur vi slutligen gjorde . Det blev plintar på grusbädd. Det vill säga vi har inte grävt och gjutit utan köpte fördiggjutna plintar med fot. Själva grunden (grusbädden) grävde vi ur och la en markduk i botten. Sedan fyllde vi med grövre sten och sedan grus ca 50 cm. Nu är vi på
2 svar · 2,5k läst
D
Daniel Larsson: [citat] Stort tack thomas. Nu skall jag leta Cellplats. Tack bossespecial kollar på ditt val också
12 svar · 2,3k läst
·
Etepete
Etepete: Hej Fullkomlig nybörjare vad gäller hemrenovation, men som nybliven ägare till en kåk med visst renoveringsbehov känns det som att det är dags att börja orientera sig. Ett av våra problem är att vi har viss fuktinfiltration genom en av källarväggarna (fuktnivån allmänt i källaren annars upp till c.a. 70-75%), händer några gånger om året när det är riktigt blött i marken. Så
0 svar · 706 läst
Rabbithole
Rabbithole: Det blir svårt att hitta, Byggmax och Hornbach ligger runt 180:- m2 för gråmix. Skulle vara om du kan köpa från benders direkt, med så lite som 100m2 är det svårt att få fram en bra deal hos någon lokal butik
1 svar · 1,5k läst
E
extcon: [citat] Låter självklart när du säger det:) Tack(y)
4 svar · 3,3k läst
AndyTbkg
AndyTbkg: [citat] [citat] På granntomten byggs det nytt hus med källare på helgjuten platta. Byggarna säger att de lägger dräneringrören plant och fyller med makadam 20cm upp ovanför. Sedan gjuts bottenplatta på det. Verkar logiskt - i detta fall - att det inte spelar nån roll om rören faller eller ej, eftersom bottenplattans undersida börjar 20cm ovanför rören OCH att dräneringens frånlopp
15 svar · 14,9k läst
·
S
Skanska1972: Tack för bra svar. Jag tror inte att det enbart beror på ett undertryck då jag när det blåser +5m/s trycks in rejält med luft genom ex spotlights mm. Håller handen under och känner hur kall luft blåser ner. Funderar på att ta loss takskägget för att se om där finns någon isolerskiva eller om det saknas. Kan omöjligt vara normalt att så mycket lift från konstruktionen ska kunna
7 svar · 4,0k läst
L
Leif i Skåne: En IBC-Behållare som du ställer högt och en sådan här adapter efter kranen. https://www.magasin10.se/miljohantering/fathantering-avfallshantering/ibc-adapter-s60x6-till-gardena-1-2-tum-hane/?gclid=EAIaIQobChMIyJPq85Xa6gIVDrwYCh2fHQTbEAQYAiABEgLuf_D_BwE
4 svar · 1,4k läst
C
Chnorin: Vi ska under våren 2021 dränera om vårt 30-tals hus, i samband med en påbyggnad av en andra våning. Tanken är då att frilägga hela huset för dränering. Vi har ett tillhörande garage som är byggt på 70-talet, på platta på mark. Denna platta har spruckit på ut och insidan (se bilder). Tillsynes gamla sättningsskador. Frågan är då om det är en bra idé att då även frilägga
0 svar · 972 läst
·
L
Lulle Ahlgren: [citat] Jag har liknande problem efter att ha saltat mot ogräs på gruset.
1 svar · 3,3k läst
K
Klicka: [citat] Så gjorde jag också. Det fungerade bra.
6 svar · 8,1k läst
Björn Barrögård
Björn Barrögård: Hur gick detta? Ska göra liknande
1 svar · 3,3k läst
A
anojak: Jag har tagit bort färg från en krypgrund i natursten med Alcros färgborttagning och stålbortse monterad på vinkelslip.
2 svar · 2,0k läst
·
K
Kille med hus: Hej! En firma har lagt oregelbunden skiffer utanför mitt hus. I stenmjöl med en del cement. Flexibel hårdfog mellan plattorna. Fint jobb till 90 %, men mer än hälften av plattorna glappar. Inte mycket, men så det märks när man går. Firman säger att de kommer ”sätta sig” om ett par veckor. Jag är skeptisk, kan det stämma? Funderar
0 svar · 3,3k läst
·
C
Christoffer falsen: Tack för alla kommentarer och svar det här forumet är guld! absolut skall allt fyllas upp på ena sidan lite grann så att vatten kan rinna under grunden och I andra änden mer. Alltså samma material under hela grunden bara olika mycket på olika ställen. Frågan är om det då kan sätta sig eller att grunden kan krypa neråt med tiden?
8 svar · 3,3k läst
·
mexitegel
mexitegel: Under plattorna justerar ni underlaget med makadam 2-4 (även kallat isgrus) så det blir helt jämnt och i rätt nivå. Lägg ut avdragsbanor (vattenledningsrör är bra) som är justerade i rätt nivåer och lägg ut makadamen och dra sedan av med en bräda mellan banorna.Ta upp banorna och fyll i med makadam så det blir jämnt. Lägg därefter tillbaka plattorna och foga mellan med det som
5 svar · 3,5k läst
·
A
ati: [citat] https://www.lfs-web.se/byggplast-krypgrund.htm [citat] Tycker inte att fördelarna väger upp nackdelarna, plasten är rätt tålig och kommer att tåla att ni går på den. Den bästa (men dyraste) lösningen vore att gjuta en isolerad platta :)
3 svar · 2,0k läst
·
U
ubåt: Behöver lite tips inför ett möte med markentreprenör Vi har planer på att bygga ett småhus på en ganska kuperad tomt. Det är dock en relativ jämn platå på ca. 400 m2 på tomten där vi tänkte uppföra huvudbyggnaden på. Det är berghäll som sluttar nedåt genom hela tomten förutom på denna platå som har en mindre lutning. Marken består av mycket berg enligt grannar och f.d
0 svar · 924 läst
·
F
fsn: [citat] Hur är det möjligt att råka sänka marken 80cm efter en sprängning, låter helt orimligt? Jag är rätt säker på att ett foto skulle hjälpa till. Så det är alltså en återställning, utförd av kommunens entreprenör och det är inte bekostat av er? Skyll allt på kommunen.
12 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.