D
Drburr: [citat] Gör som Mattias skrev, putsen kan du nog fixa sälv om du vill. Finns gott om guider på youtube och vid tillverkarna hur man gör. Lycka till!
5 svar · 1,4k läst
·
M
Micke5811: [citat] betongingenjören, skickat PM till dig ...
52 svar · 29,5k läst
·
hahalj
hahalj: Tack för tipsen. Huvudspåret får väl bli att på något sätt såga/hacka/knäcka bort berg så vi kan få till ett bättre dike. Höja vägen är inget alternativ.
4 svar · 2,4k läst
·
F
Freniño: [citat] Jo det finns många olika murstenar och sätt att bygga mur på. Men spelar mindre roll egentligen. Följer du bara tillverkarens anvisningar så blir det bra
8 svar · 1,9k läst
Nissens
Nissens: [citat] Hur gick det?
6 svar · 2,8k läst
·
A
Anonymiserad 239657: [citat] Ja det stämmer nog. Jag är dåligt insatt i det då jag aldrig blivit tagen för olovlig körning =) Bara fortkörning.
38 svar · 23,1k läst
·
C
Chonguis: Tack alla för fin input. Jag har nu införskaffat en massa Weber 318 och markduk. Vi får se hur det går.
10 svar · 6,1k läst
·
S
svenne_familjen: [citat] Kan du utveckla? Löser det sig om man tar bort stenen? Vad är det optimala att ha intill grunden?
5 svar · 3,1k läst
·
N
noone70: [citat] Allt sånt är irrelevant utom fyllnadsmassorna (även om du har rätt i allt), jag är bara intresserad av just markens beskaffenhet
2 svar · 1,1k läst
M
mr_s_d: Hej Planerar bygga en carport framför mitt garage som blir 9 m bredd samt 6 m djup. tanken är att använda 3 stolpar med 2 mm C/C avstånd limträ ev ,samt en limträ balk över öppningen för att slippa stolpe i mitten. Bor på en ås så marken består av sand, taket kommer att ha 27" lutning lertegel hur bör jag tänka med dimensionering av plintar??plintarna
0 svar · 1,9k läst
E
Erik9005: [citat] Aah tack för svar. Blev en ganska stor entréplatta, typ 8 kvm, husbyggaren tyckte det var bättre ur isoleringssynpunkt, fast ja, den står ju ändå utomhus. Snabbare och enklare som du säger verkar rimligast.
2 svar · 1,2k läst
F
Flipar: Hej på er! Jag skulle behöva lite input/hjälp från andra som använt Jackons garageelement (eller har koll) och hur ni har positionerat vägglivet på sockeln. Då den gjutna delen av sockeln endast verkar vara 120 mm (plus en liten fasning) har jag svårt att förstå hur jag på bästa sätt positionerar väggsektionerna så att belastningarna hamnar rätt. Jag vill använda 145 mm regel i
0 svar · 965 läst
T
TypRätt: Lite svårt att förstå hur det ser ut, kan du lägga upp en bild?
1 svar · 1,2k läst
M
Markarbetaren: På jobbet använder vi aldrig stenmjöl eller sättsand vid plattläggning, alltid 2-5 flis. Det är mer lättarbetat med flis och ger en jämnare yta när man stockar. Senaste plattytan jag/vi gjorde var på sammanlagt 3000m2 och färdigställdes för knappt 1 år sedan.
7 svar · 4,8k läst
Jojan111
Jojan111: Ja mina stup går ner rakt ner i marken. Men idag så går ju lutningen uppifrån ner med lite sättningar här och där.. Det känns ju som enklaste varianten att göra så igen.. kanske skippa bakom garaget? Ha gräsmatta där oxå. Så blir det gången neråt bara mellan garage och huset.. det borde väl funka?
17 svar · 8,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Läs från sid 28 i Trafikverkets handbok för enskilda vägar: http://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1547645/FULLTEXT02.pdf
2 svar · 1,5k läst
A
Andari: [citat] —————————————— En gammal tråd men är nyfiken på om du fortsatt använda kondensavfuktare eller gått tillbaka till sorbtionsavfuktaren?
165 svar · 101,9k läst
·
bathbear
bathbear: Upptäckte idag att jag inte återkopplat i denna tråd vad jag kom fram till att vi hittat, beklagar denna onödiga cliffhanger! Tipset från @Oaken om att det kan vara en soptunna med pedal är med största sannolikhet rätt! Nedgrävd för att inte stå o va ful eller nåt. P g a hänsyn till sophämtare så upphörde det. Känns som sagt som ett högst troligt svar på gåtan. En annan
28 svar · 8,2k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Mycket fattig trådstart, men det kan lätt skena iväg hur mycket som helst.
1 svar · 1,2k läst
L
Lechuza: [citat] Målade du med en diffusionsöppenfärg? Dom billigaste silikatfärgerna är inte öppna. gör ett test, skrapa bort färgen in till putsen där du har dina fläckar, och se om de kommer saltutfälllningar.
2 svar · 2,6k läst
·
Jocce81
Jocce81: [citat] Hela den delen lutar ju ner mot förrådet. Så lär ju behöva göra kanske 2-3 rader som har bakfall? Så det nästan blir en "ränna? Hur gör man rent praktiskt? Lyfter stenarna, fyller med rätt typ av sand och knackar tillbaka stenarna? Vad fogar man med? Bör man även sätta någon typ av plåt nertill för att skydda? Eller räcker det med bakfall? /Jocce
5 svar · 2,5k läst
·
Z
zillio: Hej. Tänkte hjälpa en vän att installera ett nivellgolv i källaren. Det är egentligen inga konstigheter. Men ventilationen är ett litet frågetecken. Tanken är att sätta 3st ventilationsgaller i golvet (typ sånna man har ovan kyl/frys) Och sen längst bort från gallren sätta en frånluftssnurra (EC med varvtalsstyrning). Men ska den här luften vädras ut helt och hållet? Eller ska
0 svar · 1,2k läst
plåtrickard
plåtrickard: Måste vara en kandidat på årets trådlyft.. :cool:
6 svar · 7,8k läst
M
Markarbetaren: [citat] Jag skulle nog inte chansa om det vore min fastighet. Naturligtvis finns det skillnader i nödvändigheten. Har man lite dåligt fall på sitt avlopp och det ligger grunt i tjälad mark så kan toapapper relativt lätt bilda en propp som fryser och sedan bygger på. Hur vanligt detta är har jag ingen aning om då jag inte arbetar med den typen av "åkommor". Däremot så förlägger vi i
12 svar · 5,3k läst
·
S
S.V.E.D.L.U.N.D: Hej jag har ett gammal timmerhus som för 3 år sedan fick en gjuten sockel utvändigt med dräneringsrör runt huset. Nu har jag grävt invändigt för att få krypgrund och förmodligen kommit under dräneringsrören. I köks-delen av huset samlas lite vatten som jag försöker leda mot ett annat dräneringsrör som går ut i en brunn framför huset. Jag fick nu höra att jag måste fylla hela
0 svar · 1,0k läst
·
RobinWa
RobinWa: Kanon, det skall jag testa. Tack för tipset
4 svar · 1,8k läst
·
N
NilsJohan: Hej, jag gjöt ett betonggolv till ett uterum i somras (2022). Nu ser jag att när betongen blir blöt så ser det ut som att hela plattan har sprickor under ytan. Det syns endast när betongen är blöt. Ej annars. Bifogar bild Kan någon ge mig återkoppling på detta. Är det normalt, kommer hela plattan att spricka sönder,…?
0 svar · 931 läst
·
E
emjeysimone: [citat] Oklart, jag hoppades få tips om det men jag gissar att det är för att leda bort regnvatten(?)
2 svar · 2,0k läst
·
A
Advert: [citat] Det stämmer att det är boningshus till höger. Problemet med plana ut är att det inte blir enhetligt med det till vänster, som är i stål.
5 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.