A
Axel Svensson: [citat] ja! Tack Jonatan! Ville bara vara säker på att vi inte bygger in fukt.
12 svar · 1,8k läst
·
B
babbsan66: [citat] Vi byggde med denna grund 2006 och har inte nu 2022 haft några som helst problem (vad det nu skulle vara?).
10 svar · 9,7k läst
·
FfRrEeDdDdEe
FfRrEeDdDdEe: [citat] Precis så! Kan inte känna någon dåligt lukt heller, har även fuktmätare utplacerade i krypgrund och RH ligger på 70%. Kanske för att det är relativt hög krypgrund, så är även taket i krypgrund (trossbotten?) 0 utsatt för mögel, ser ut som nytt. Men då det är berggrund så faller ju möjlighet till dränering, jag funderar på om enda alternativet är en pumpbrunn med
8 svar · 1,9k läst
F
fribygg: Kanske, tvätta bort det med klorin och se till att miljön blir torrare så minskar risken att du behöver se det igen.
1 svar · 833 läst
·
J
jonaserik: Spelar i stort sätt ingen roll var du tar in slangarna, ett sätt är att borra så stort att du får i ett avloppsrör som slangar och isolering får plats i . Det ska vara isolering genom grunden och ut ca 2 meter för att inte det ska bli någon frysning med tjäle på muren. Lämpligt då att borra snett ner inifrån och ut så ev. kondens som kan bli rinner ut utanför platon.
1 svar · 851 läst
Madde1989
Madde1989: [citat] Hej, det är ett kedjehus. Jag ser nu vad du menar( bilden på takhörnet). Får undersöka om det är mögel eller smuts. Nej ingen sover där. Det är mest ett hobbyrum som sällan används. Tack för svaret. Mvh
3 svar · 1,8k läst
·
T
Tompafix: [citat] Googla på "muff till renstratt"
1 svar · 1,9k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Ska man ha golvvärme rekommenderas minst 20cm isolering. Spontant så kan du ju borra i plattan och se vad som kommer upp. Finns det några rör i plattan?
2 svar · 999 läst
H
hemmafixaren98: [citat] Meh - du har såklart rätt. Var i tidbrist när jag skrev och då blev det fel... Tack för inputen, sorry för misstaget med rubriken... Någon tanke om mätning av fukthalten i betongen?
2 svar · 1,4k läst
useless
useless: Vänta tills det blir mörkt ute så behöver du ingen mottagare
32 svar · 7,9k läst
·
J
jonaserik: [citat] Leca suger vatten och har ingen dränerande förmåga , bättre då med ett lager makadam som är homogen och kantig, ingen kappilärfunktion på den.
6 svar · 1,3k läst
H
HSP: Tyvärr tror många markentreprenörer att rören är tåligare än de faktiskt är. Enligt EBR kj41 ska schaktbotten vara stenfri och kringfyllnad samt överfyllnaden 0,1 meter över kabel/rör bestå av stenmjöl eller natursand 0-4. Är schaktbotten svår då ska den vara 0,1 meter stenmjöl/ natursand under rör och kablar... Har tyvärr sett att det återfylls med det mesta. Ibland går det
9 svar · 1,8k läst
lunnabo
lunnabo: [citat] Till stencirklar runt träd så passar stenflis mycket bättre än stenmjöl. Stenmjöl blir kompakt och hårt så när du drar ogräs får du inte med rötterna. Stenflis håller mycket luft och blir inte kompakt. Till en yta som man går på är stenflis opraktiskt då det kommer fastna i skosulorna och drömska av i hallen.
6 svar · 7,9k läst
·
P
ptk: Men det beror väl på hur vattendränkt jorden är?
15 svar · 10,2k läst
·
D
Dea_34: Tack! EPS-betong var precis vad jag letade efter.
4 svar · 1,6k läst
·
zorce
zorce: Hur har det gått för dig, står nu under en liknande renovering då delar av ladan ska gjutas och så småningom isoleras delvis. [citat]
1 svar · 4,7k läst
·
J
joasag: Har försökt hitta något pågående vägbygge i Göteborgsområdet/Kungsbacka utan framgång. Min förhoppning var att slippa använda lagningsasfalt och hitta något vägbygge där jag kunde köpa några hinkar varm asfalt. Någon som vet en pågående asfaltering i Göteborgsområdet/Kungsbacka? Tack!
4 svar · 2,9k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Du kan inte lägga på någon stor japanpress eller liknande då under tiden det härdar ? Borde inte behöva vara snustorrt heller , bara det inte spolar bort fogen ?
1 svar · 3,5k läst
nino
nino: [citat] Risken är att betongen spricker om du har för tunnt, risk även att armeringen börjar rosta om det är för lite betong
4 svar · 2,3k läst
O
okaenrique: ingen svar
3 svar · 1,3k läst
O
3 svar · 1,3k läst
V
Villadiskonti: Hej! Vi har en gjuten garageplatta sedan 1 år tillbaka och projektet för garagebyggnad sker inte förrän slutet av januari. Min fråga är om man behöver täcka plattan inför vintern med något? Tacksam för tips o råd. Den har klarat sig bra för första vintern.
0 svar · 884 läst
Jenny B
Jenny B: Haha! Ja man googlar vilt och försöker förstå vad som fungerar :) stort grattis, härligt. Ser riktigt fint ut så helt klart värt ansträngningarna. Trevlig kväll!
24 svar · 13,7k läst
·
Andre.j78
Andre.j78: Har dragit igång ett projekt som är jag är något osäker på. Jag ska sänka golvet i mitt garage(källare) och planerade först att jag skulle undergjuta under den befintliga sulan/ytterväggen. Som synes på bilderna så står väggen på stora stenar som ligger direkt på "marken" och eftersom att detta är Göteborg så består marken av lera, enligt mina beräkningar skulle jag behöva
0 svar · 1,5k läst
·
K
Kontoristen7: Har man ett hus där plattan är gjuten direkt på underlaget utan isolering eller kapilärbrytande skikt så spelar det oftast ingen roll hur bra man har dränerat, utan huset "suger" fukt ur marken under huset. Ta bort all färg, putsa med ett bruk som tål fukt och är diffusionsöppet och om du vill måla så välj en diffusionsöppen färg som tex silicatfärg (finns för innomhusbruk)
3 svar · 2,6k läst
·
T
T.Gustafsson: Det funkar säkert. Min erfarenhet är att det knappt krävs mothåll, om man korrekt monterat överlappande lager med cellplast och använt tillräckligt med fixeringskilar och plastspik. Det skall också sägas att i normalfallet lägger man grus mot botten ändå för att inte underliggande makadam skall rasa ut och för att det helt enkelt blir mycket snyggare.
3 svar · 2,3k läst
Matti_75
Matti_75: Glöm inte isoleringen under plinten
2 svar · 1,8k läst
MichaelTh
MichaelTh: Har återvänt till husets krypgrund för att rensa ur gammalt byggspill inför utrullning av byggplast. Planen är att ansluta rör i byggplasten som i sin tur leder markluften ut genom frånluftsfläktar som är monterade i grundmuren, och på så vis sänka radonnivån i huset. Kanske värt att tillägga att det inte finns några tecken på fuktproblem, utan jobbet är enbart för att få bort
0 svar · 1,1k läst
Z
Zeke_Varg: [citat] Jora, ingen vila. Hade glömt av att jag startat denna. Har jobbat med en Excel-fil på de 10 olika företagen som grejat i huset. Ska försöka lägga in här så kanske det kan avskräcka nån från att renovera gammalt ;) Blev dubbelt så dyrt och vi har då inte haft någon i källaren alls. Det jobbet kör vi själva nästa år. dränerat 250 ton sten bort 50 träd bort över 5m 2
31 svar · 9,5k läst
·
K
katrin bäckström: [citat] Hur löste du det? Vi har samma fråga. Vi skulle av estetiska skäl vilja lägga vit singel ovanpå täcklisten som ligger på isodränskivan. Men här i tråden verkar en hel del förespråka jord istället för dränerande stenar. Hur gjorde du? Är du nöjd?
15 svar · 6,7k läst
·
Kuslake
Kuslake: Men 160Nm på en m12? Finns risk den är överdragen och sträckt.
14 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.