Grund & Markarbeten
Et1975: I brist på bättre förslag så tänker jag grunda med Weber 103 rödgrund. När det torkat putsar jag igen groparna med Weber 133 putsbruk B. Förstår fortfarande inte anledningen till att vissa fläckar är så markant mjukare-porösare än övriga putsen... P.g.a. Fukt? Taskig blandning? Kallt? Torrt?
Screew: En sak till, ska man ha någon isolering under själva muren när man ändå förlänger den? Det kanske inte ger så mycket? Det ska ändå dräneras och isoleras på utsidan när utgrävningen är klar
roli: Om du vill bli av med myror under plattorna så skall du inte ha kvar någon sand alls. Lägger du bara dit någon/några centimeter med 2-6 flis så kommer det inte att hindra myrorna.
Gabbe1: Trekantlisten bör ha samma mått som du vill att betongens fasning ska få ;) När jag gjöt en trapp utomhus använde jag ca 20x20 mm (45º) tror jag. Trekantlisterna fäste jag med små skruv i gjutformen, men klammer bör nog funka det oxå.
människa: 150 har läst, men ingen har svarat :thinking: Det lutar åt att jag tvättar rent, gjuter rakt, & sen lägger duk som får pressas tätt, ned mot berget & betongen av jordtrycket. Eller också så tvättar jag rent i dalarna /fickorna & fäster duken med plugg, skruv & plastbricka. Med gummiasfalt emellan & över skarven mellan berg & duk. Extra mycket klet isf i de djupa fickorna.
Gryningsräd: Har ett hus från 1937 där vi har en "väggsnutt" (~2,5 meter) som är begränsad av en källartrappa och en utbyggnad med torpargrund. Vi har tänkt att lägga stenplattor mot väggen och vill då se till att dränera INNAN vi lägger ner tid och energi på en massa markarbete... Jag grävde lite längs med väggen och ca 10 cm ner i marken går en bockad plåt/plastbit ut och sedan fortsätter
Demmpa: Med tanke på att det är en bit ”staket” samt ”kompostgaller” mellan stolparna och marken (under repet som håller upp slangar) så verkar det vara någon typ av dagvattenutlopp där. Jag hade kollat upp den biten noggrant. Jag hade troligen bytt ut stolparna mot tex L-stöd utav betong samt eventuellt ett betongrör med galler.
liqwid78: Tack för svaren. Vi gick vidare med att flytspackla.
HerrWigren: Så en frånluftsventil skulle kunna funka med avfuktare som komplement under sommaren? Det är så att allt blött samlas på den platsen nere k källaren, oavsett om det är sommar eller vinter. Har bättrat på takavvattningen nu också för att leda vattnet rätt. Det rann lite bredvid innan och vid skyfall ganska mycket. [citat]
växelventil: [citat] Ja mycket funderade va det kan vara för rör.Finns inget botten om du förstår vad jag menar utan det är grus i botten av röret .
Nora.: Hur vanligt är det med sättningar och lutningar i ett 70-tals hus? Alla hus rör på sig vilket är normalt. Vad har ni för erfarenhet av sättningar? Lutar golvet i era hus? De flesta husen vi har kikat på har lutningar och mäklaren sa att hus rör sig, och att det är normalt om sättningen inte är pågående.
Jerrynilsson6: Som i rubriken lyder så behöver jag gjuta en balk i porthålet till min gamla lada (ca 100år) min fråga är hur stor Kantbalk behöver jag gjuta? Hade tänkt mig 400 bred och 300 djup. Hur förankrar jag 12mm armeringen i väggarna borrar in i gråstenarna ? Lite snabb info * Ska tåla en traktor på 4-5ton * Porthålet är 3m bred * 4-6st 12mm armering längsgående och 8mm kantbalks
Snickarkirre: Jag hade väntat med det. Är nog inte värt att chansa om den inte har torkat ut helt. Det går ju att göra en fuktmätning av plattan. Annars är ett tips att ta typ en hink med nånting i så det är lite vikt i den och så ställer den på plattan och vänta nån dag sen lyfter du på hinken. Ser du en att betongen är mörkare där hinken stod är det fukt kvar. Det får ju dock inte regna
Johanna68: Har hittat fukt i källarväggen på suterränghuset från 70-talet. Putsen har släppt i stora sjok men när jag tagit bort den lösa putsen har luftfuktigheten i rummet sjunkit från 69% till 55%. Ser även spår av fuktgenomslag i angränsande rum som är tvättstuga och pannrum. Vet inte vad tidigare ägaren målat källaren med för färg men vet att tvättstugan målats med plastfärg för
Bashi: Svårt att säga något om leran för min del och de står inget om leran i rapporten. Stort tack witten!
fredand44: Hej igen, Nu är formen borta, ganska nöjd med resultatet ändå. Jag borde förmodligen satt dit bräderna för gängstången efter att vi jämnat till ytan. Men jag hade dem på plats innan jag hällde i betongen. Detta gjorde att ytan kring stängerna blev lite ojämn. Mvh Fredrik
Stefan N: Man lär nog ha en större modell typ https://www.alfabryggan.se/ehandel/konsoler-tillbehor-for-skruvpalar/13-skruvpale-al1635-flaggstolpsfaste.html
Janne A2: Tack för hjälpen, har kollat upp detta och du har rätt! Det är kolstybb! Anledningen att jag först blev förvirrad var att vi bilade upp gamla pannrummet först och där var det lukt i marken. Tusen tack!
Silver78: Med oisolerad platta menar jag att antingen en platta i dess bemärkelse eller att man gjuter direkt på berg utan att ha dränerande lager under. Vad som händer då är att fukten mellan eps och berg eller plattan driver fukten åt sidorna för den har ingen annanstans att ta vägen och då får omgivande material en hög påfrestning. Mer än vad som fanns tidigare. Det kan således leda till
Prodigys: [citat] Beror lite på var i landet ni befinner er men häromkring har jag hört priser på 1000kr per m² för vanliga 35x35-plattor, svart. Då ingår "allt".
Prodigys: [citat] Det är riskabelt att köra med krympmuff då det är svårt att avgöra när den är "klar". Ofta blir det att man antingen inte värmer tillräckligt vilker ger läckage eller att man värmer för mycket vilket kan ge deformation eller minskad hållbarhet. [citat] Vill man vara riktigt duktig kan man när man tryckt in gummit hela vägen blanda lite finbetong och slabba i eventuella
Markarbetaren: När vi gör husgrunder så har vi minst 50cm packbara massor. Får inte finnas något organiskt material i dessa 50cm, dvs. matjord. Går det att få packbart, dvs. så tex. en lastbil kan köra på det obehindrat, så lägger man fiberduk på detta och 15cm makadam. Urtag för dräneringen runt om görs i terassen innan makadamen läggs ut, då blir det lite tjockare med makadam där
katos: För att avsluta tråden så fick jag pengarna tillbaka för alla näten, och fick behålla näten. Förlorade en hel del arbetstimmar men känns som en ok kompromiss allt som allt. Jag köpte 18st 8mm järn plus 10st 12mm. Fördelade ut 8mm järnen där jag inte hade överlapp och använder 12mm järnen som solfjädrar i hörnen plus 3st i en vot vid portarna. Är det rätt, jag vet inte, men
Renoveringssugen: [citat] Det är inte Anticimex som ska komma, vågade inte ringa dem efter alla trådar jag läst här om Anticimex dyra råd. Tanken på att krypa ner i grunden och fixa är inte lockande men vi får väl se hur långt snålheten sträcker sig, kanske får ta ett stadigt glad vin innan ;)
BSOD: inget problem, bra om du försöker hålla den våt under härdningen (främst första dagarna). Typ en gammal trasmatta uppepå som man dränker med vatten eller liknande brukar jag använda.
Landground: Tack för alla svar! Vattnet som var kvar efter jag pumpat sjunk undan på en dag eller två, är ju jordgolv helt i krypgrunden och det finns inget öppen vatten kvar alls. Verkar inte som att det händer som standard direkt utan snarare om det kommer 90 mm på en dag. Det han från anticimex mätte var fuktigheten i plankorna som utgör golvet, och det sa han var bra (11-13%) och att det