Grund & Markarbeten
fribygg: Jag hadde nog valt att gräva ner markavloppsrör innan nytt ytskikt på gården
123a: 20cm och 1500 kvm är en jäkla massa jord. 300 kubik för att vara exakt. Drygt 20 lastbilar. Tycker 200k inte låter så farligt med tanke på mängden. edit, 15 cm skrev du så 225 kubik ska det bli då. Lite snålt för gräsmatta. 20cm är att rekomendera om jag inte minns fel.
Nancy Biäng: Ja, jag har inte kollat storleken på dem, men det är sånt som rekommenderas i stället för sättsand.
Leafy: Tillägg till mina frågor, jag vill fixa till runt ingången till krypgrunden. Som det ser ut idag så ser det mest ofärdigt ut och om det kommer ett riktigt åskoväder med hällregn så har det en tendens att vilja rinna ner och lägga sig vatten framför luckan då det är en gjuten klack utanför ingången. Jag tänker att man kanske kunde gräva bort slänten och sätta dit kantelement som
useless: Lyft det två dm, gräv ut och mura en kant runtom, ställ ner huset igen och gjut innanför muren.
Håkan100: Nu behöver jag lite tipps. Ska gjuta på ett ganska ojämnt och skrovlig golv i källaren, gjutningen blir mellan 5 och 8 cm tjock och ca 10 kvadratmeter och det blir med betongpump. Det är svårt att komma åt att jämna av då det är som tre små rum och in under trappan, ännu svårare att täcka med plast, men det kan man väl göra då det går att gå på betongen? Tänkte inte armera
KVS630: [citat] Hej ENK, Kan du informera om hur du konstaterade melllanbjälklaget ?
Jan_G: Det beror lite på förutsättningarna, avstånd till tomtgräns osv. Det är viktigare med vinkeln mot grunden än avständ egenltigen. Kan du få dem i 45 graders vinkel är det kanon, går det bara med 30 grader är det riktigt bra också. Men håll minst 1 ½ meter från husknuten så du slipper leda in vatten i grunden.
tgr_se: Fördelen med en större maskin är också att du når längre. Det kan bli stor skillnad i tid beroende på hur du ska få ut massorna om du slipper flytta de så många gånger.
Bertil1957: Finns det någon som har erfarenhet av att konvertera från plintgrund till gjuten platta? Vi ska lägga in vattenburen golvvärme, har inte riktigt förstått hur man skulle göra med syllen och den ej existerande grundmuren. Tacksam för all hjälp!
byfåne: Hej! Jag tänker bygga ett litet pumphus, ca 1,5x2m invändigt, för att ha hydropress och en radonavskiljare i (vatten från egen brunn). Platsen är i hörnet på en grusad yta med markduk under, där en carport också ska byggas, tanken är att pumphuset kommer bli som en "modul" på sidan av carporten. Jag vill gjuta grund, men bara till pumphuset, inte hela ytan som ska ha carport. Vatten
Annika Kristiansson: Hur har det gått med poolbygget? Vi har en likadan. Hur har du gjort med tekniklådan?
Christian Hassel: Innan du lägger platon på skulle jag testa med att lägga ut plast på golvet och låta det ligga ett par veckor för att se om det blir kondens under plasten. Vanlig byggplast duger för det men det är ju inte säkert att det ger en rättvisande bild av läget för fuktvandring beror ju på utetemperaturer, temperaturväxlingar, luftfuktighet M.m. Platon utan fläkt kommer inte att
Dr Jumping Jack: [citat] Måste inte en penna ha kontakt? Man bör väl använda en regeldetektor?
jonaserik: Bara bygga ett hål i staketet som skåpet står i, blir en del av staketet. Minsta besväret. Kan ta lite tid att få fram vems skåp det är och om det går att ta bort.
bobobjorn: Hej! Jag har ett förråd/verkstad i källaren på ca 60kvm, fördelat på 3 rum. Av okänd anledning tyckte man inte det var värt att gjuta en platta där när huset byggdes -79 vilket gör att radonhalten där inne är för hög. Runt 400 bq/m3 snittar den på. Resten av huset ligger oftast under 100 bq/m3. Det var även en firma här och mätte innan vi köpte huset och konstaterade att
neo11: Cementbruk A, och tryck in en pensel i bruket innan det stelnar för att få struktur.
Vaftrudner: Sen är det mindre lyckat att ha jord närmast sockeln. Skotta bort de närmsta decimetrarna och fyll med något dränerande som makadam eller stenar.
fransico: [citat] Toppen. Tusen tack för ditt svar
Niklaspe: [citat] jaha sorry, jaa lite de jag tänkte med faktiskt men är lite kluven hur jag ska klä in plintgrunden så den blir luftät! Kanske räcker med sockelskivor som jag sedan isolerar invändigt med cellplast! Borde fungera?
mattoys: [citat] årdsslang så all luft försvinner, sen pumpar man med en handpump upp till rekommenderat provtryck från tillverkaren. Trycket kommer att sjunka den första timmen (rören vidgar sig) men sen skall det var stabilt i många timmar. Googla eller fråga VVS firma om tryck och tider.[/QUOTE] Man kan även provtrycka genom att skaffa en manometer och en ventil till andra änden där man
Prodigys: [citat] Skivorna är enbart till för isolering och för att väggen inte ska suga vatten. Så dom påverkar egentligen inte dräneringen öht.
teecer: Bakgrund till brunnen: Över gården på tomten rinner det lite vatten från skogen ovanför sommarstugan som jag täckdikat för att få bort det tragiska diket över tomten men vilö kunna ta vatten för spola toalett tidigt på våren då vi tömmer vattenledningar på hösten och kallställer stugan. Vattnet leds ut ur befintliga cement trumman vidare in i den stående brunnen jag monterat
tommib: Kolla anvisningarna för PushFit. Jag har aldrig använt dem men enligt ovan ska det i princip bara vara att trycka dit dem (efter att man kapat röret rakt med rörsax och avgradat det). Klämringskopplingarna har exakt samma arbetsmoment avseende rören men du måste skruva lite också.
Tegvagen14: Det gör det lite lättare för Anticimex när de kommer :)