BiFuel
BiFuel: [citat] Jag kapade dörrkarmarna som var nedgjutna i betong. Har inte hänt mycket mer sen dess.
10 svar · 8,6k läst
·
Snailman
Snailman: Ja, den här mullen/jorden brukar kallas organiskt material, allt organiskt material ska tas bort innan man anlägger grunden på marken.
3 svar · 970 läst
O
oscrug: Vi har ett hus byggt 1968 med ca 130kvm krypgrund. Huset står i sydvästra skåne och marken är består till stor del av sand. Huset har ett erge-bjälklag av betong. Nuläge: Just nu ligger det plast på marken och det finns ett kanalsystem för undertrycksventilation där motorn just har gått sönder. Först tänkte jag byta motor men undertrycksventilation verkar vara omodernt. Frågan är
0 svar · 1,5k läst
Rickard.
Rickard.: Golv blir tyvärr i princip aldrig trevliga att gå på utan golvvärme. Jag har källare som håller ungefär 18° och golven över känns ändå inte varma eller trevliga. Om det finns ekonomi att tilläggsisolera är tveksamt men om jag skulle försöka mig på det skulle jag ändra så lite som möjligt, lite mer isolering och en ny tät blindbotten,
14 svar · 9,3k läst
·
A
AG A: Tryck i lite fogskum. Det går fint att jämna av, så du får en yta jämns med golvet. Fogskum går även fint att skära bort, om du måste såsmåningom.
4 svar · 2,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Oj, ventil måste in så det kommer in frisk luft. Bra om luften kan cirkulera.
3 svar · 2,2k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: Jag skulle tro att det är en inspektionslucka för avloppsledningen. Lirka in något stabilt verktyg under kanten och se om luckan helt enkelt går att lyfta. Jag vågar inte säga vad som finns där förutom avloppsröret och om vatten kan rinna undan. Hos oss är det bara jord och grus under, men vi har ett äldre hus.
2 svar · 1,4k läst
·
T
T.Gustafsson: Rimligt pris ligger runt 3000-3500 kr (+moms) för ett lass grus (ca 13-18 ton beroende på bil). Priset och hur många m³ du får per ton varierar mellan grussorterna.
1 svar · 1,7k läst
F
FDT: [citat] Har det blivit så på 90 år kommer det inte märkas någon skillnad imorgon...
3 svar · 2,2k läst
·
T
teani: [citat] Aha, tack! Bra att du inte tycker att det ser så farligt ut! En avfuktare blir det nog ändå för säkerhets skull, men bra om det inte behövs en massa andra potentiellt dyra saneringsåtgärder.
2 svar · 2,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Låter vettigt och det blir geggigt under senhösten. Så fort det fryser på är gnället över, det hände senaste par dagarna i Sörmland.
8 svar · 1,5k läst
·
T
Tommy Edvardsson: Och ja det finns ett stuprör i hörnan som går ner i marken
3 svar · 1,2k läst
·
K
Kris1: [citat] Tack, det ska jag absolut göra.
151 svar · 160,7k läst
·
N
nellauz: [citat] Tack för svar.
2 svar · 1,9k läst
·
J
jonaserik: Blir svårt om du inte kan skrämma upp någon fläktfirma eller kanske en sådan här biter bra i marken https://www.k-rauta.se/sok?query=dagvattenbrunn https://www.byggmax.se/catalogsearch/res
6 svar · 1,5k läst
D
Derbyboy: Woods bytte ut den! Verkligen bra kundvård och service på Woods!
17 svar · 3,2k läst
·
B
bossespecial: Det är svårt att säga vad som är rätt eller fel utan det beror exempelvis på vilka laster man pratar om, vilken beskaffenhet marken har och om man har speciella energikrav på byggnaden. Jag antar att du fått offerterna från entreprenörer? Är det en hall modell större kan det va lämpligt att anlita en konstruktör först som entreprenörerna kan räkna på, då blir det lättare att
1 svar · 1,2k läst
Gustavsen
Gustavsen: Hej, Får alltid fukt kvar i singeln på samma ställe utanför huset. Se bild. Kan det ha med dräneringen att göra?
0 svar · 840 läst
·
S
steve5432: [citat] Då gör vi så, makadam runt dräneringsrören, sen markduk och sen sand runt dagvattenledningar upp till marknivå. Vi får hoppas myrorna håller sig borta. /S
2 svar · 1,4k läst
G
Gabbe1: Jag är ingen expert på betonggrunder, men jag brukar våga ta mig an byggrelaterade utmaningar och försöka lösa dem med lite googlande och sunt förnuft. Så här långt har det gått bra. Så här löste jag armeringen i en kantbalk där det ska stå pelare (punktlast). Förutom 8mm järn i solfjäderform så ligger det en extra 12mm i botten. [bild]
3 svar · 1,3k läst
·
useless
useless: Klassiskt flytmedel består av tensider, så om du tycker det är dyrt kan du köpa en flaska Yes på ICA. Äppeldoften får du på köpet.
3 svar · 1,2k läst
N
nalle62: Kan man genomföra annan kontroll av fyllning under betongplatta än sondering? Svårt att borra då det ligger golvvärme i plattan. Troligen dåligt med fyllnad då plattan för över alla möjliga ljud från grannen. Problemet uppstod efter att det sprängdes i närheten. Huset satte sig vid sprängningen. Tänker att plattan behöver injekteras för att slippa dessa ljud. Någon som har
0 svar · 749 läst
N
Nora.: [citat] Acetec evodry med undertrycksfläkt. Tanken är att endast ha igång undertrycksfläkten :thinking:
2 svar · 750 läst
Viktor.J
Viktor.J: [citat] Hur gick det? Använde du Penetron ?
5 svar · 1,6k läst
Viktor.J
Viktor.J: [citat] beror på hur huset ser ut. Finns ju stor variation även om det är träfasad. En mur är dyr och omständigt att bygga. Värt att ta med sig.
1 svar · 860 läst
L
Lars-Erik: [citat] Ja, det går säkert bra. Jag hade tänkt göra så i och med att jag gör formen och gjuter, som tidigare trådsvarare föreslagit. Visserligen har det fryst sönder från insidan också, men inte alls lika mycket. Så kvarvarande lättbetong, när jag bilat färdigt, håller säkert tegelmuren uppe medans jag gjuter.
11 svar · 5,8k läst
·
A
AG A: [citat] Å andra sidan är torpargrund/krypgrund betraktat som riskkonstruktion. Källare är även det att betrakta som riskkonstruktion. Och platta på mark är i vissa fall även det att betrakta som riskkonstruktion.
4 svar · 1,8k läst
Turinna
Turinna: [citat] Men plast är ju också en fuktspärr och det lägger man ju alltid i krypgrund och tejpar upp mot grundmur, för att hålla fukten kvar i mark. Så varför inte på källargolvet, när det inte finns något organiskt där? men såklart är dränering viktigast, och platonmatta…
2 svar · 2,4k läst
F
FDT: Tillverkare vet nog bäst: https://www.bauhaus.se/media/pdf/produktblad4331778A.pdf
1 svar · 2,0k läst
F
fribygg: För ett förråd i den storleken skulle jag säga att det räcker med 4 trädgårdsplattor eller lecasten ovanpå marken, du behöver inte överarbeta utan släta till gruset, packa med fötterna och lägg ut fyra hörnstenar i våg på bef mtrl, om det skulle sätta sig får du väl lägga under nån pallbricka eller liknande i framtiden.
1 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.