J
jonasz: Jag skulle nog, så som det ser ut, hyrt eller tagit in en grävare för att kantskära vägen och sedan på med 5-10cm 0/16. Kantskära 400m bör vara gjort på en dag eller två med en lagom stor grävmaskin, sedan kanske man får ha en lastbil som kör bort materialet om det inte går att lägga ut i terrängen. Det går ju att värdera den kostnaden mot att fylla upp kanske 20cm med grövre
9 svar · 3,0k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: Polyuretanskum med stängd cellstruktur sk. "closed cell foam" är inte helt lätt att få tag på som privatperson. Det är ett tvåkomponentskum som kräver rätt blandning och applicering för att fungera bra och bli genomhärdat på korrekt sätt. Mitt tips är att kolla med någon firma som sysslar med detta ex. Foam King
1 svar · 1,8k läst
M
Möla76: Jag har samma läge som du. Serviceavtal med Anticimex. Och lurar på om detta avtal verkligen behövs. Vad ingår då i en service för ca 1800 kr/år? 1. Byte av filter. Hur lätt som helst att göra själv. 2. Mäter fukt i bärlina/bjälkar. Superlätt att göra själv. 3. Trycker på "ok" knappen för genomförd service på inomhusdisplayen. Det kan även jag göra :-) 4. Surrar lite
4 svar · 6,4k läst
BirgitS
BirgitS: Om marken är väldigt blöt av allt regnande så är det ju inte så konstigt om vattnet även sprider sig i sidled in under huset.
1 svar · 1,6k läst
useless
useless: Man kan ju sätta en kort bit 100 mm dränrör som "uppsamlare" och sen leda bort vatten i ett tunnare rör.
108 svar · 21,9k läst
·
Z
z_bumbi: [citat] Eller så luktar det inget alls vilket nästan är värre och det speciellt om man ser saker man vet borde ge en lukt/doft. När kryddskåpet inte luktar vet man att ozongeneratorn har varit igång nyligen. En visning till och sen besiktningsklausul om det fortfarande är intressant. Har de inte haft städfirma eller klåparstäd AB kan de använt klorin eftersom de inte visste bättre
9 svar · 2,6k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Källargolvet är tydligen uppbyggt på två olika sätt, beroende på rumsanvändning antar jag, och i ena fallet ligger plastfolien ovanpå betongen. Vet inte hur aktuellt vinylgolv är konstruerat men om det innehåller trå så rekommenderar nog tillverkaren att man har plastfolie ovanpå betong.
7 svar · 2,4k läst
·
C
callebergh: [citat] Tycker du inte att det hade varit ännu mycket bättre om BYGGARNA lärt sig läsa och förstå om formtryck, innan de gav sig på att bygga hus...:rolleyes: Och sedan dessutom orkat ta en titt i bygganvisningarna från kantelementtillverkaren..
8 svar · 3,3k läst
·
J
jonashansson123: [citat] Gammal tråd jag vet men jag är ändå nyfiken hur det gick med detta? Jag sitter själv i en liknande sits!
4 svar · 5,2k läst
F
fremag: [citat] [citat] isoleringen köpte jag på Bauhaus, det är EPS med grafitinblandning. Lecakulorna var då billigast på Hornbach i 50 liter säckar. Det blev några stycken…. Obs att jag valde leca främst då mitt underlag var mycket ojämnt. Har du en jämn schaktbotten och vill minimera bygghöjd skulle jag rekommendera isodränskivor. Bättre isolering än leca och smidigare att jobba med
15 svar · 9,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Inget skulle jag göea! Om du isolerar får du en varmare grund . Du måste lämna mer fakta om du vill få ett mer detaljrikt svar.
5 svar · 2,1k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: [citat] Det är klassiskt. De vill ha ryggen fri men inte sänka objekten så de får färre uppdrag. Är väl en balansgång mellan att se mellan fingrarna samtidigt som man inte får missa något :-)
9 svar · 1,8k läst
A
Aunty: [citat] Nä, det ska hen verkligen inte göra. Är ett dumt och onödigt råd, frostbeständig betong används vi brokonstruktioner, industrier och liknande och inte ens alltid då. kör på vanlig betong kommer fungera fint, är bara positivt för huset i sig att du väntar att bygga huset.
9 svar · 4,9k läst
Semiproffset
Semiproffset: [citat] Ja, det skulle förmodligen räcka med 60mm platta, men 80mm för att, det känns bättre :-) Jag hajar ang grävmaskinen. Har en själv och vet hur skönt det är att slippa köra iväg på skottkärra. Dräneringsröret samlar ju ihop det lilla vatten som kommer ytterligare. Men som sagt, det är sådan liten mängd som möjligen kan samlas, men detta kommer tas upp av backen utan
3 svar · 1,4k läst
S
Småbrukaren: Hur ser det ut nu?
5 svar · 2,7k läst
·
S
5 svar · 2,7k läst
·
wildeside
wildeside: Montera sandfång kommer alltid med lite bös från all takavvattning och dränering. Med ett sandfång sliper du få ner en del av det i stenkistan och merkostnaden är marginell.
2 svar · 1,5k läst
Viktor.J
Viktor.J: [citat] [citat] Bara för att det gick att lösa hos dig behöver det ju inte gå att lösa här? Dessutom är det skillnad på vad som är görbart och vad som är ekonomiskt försvarbart. Bara en tanke
15 svar · 6,1k läst
·
L
lbgu: En variant är att ställa pumpen i en plasthink eller liknande. Du gör lite hål nån centimeter upp i hinken så vattnet kommer in. Blir inte så mycket 'skräp' som kommer in i pumpen då. Vissa av de där pumparna kan vara känsliga för småstenar och liknande.
1 svar · 2,7k läst
Q
Qwarf: Vi ska dränera om vårat hus som är byggt1967 och har valt en firma till detta. Dom ska använda sig av pordränskivor. Min tanke är om det värt att sätta dubbla skivor? Huset värms med upp med fjärrvärme.
0 svar · 1,1k läst
M
MrDizzy: Du kan använda dig av snigeldynamit om du vill ta bort berget själv
4 svar · 1,9k läst
·
Nääclas
Nääclas: Tack för informationen
2 svar · 1,3k läst
J
jonaserik: [citat] Kallas även för torrbruk och är i stort sätt vanligt cementbruk men bara något fuktad, används vid sättning av plattor i stället för fix. Det går att bygga lite högre med torrbruk plattans baksida blöts samt underlaget med.
4 svar · 3,8k läst
M
Markarbetaren: Jag hade nog försökt gräva ned på garagets långsida mot huset och öppnat slangen precis där den går in under garaget. Precis i anslutning till garagets dränering och sedan fylla hålet med makadam eller singel. Då går vattnet som kommer i slangen ut i dräneringen istället. Troligtvis så drar elschakten vatten och det läcker in i slangen i en skarv då dessa inte är vattentäta.
8 svar · 3,2k läst
·
AXS
AXS: Sätt gärna dubbla pumpar och extra brytare som larmar om det blir för hög vattennivå. Har hört om en som fick väldigt mycket vatten i sin källare pga pumphaveri....
8 svar · 6,3k läst
B
Badpojken89: Inaktiv i 16 år.. haha hur gjorde du? Har pecis samma dilemma!
5 svar · 6,1k läst
B
Badpojken89: [citat] Hur har det gått? Vad sa den betongkunnige? Sj i tankarna om invändiga dränrör i min mancave i källarn till pump men läste på isodrän /optidrain etc att man inte bör/ska ha en pump eller dränering inomhus lägre en den utvändiga dräneringen och då är jag körd med mina sänka golvet tankar för grundvattnet kommer efter 10-20cm och det räcker inte med 1.85 i takhöjd för
12 svar · 9,1k läst
·
yonna
yonna: Plantera ett par törstiga (mindre) träd mot grannen. Det kanske är dags att också luckra gräsmattan om den är gammal.
3 svar · 1,9k läst
J
Josh01: [citat] Har inget stående eller rinnande vatten i torpagrunden så jag antar att det är från nästan 100 års kondens. Att växla av dom blir spännande då alla 8 på den halvan av huset verkar toast och hälften är under trappan till övervåningen.
8 svar · 2,7k läst
·
M
Markarbetaren: Är källaren uppvärmd hade jag nog gjort om detta med 200mm dränskiva istället. Platonmatta används i väldigt liten utsträckning idag. Men visst, en ny list, korrekt tätad så vattnet hamnar på utsidan mattan istället för att rinna utefter fasaden och mellan mattan och fasaden (så man får helt motsatt effekt med fuktskador) så funkar det säkert.
3 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.