Grund & Markarbeten
MrWalker35: Tack för det svaret. Inget gjutet ännu. :) Vill bara tänka efter före. Så mycket som möjligt.
Stefan N: Vattenavrinning och dränering ser ju rätt risigt ut och garaget är rivningsfärdigt. Är läget bra kan ju resten fixas, oavsett hur dåligt det är.
Psan: För att återkoppla här så har jag sedan dess dränerat halva huset och kommer dränera resten nästa år. Förhoppningsvis kommer en del golv ryka nästa år med :)
Psan: Har diskuterat vidare det här i en annan tråd och tror att ovan (eller hur det är gjort i den tråden) är rätt väg att gå. https://www.byggahus.se/forum/threads/foerstaerkning-utgraevning-kaellare.335775/
Träentusiasten: [citat] Svarar mig själv. Bruket härdade bra ovanför fönstret. Jag putsade även en första omgång och det fäste bra i det gamla bruket. Däremot fäste kalkbruk fin inte så bra i första lagret puts men tillräckligt för att kunna bättra på på de värsta ställena. Det ska stå någon vecka till, sedan kommer jag måla det med linoljefärg. En större lagning på ett annat ställe
NordicSaint: [citat] jag tolkar det som om du inte har något värmesystem i just källaren utan använder bo delen för att skjutsa ner värmen i källaren. Detta leder till att luften får en mycket högre fuktighet. Lättast för dig är att sätta in några radiatorer för att värma upp ytan. (Kalkutfällningen beror på att du har för hög luft fuktighet). Att sätta in en avfuktare är både dyrare i
Aziz1: Hejsan. Jag bygger (försöker) en stödmur i natursten. De går väll ganska bra, använder mig av betong i skarvarna för att få det att fästa bra och undvika massa hål i muren. En vän sa att man efter att muren är klar, kan köpa en ”specialfog” som är mycket snyggare.. Den ska man tydligen lägga i skarvarna och slipa rak. Efter det kan man lacka den så fogarna glänser snyggt. Vi
Silver78: [citat] Tack för att du är uppmärksam. 7500 liter skall det ju vara. 1 mm regn per 1000 kvm är ju 1000 liter vatten. Jag ville bara visa att det är en hel del vatten som skall ta ivägen någonstans. Om vattnet blir stående i kassetterna så är det inget bra. Jag har tex min dränering påkopplad via kommunens avledning för att min tomt är liten och marken inte filtrerar tillräckligt
Sturmtiger: [citat] Ja min kista/slang är ju mest sammankopplad med dreneringsslang en runt huset. Ja, nu kanske det är någon som reagerar negativt. Men det är inte gjort för att ha något olagligt i sinnet. Jag fann det praktiskt, å vi bor utanför tätbebyggt samhälle. Det är bara det vattnet som leds ner i stenkistan dessutom. Jag läste inte på procent rekommendationerna, utan gjorde utifrån
Psan: [citat] Samma här, pga dränering. :) Tack för lite mer info! Får bjuda på en källarprojekttråd när det blir av!
Åsa Lund: Du har väl inte fått det du beställt? Den som skrev geotekniska utlåtandet kan nog bäst svara på om det är ok
Kosyer: Juste, glömde nämna. Den svarta tjäran behövdes slipas bort ca 60 procent för att väggarna skulle kunna andas normalt.
Bodabyggare: Hej, Hoppas på er hjälp. Igår morse så började det plötsligt lukta starkt i källaren. Det kan liknas stark lukt av liniment. Jag trodde det först kom från något läckande rör från bergvärmepump men så var inte fallet efter en service. Det skulle dessutom lukt mer sprit. när jag luktar på utsuget från radonfläkten så är det samma starka lukt. Mycket konstigt. När jag stängt
witten: Nej jag menade egentligen betongplatta men man gör bredare kantbalkar och förtjockningar under pelare som jag kallade plintar, lite slarvigt ordval kanske.
Workingclasshero: Muren måste stå på något stadigt. 1000 kr/m Kullerstenen ska ligga på något, återfyllnad av material 4000sek+maskin. Stenläggning/gjutning, det ska dit blandare och gjutsan etc.......... Trappan skall fästas och vägas in, 10000K Grävmaskin i flera dagar + framkörning. Jag tror du missat en massa arbetsmoment. 2 veckors jobb gissar jag på, 50k bara där.
Rabbithole: Den ska helst bort, och då sätter man ett nytt skikt utanför isoleringen. Antingen: Grus, platonmatta, isolering, grundmur Eller så kör man ett lager isodrän utanför isoleringen också. Det är ju ett bra tillfälle att isolera ordentligt så källaren blir varm och torr [bild] https://www.isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder/kallare
Staffans2000: Klipp till en blit Platonmatta och list, skruva fast det. Klart. Det beror mycket på vilket väderstreck det oftast blåser ifrån ifall det regnade på isoleringen. Staffan
C.Lundin: Ett tillägg till det som redan sagts är ju att vi har ju en del vägar i betong. Även om det inte är på långa vägar lika många mil som t.ex. Tyskland. Dubbdäcken är det minsta problemet för en uppfart i betong.
Vilsenhet: Hej, Ny här på forumet och håller på att köpa ett suterränghus från 1971. original dränerat. Någon vacker själ som kan hjälpa mig att tolka hur allvarligt nedan anmärkning är. ** Källarplan / Allmänt Vid kontroll av konstruktion uppmättes fuktvärden över kritisk nivå för mikrobiell tillväxt och mikrobiell lukt upplevdes i provhålet. Källargrundmurar med påreglade isolerade
steppen7: Kan informera om att det verkar ha löst sig. En hel sommar och det har inte rört på sig. Det jag gjorde var att slå ner ett gäng 45x145 NTR-A med bredsidan mot poolen, i linje med befintliga stolpar vid planeringen. De slogs ner tills det tog stopp mot sprängsten eller berg. Därefter dubbla 220-reglar som kantbalk mot poolen som kopplas ihop med ett triangelstag mot stöttorna. På så
pacman42: Jag har fylle av dikesrens på en del av tomten. Jag brukar kalla den delen för "puckelpisten". Det spelar ingen roll hur mycket jord jag lägger dit, det ser bra ut varje höst och på våren är det en puckelpist igen. Dessutom så älskar åkersorken att vara där...
falkn: Gräv 20, fiberduk, makadam 10 och armerad betong 10. Eller lägger du bara mattan på gräset.
Emanan: [citat] Ok. Hur skulle det se ut/förändras för att man skall känna att "detta är ju dåligt/måste åtgärdas"?
Videonisse: Har gubbar som precis börjat lägga marksten på vår uppfart. De lägger 30 mm 0-8 stenmjöl som sättlager och sen kommer 50 mm betongsten på. De är väldigt noggranna men såg att de jämnade till och paddade med minst 3 överfarter. Enligt branschinstruktioner från Svensk Markbetong så skriver de "Sättlagret dras av och packas lätt med vibrerande maskin, en överfart." Jag undrar om
13th Marine: Jag övervägde det i början, men det har inte blivit av. Vårt hus står på sand, så för vår del är jag inte speciellt rädd för fukt. Cellplasten skulle jag nog inte lita på håller borta fukten, men jag känner mig inte tillräckligt insatt för att uttala mig något djupare.