A
ANTYN: [citat] Vilken del funderar du över? Sätt horisontellt en regel, fäst den i alla bärande vertikala väggreglar, använd mekanisk domkraft(2 eller 3st) och lyft försiktigt för att avlasta syllen, kanske du redan då kan få in tjärpapp mellan syll och betong. Detta är proceduren för att byta syll, man avlastar syllen från väggreglarna, kapar syllen, drar ut den och ersätter med ny.
10 svar · 5,1k läst
·
W
WIRN: Jag ska bygga boarea av mitt garage/carport som i dag saknar golv, det är alltså grus direkt i garaget. En del av garaget har i dag en torpargrund med trädelar direkt mot marken (fuktspärr mellan). Min första tanke var att forsätta och bygga ut på samma sätt men hantverkaren tyckte det var riskfullt och föreslog att vi skulle lägga 20 cm cellplast sen ett tunt lager betong och ett lager
0 svar · 795 läst
B
byggare bobs bror: Hej, Frugan har beställt nytt växthus, ca 12 kvm. Tänkte att jag denna gången skulle gjuta upp en sockel 5-10 cm ovan mark då det är svagt sluttande gräsmatta där det ska stå. Har inte gjutit några stora mängder i mitt liv så har lite frågor: * Hur långt ner bör jag gräva? Dvs hur mycket under mark bör sockeln vara? * Tvärsgående armering kommer jag såklart ha, men behövs
0 svar · 1,4k läst
A
AG A: [citat] Inga problem.
9 svar · 3,4k läst
A
K
KMNelhas: [citat] Det där låter ju toppenintressant! Vill ju få till en helt plan yta så att avsluta med en foamglasskiva vore passande. Jag ska fundera lite.
14 svar · 2,3k läst
G
guggen: [citat] Eller gräva en stenkista.
10 svar · 2,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: Det är inga problem att hälla ut vatten på golvet och sedan bila, förstås. Men, brottytan blir ju inte blöt om du inte har väldigt mycket vatten, så i praktiken är det bara att lägga ner. Det kommer damma x100 när du gräver bort detta ändå....
2 svar · 872 läst
J
Jish: Det verkar finnas flera ”sanningar” när det gäller att bygga ovan jordvärmeslingor. Det är sandjord på den plana tomten i Västra Götaland och jag vill bygga 30 m2 Attefall. Platta på mark är planen. Vore tacksam för input: Kan jag köra på med en vanlig grund med kantbalk och platta, eller måste slingorna flyttas/kopplas ifrån/isoleras eller annan åtgärd? De ligger på en
0 svar · 759 läst
A
Andreas Söder: Försöker gång på gång förstå vad man gör åt denna typen av sprickor. Se bild. Det är liksom hårfina sprickor där man ser att fukt kryper in. Bör jag kontakta geotekniker, murare eller dräneringsfirma? Knackat runt sprickorna men kör ingen bom. Om detta löser sig vid en dränering och platonmatta mot grunden kanske det är dags. Men får inte tag i någon fackman som svarar vad som
0 svar · 659 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Om stugan ska byggas ut och står på plintgrund eller murad grund så är det enklast och billigast att fortsätta med samma typ. Golvvärme kan ni få ändå.
1 svar · 1,2k läst
S
Suzuki2004: [citat] Är det svarta små prickar så är det svartmögel. Svårt för mig att se när det är bilder. Har själv krypgrund som jag la in ålderbeständig plast i och tejpade alla skarvar när jag köpte huset i förebyggande syfte. Hat själv små svarta prickar och och ytterst lite vitmögel. Blev rekommenderad att montera in krypgrundsavfuktare när jag hade en här och kollade förra veckan
6 svar · 2,6k läst
·
Minnie Mesola
Minnie Mesola: Oisolerad men torr. Funderar över huruvida det är bra att lägga laminaten direkt på frigoliten. Det skall bli ett rum med förråd och tvättstuga utan vatten eller avlopp. De finns i rummet brevid. Minnie
2 svar · 1,5k läst
H
Husbyggare_H: Jag har köpt ett hus. Huset är betongplatta (ERGE-platta om det säger er något). Mellan alla rum, under där det tidigare suttit dörrtrösklar, fanns det mycket isolering samt någon träkonstruktion under dörrtrösklarna för att hålla trösklarna på plats. Jag tänkte ha en annan tröskel där och vill helst fylla igen hålrummet. Går det bra att fylla igen med betong? Jag kan inte
0 svar · 1,3k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Det beror lite på hur stora högarna är och vad ni har för planer med tomten. Själv betalade jag tyvärr hyfsat dyrt för att bli av med en rejäl hög som jag "fick över" efter diverse markarbeten, men annars så är det väl allt från att göra några trevliga höjd-skilnader på tomten, pulkabacke (eller skidbacke om ni har mycket, finns andra trådar om hur ni fixar liften!) eller
6 svar · 1,8k läst
Malainor1
Malainor1: [citat] Hum första uppladdningen klart det krånglat. Via mobilen var svart med. Okej..jag ska se bilderna vid uppladdningen..klipper bilden lägre mb så [bild] [bild]
4 svar · 1,4k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Jag skulle byggt med krypgrund. Skall bygga ett förråd/gäststuga om något år, det kommer jag nog ställa på platt, men det beror på att Förrådsdelen och blir garage/meck-hörna, så då vill jag gärna ha betonggolg/platta
8 svar · 2,1k läst
K
Kardan79: Hej! Vi överväger en mindre utbyggnad av ett hus byggt på platta -79. Badrummet är idag för litet, och huset måste byggas ut för att problemet ska kunna lösas (badrummet kan ej utvidgas åt annat håll). Det handlar om ca 1-1,5x3m. Jag funderar på om allt annat än gjutning är uteslutet. Är kanske inte helt lyckat att ha halva badrummet på plintar, och andra halvan på platta? Enda
0 svar · 1,0k läst
S
Skåning82: [citat] Håller helt med i detta. Det troligaste är att det blivit blött av regn eller snösmältning, just pga var på grundmuren det är. Tycker rådet ovan är en bra början
11 svar · 2,3k läst
·
N
nypon: Instämmer
22 svar · 3,5k läst
L
Linneastrand: [citat] Sant bosse. Allt det du nämner kommer ju att behöva göras. Exakt hur det går till har kag dålig kunskap om.
5 svar · 3,1k läst
S
Simon J: okej, den har ett ganska bra stativ den kan stå på och kondensvattnet har vi en plan för. Har du något tips på hur man ska göra plattan också? Grus/makadam? markduk, armering? hur djup ner ska man gräva?
2 svar · 1,8k läst
K
Kris1: Vad sa vi nu då, ta bort all puts innan man isolerar? Sen har jag en fundering hur jag ska göra där denna balk sitter, det är för en altan/trappa. Ska jag isolera runt den, eller lossa den och skruva den igenom isoleringen? [bild]
22 svar · 9,5k läst
·
F
fribygg: [citat] När du väljer grus tycker jag du ska ta med snöröjning/skottning av ytorna i beräkningen, grus utan 0fraktion är inte kul när man ska skotta.
6 svar · 3,6k läst
S
Snickerick: [citat] Utmärkt, Tack!
5 svar · 3,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] För bärigheten och vägens del så fungerar det bra. Det kommer att kunna röra sig vatten i detta stendike under vägen. Vill du hindra att vatten rör sig där så får du fylla igen med jord, helst samma typ av jord som marken. Detta kräver kompaktering av jorden. Stor tung grävare eller vibbra. Lera är hopplöst, sand är enkelt att kompaktera. Sten och grus är också enkelt.
5 svar · 2,3k läst
J
Jockebyggab: [citat] Ja kyla är skit. Här uppe i norr har vi allt i kåken uppvärmt. Det är säkrast för kåken och man vill ha varmt o skönt i både källare o vanliga rummen. Det är bara om man är ute o åker skoter som kylan gör nytta för åkningen:cool::heart::cool:
8 svar · 8,1k läst
Krilleman
Krilleman: Jag hade ingen armering i gamla plattan vid mitt avloppsbyte. Men jag dubbade i 8mm armering på ca 40cm avstånd över hela längden för säkerhets skull. Småpengar i helheten.
1 svar · 2,7k läst
F
fredand44: Enormt tack för tipset! Bättre produkt kan jag nog inte få tag på.
3 svar · 1,7k läst
·
S
Stugrenoverare: Bilden blir lite platt men för mig går det skrevor från vänster till höger i bild. Där var det fuktigt och ibland blött och det är säkert fortfarande men makadamnen och dammduken stoppar att fukten går uppåt. Nu ser skrevorna mer ut som vågdalar. Frammåt på bilden är det cementat men denna ligger lite högre än längre in så jag la duken så långt som det brukade vara fuktigt
98 svar · 19,0k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Den som inte har maskiner att lyfta med och som inte vill beställa betong.
42 svar · 305,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.