Grund & Markarbeten
ikeo: nja nu är jag nog inte rätt person att svara på det men jag skulle nog se till att gräva mindre bitar och sen återfylla innan jag fortsatte med nästa del. Får väl hoppas att nån som faktiskt vet vad dom pratar om kommenterar ;)
Julistormen: Jag har en slänt vid huset som jag tänker lägga markduk på, jag kommer inte plantera något utan vill endast hålla slänten ren från ogräs, på sin höjd kanske lägga på någon sten. Fråga: Spelar det någon roll vilken markduk jag väljer? (Jag kommer aldrig att plantera något i slänten så jag inte ser den och ingen annan heller) Jag har förstått att det finns N1 och N2, t ex
Bläcktudan: Hej, håller på med ett tillbyggnad på kvällar och helger. Givetvis borde jag tänkt på detta innan, men då hade jag mer eller mindre tagit beslutet att inte lägga något dräneringsrör, dels beroende på att marken faller från huset och något grundvatten finns där inte på denna höjden. Sen har jag funderat desto mer på det, hur nödvändigt är det? Under grundsulorna ligger 200mm
Kalle B: [citat] Nja, de dricker mycket när det är riktigt varmt ute men det är ju bara tre månader per år i Kiruna, resten av året dricker de lite eller inget. Därför är jag tveksam till om de kan påverka så mycket
Kalle B: Jag kan uppdatera med att jag la mina marksten i cirka 5cm betong och det har nu legat två vintrar och det har inte hänt något alls, trots blött och sedan rätt mycket tjäle
Claes Sörmland: [citat] Makadam 8-16 är poppis. Inte för fint så det sätter igen med åren men heller inte för grovt så att det inte går att skyffla. [citat] Kring 0,5 m så har du marginal men är det djupt så blir det ofta bredare. [citat] Makadam mot grunden är en bra idé. Kanske sista 300-500 mm med jord. Det sugs kapillärvatten i jorden men ej i makadamen. Lägg markduk runt makadamet så att
hempularen: Menar du bokstavligen just jordning, eller hela serviskabeln? Om kabeln faktiskt är från 1924 (troligen inte), så kanske det är läge att få den bytt.
BeL2aKG: Blev fundersam när jag läste på dansand att det inte ska ligga mot sockel, det är dansand som ligger mellan fogarna ute på marksten. Finns säkert en del av det mot hussockel på toppen iaf. Har marksten som ligger mot hus och undrar vad det är för material som bör ligga mellan hussockel och marksten? Funkar vanligt stenmjöl mellan eller vad bör man ha? Marksten ligger tajt mot så det
witten: Jag tycker krypgrunden är underskattad och fuktriskerna går att förebygga med "moderna" krypgrunder.
Rörmiss: Hej Jag undrar vad man måste ha för fyllnadsmassa? Kan man använda jord från annan del av trädgård? Ska ha en firma till detta, men är osäker på vad som är rimlig kostnad? Själva brunnen är inte stor men tänker att man gräver runt också ca 5meter ggr 2meter om vi pratar kubikmeter, vad blir det? Dum fråga kanske,är amatör. Tänker också att det är klokt att jämföta olika
Emma Jansson2: [citat] Stort tack för tipset, ska läsa på lite om det! Huset är byggt på 1950-talet och jag har uppfattat det som att man vid den tidpunkten inte använde isolering varken över eller under plattan men kan ha missuppfattat. Det är morän, vet inte vilken sort men upplever den inte som så värst lerig tror jag.
javlaandersson: [citat] Inga som helst problem att gjuta upp en låg vägg där Sätt ut vart väggen hamnar på berget, och borra ner armering i centrum på väggen, armera upp 50mm under totalhöjden Sen bygger du form och gjuter gör rent berget från mossa och borrdamm innan gjutning tips är muren det första man ser när man kör in på tomten, gör en siffra på insidan i formen, som kommer fram efter
phlundstrom: Hej, Jag tänkte bygga en mur mot grannen ca 60cm hög, 25m lång. Jag har hård lera i botten. Angående förarbetet så undrar jag om det hade räckt att gräva ut typ 10cm och lägga ca 5cm med stenmjöl? Är det någon mening med att lägga tjockare när jag ändå har ren lera i botten?
Dowser4711: Jag förstår tanken att dränera innan altanbygge. Väntade ett par år med min altan just pga detta. Men bara för att en dränering är gammal betyder det ju inte att den är dålig. Själv hade jag fuktgenomslag i en matkällare, bredvid ett badrum som också ligger på todo-listan, därför tog jag och bet i det sura äpplet och dränerade om min dränering från -74. Det visade sig att de
CCGDE: [citat] Tack för svar kmr fylla med först sandlager sen makadam närmst väggen
Lutte: Lägg matjorden med så mycket fall från huset som är möjligt nackdelen är att det blir lite tunnare längst bort men ska du endå ha ut en maskin så för att köra ut jorden är det snabbt att skala av lite och flytta dom massorna.
Bokehill: Hej! Jag har en krypgrund på 50 kvm där tidigare ägare påbörjat utrullning av plastfolie som jag tänkte fortsätta med (jag tror att där ligger två nya rullar). Förutom detta han man även lämnat ca 15-20mm tjocka frigolitskivor och en 2 meter bred rulle fuktisolermatta/fuktskyddsmatta...ni vet den där knottriga. Min fråga är nu: Har jag någon nytta av dessa två saker i det här
PLagerberg: Jag har precis påbörjat ett husbygge i egen regi, och ska planera för omhändertagande av dagvatten. Det blir en platta på mark, 30 cm makadam och lika mycket cellplast ovanpå det. Tomten är relativt plan och jag utgår från nuvarande markhöjd, så hela huset kommer upp cirka 7dm jämfört med marken. Min fundering gäller hur jag bör dra rören för avvattning respektive dränering.
Bianofski: Hej, fick du svar på din fråga? Jag har ungefär samma problemställning.
EL-Dalle: Jag försöker mitt bästa med att rädda, bevara och skapa en sommarstuga i ett gammalt torp från sent 1800-tal. Torpet är cirka 55 kvm och har en torpargrund som någon gång under 1900-talets början gjorts om till en krypgrund genom att gjuta en sockel runt huset. Timmerstommen verkar än så länge i bra skick och min arbetstes just nu är att bevara så mycket som möjligt och hålla nere
chewbacca2014: Tack för rådet! Ska se till att rensa från sten och packa sanden.
Mekatronikbruno: Vårt fritidshus från 1974 står på höga plintar, på berg. Det är ojämnt under, det kan bildas pölar. Finns altan på både fram och baksidan. Ofta, när man är på altanen, känner man en lukt som jag skulle beskriva som en blandning av kompost och gammal motorolja. Det har funnits någon bristfälligt byggd toa med förmultningsrum under golvet som kan ha spridit komposterat material.
Green A: Vi har har en syrenhäck som vi planerar att ersätta med en spaljé. Vi funderar på är att fräsa bort syrenhäcken och därefter gräva ner plintar till spaljén. Kommer marken vara för uppluckrad när vi har fräst bort syrenhäcken för att kunna gräva ner plintar som står stabilt? Och isf. hur skall vi gå tillväga?
Johan Edman: Hej Vi renoverar vårat torp, lite snabb sammanfattning. Vi börjar med halva huset, vardagsrum och hallen eftersom dessa har haft kallast golv. Skulle byta bjälklag men det visade sig vara mullbänk, men där hallen möter köket är det torpagrund/krypgrund. Vi är lite tveksamma hur vi får ihop detta snyggt, tanken är att behålla krypgrunden i resten av huset då denna verkar fräsch. Den
fredrik_pe: [citat] Ca 25 cm bärlager (0-45) + 2-4 stenflis.
Thorellg: [citat] Hej! Vill du berätta och kanske även visa med bilder hur du gjorde? Är själv i startgroparna (pun intended) att bygga ett tätt plank. Överkanten kommer vara horisontell och eftersom nivåskilladen är ganska stor mellan ändarna kommer det bli högt (2.20) i ena änden och lågt (1.05) i den andra. Har berg att jobba med där alla stolparna ska stå (mellan 0-40 cm under marken) och
David Nolander: Hej Har en carport som vi tänkte ”bygga in” till ett enklare garage. Min fundering är angående de stolpar som redan är resta och står på plintar. Om man bygger en ram för gjutning utanför dem för att gjuta en platta kan man gjuta in pelarna? Tänkte man sveper in delen som gjuta in i syllpapp. Skulle det fungera? Blir ca 5 av stolpen som blir ingjuten. tacksam för alla svaren [bild]