D
Derbyboy: Byta golvreglar? Är du säker? Hur kan han (besiktningsmannen) veta att reglarna behöver bytas utan att ta ner trossbotten? är reglarna synliga och isf hur mycket var angripet? Jag hade rutten trossbotten men när jag pressade in en morakniv i regeln gick den bara in 5-6mm. Jag bytte inte. Mina reglar är 2” 9”.
2 svar · 1,7k läst
Pjotr Carl
Pjotr Carl: Hej, Är det någon som har en bra kontakt på markentreprenad för nybyggnation utanför Stockholm söder ort? Tar tacksamt emot någon och gärna som har egen bra erfarenhet av dem. MVH Peter
0 svar · 851 läst
Johan Christoffer
Johan Christoffer: Hej Helena, Självklart ska man mura i förband med en halv stens förskjutning. Det gjorde jag i de sektioner jag vågade ta ner lite mer av grunden samtidigt. Jag valde att inte göra en mindre förskjutning av stenarna och ha korta armeringsjärn som stack ut en bit, för jag trodde inte det skulle göra någon skillnad om man inte gjorde det fullt ut. Rätt eller fel, nu är det som det är.
14 svar · 8,0k läst
·
C
Charlie T: Vårt hus ska säljas och vid besiktning uppmättes något för höga fuktvärden i väggen i det inredda källarrummet. Vi bor i suterränghus och rummet tar halva delen av källarutrymmet, resten är krypgrund med avfuktare och helt godkända värden. Besiktningsmannen rekommenderar i protokollet att rummet ska rivas ut och att man dränerar och isolerar på utsidan. Säger i samma mening att
0 svar · 859 läst
R
rolekralj: [citat] Ja vi fick kontakt trävlig kväll allihopa
8 svar · 1,6k läst
H
hedstrom: Håller på med en vägg i källaren under trappen. Funderar på om jag ska slipa bort all gammal puts sedan jämna till med lagningsbruk för att sedan sätta väggtegel från t.ex Bauhaus. Väggen är en yttervägg. Skulle helst vilja ha nåt snyggare än en putsad vägg där då det kommer bli vinförvaring där. Borde inte vara några problem eller?
0 svar · 1,0k läst
·
E
Eribe: Det finns flera väldigt bra trådar här på Byggahus, men även Flisby och andra leverantörer har bra beskrivningar. Exakt hur varierar beroende på markförhållanden, men kan sammanfattas till 1. Schaktning till djupp = bärlager, ev sättlager och topplaget (sten eller grus). 2. Utläggning av duk och sedan bärlager (0-16 eller 0-32 beroende på krav) samt 3 komprimering (paddning) . Det
9 svar · 2,1k läst
M
Marymarylou: Ingen som har någon idé hur vi ska gå vidare?
16 svar · 3,0k läst
·
Villa vista
Villa vista: Att ÄTA står för ändrings och tilläggsarbete är något man skämtar om då entreprenörer tycks tro att det är så, pga att man aldrig får något avgående.
110 svar · 57,6k läst
·
T
Tobias Pettersson: Hej hoppas jag skriver i rätt forumsdel. Jag fick min garageport bytt av en firma för någon månad sen. Tanken var att jag skulle bila bort yttersta biten av plattan och gjuta en så liten men ändå lätt att rulla över kant. Men har nu upptäckt att när jag backar in båttrailern så kan jag inte veva ner stödhjulet ifall det är för stor höjdskillnad.. jag har asfalt som möter grunden
0 svar · 2,2k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Ni kan ju filma i dagvattenledningarna och se vart rören leder.
4 svar · 1,4k läst
·
A
anojak: Hej, Har tittat på en fjälltomt vid botten av en sluttning i Härjedalen som är hyggligt blöt efter mycket regn och i samband med vårfloden. Skulle vilja anlägga ett öppet dike längs tomtens ovansida/sydvästra kant mot myren strax nedanför myren den gränsar till och sedan leda ner det vattnet mot ett befintligt dike längs vägen enligt skiss. Tomtgräns ligger ca 3 meter utanför
0 svar · 1,4k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Allting vill utjämna sig Mängden fukt i väggen vill utjämna sig Om du då har en avfuktare i rummet så transporteras fukt /vatten (med salter i) mot ytan, där vattnet avdunstar och saltet blir kvar (och synligt) Ofarligt!
1 svar · 2,1k läst
·
T
Turbo123: [citat] Hyrde en minigrävare på 2,8ton i två veckor. Första dagen gick åt för att lära sig. Jag hade noll erfarenhet :D Sedan pågick själva urschaktningen i ca 4 dagar. Det svåraste för mig var inte att lära sig att gräva, utan snarare att få till och planera vart schakthtmassorna skulle placeras samt att få till logistiken med alla massor som behövde köras bort med lastbilar.
4 svar · 3,3k läst
·
O
olof22: [citat] Jag göt en armerad platta på 80x80 cm (som ligger under marknivå), göt in en stålplatta som jag ställde ett 16x16 cm vkr rör på som håller uppe carporten, plattan är isolerad med markisolering. Målade allt med kallasfalt innan jag täckte över det med grus. Har inte rört sig en mm, var duktigt med snö i vintras på taket :)
4 svar · 1,2k läst
S
Sigward: [citat] Ja, tänkte lite samma, men hade ingen aning egentligen, bara hört min far säga det Ja, går fortare än jag trodde att få bort dem. Var tvungen att prova
7 svar · 3,3k läst
·
R
raspen86: [citat] Hej, hur gick det med sprängningen? Hur mycket sprängde ni och vad kostade det?
1 svar · 1,4k läst
Negin Moghadam
Negin Moghadam: [citat] Tack men har man den typ av isolering mot mattan?
5 svar · 1,4k läst
·
S
saiter: Inget som ska avskräcka dig om huset i övrigt passar dig. Se svar du fått på annat ställe. När det gäller fukt i källaren så kan det bero på massa saker. Tex. marken lutar mot huset. Vatten från taket inte leds bort. Och såklart dränering som är igensatt eller på annat sätt ur funktion. En källare tål i regel fukt om den inte är byggd som bostadsutrymme. //AA
1 svar · 1,4k läst
Kluven
Kluven: [citat] [citat] Japp. Men kommer det att tränga upp dålig lukt ifrån grunden då det inte ventileras längre? Kan den dra fukt genom husgrunden? Vad är era erfarenheter om olika lösningar till krypgrunder?
2 svar · 895 läst
stanlund2
stanlund2: Källaren ska äntligen få sitt ventilerade golv. Har platonmatta mot yttervägg i betong, stålreglat och isolerat, och 1 cm ventilationsspringa både uppe vid taket och nere vid golvet (tjocka linjer på bild). Nu ska vi lägga en platonmatta på golvet som skall mekanist ventileras ute i korridoren. Så min fråga är var vi lämnar öppningar (typ ventilerade socklar) och var stänger vi?
0 svar · 1,3k läst
·
Wheo
Wheo: Tack för svar! Men tror ni att röret är draget så att det "går upp" under frigoliten, dvs. borde man ta bort frigolitbiten och gräva där under? Och kan man ta bort frigolitbiten utan att skada grunden på nåt sätt?
5 svar · 2,7k läst
·
L
Lutte: Skulle fylla med 0-60 ca 40cm sen toppa med 0-30 innan flis eller stenmjöl. Det måste packas och helst vattnas ordentligt mellan fraktionerna. En 500kg padda räcker gott och väl att slå dom 2 större fraktionerna sen byta mot en mindre alternativt packa även fliset/stenmjölet som är fyllt till rätt nivå med stora paddan och sen väga av och använda en mindre för resten.
4 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Varför inte då rensa berget, bygga upp en krypgrundsmur på detta, med några hål ut på nedsidan på de lägsta punkterna, men försöka få så hjälpligt tätt som möjligt uppåt. Sen grusa med 20-30 cm inne i grundmuren och utanför tillsammans med dräneringsslang. Avsluta med ÅB plast över hela grusytan inne i krypgrunden när det inte behöver beträdas något mer. Då får
4 svar · 2,6k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Kanske större operation än du önskar men om du aldrig ser att garaget kommer att användas som garage kan man kanske tänka sig en total ombyggnad. Byte till en vanlig dörr med en "källartrapp" eller helt ta bort åtkomst utifrån och bara använda garaget som en del av den vanliga källaren, endast åtkomlig inifrån. Möjligen måste saker som utrymningsvägar beaktas då. Som sagt
7 svar · 2,9k läst
·
B
Bor i trähus från 1920: [bild] [bild] Glaciallera säger internet. Och uppskattat jorddjup 0-1 meter. Så här säger spaden (observera att vattnet regnat ner och nu inte rinner bort).
21 svar · 4,4k läst
·
Josefjosef
Josefjosef: Bergvärmes borrmaskin åkte över min fiber kabel på vanlig gräsmattan 2år sen, den funkar som funkade. Vet inte hur djup ligger kabel, säkert inte djupt, Då under 10cm jord ligger sand/grus, o stenar.
17 svar · 9,9k läst
I
InsidersUnited: Isolera luckan/dörren ner bara, låt stå som den är. Finns ingen mening med att fylla den. Vill du uppnå varmare golv ovan utrymmet så isolera blindbotten istället.
1 svar · 1,0k läst
useless
useless: Säg bara till... https://www.byggahus.se/forum/threads/behoever-ditt-hus-ett-lyft.428758/ [bild]
11 svar · 2,6k läst
·
L
Lurvnos: Jag har precis fått huset omdränerat, 20 cm pordrän, bort med tjäran, singel runt dränröret, markduk, hela kittet. Huset har ca 1 meter av grundmuren under backen, grundmuren är murad av betongssten. Golvet är klassiska 4 cm cement oppepå sanden. Källaren är oinredd, bara betong. Jag har sedan ett par år haft en radonmätare i källaren, en AirThing som snackar bluetooth med mobilen.
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.