Grund & Markarbeten
jdaniels: [citat] 15 kg i en påse. Behöver ju bara ca 2dl så det är lite väl mkt.
ranchero: Garanterat för att styra ytvattnet från huset. Utan rännan skulle allt ytvatten stå mot husgrund.
Lutte: Enligt mig räcker det med 0-16, men som med allt annat så kommer du få 100 olika svar. På 15cm så kommer det göra varken till eller från med ett tunt lager 0-30 i botten, försök höja körbanan lite så vatten inte blir stående.
Gusfokal: [bild] [bild] Hej är totalt okunnig gällande detta så tips emmottages tacksamt. sätter upp spalje bakom stolarna på bild 1. Av typ som ses på bild 2. Tre stolpar ska sättas fast. På första stället så får antingen bara grävas ner eller sättas på någon form av plint. På nästa två samma sak men finns också en kant, går det att använda den på något sätt för stabilitet?
prototypen: Låt det vara, om det nu blev för brett så går det bara en gnutta extra betong. Protte
phha7612: Tack för era inlägg! Det verkar alltså inte vara någon fara utan snarare en möjlighet att fixa till lite i källaren? :)
Totte lille: Ni verkar inte ha så högt tryck från röret så ni kanske inte behöver en ventil utan kan bara proppa det Kan ni stoppa vatten flödet med handflatan så behövs inte ventilen Lycka till(y)
JuOh: Hej igen, jag tog med mig en bit som lossnat, vid en dörr. I butiken konstaterade de att det var cement/kalk-blandning. I vårt fall smulade sig putsen till sand. Ledtråd är väl också byggår och var i landet huset står. Vet dessvärre inte mycket om utomhusputs. Lycka till.
BosseHansson: [citat] Inte varit så lång kö någon gång så har inte memorerat sortimentet
T.Gustafsson: [citat] Vilken bransch? Grusbranschen kan du ju inte vara i med det svaret, i alla fall. Svaret från "Markarbetaren" däremot, där har du ett svar från branschen.
janake1968: [citat] Hej! Är själv på jakt efter färdiga L stöd. Tycker ditt pris om 11.000 kr för 3 st känns som bra pris. Vem köpte du av? Tacksam för svar du får gärna svara direkt också till akewall.jan@telia.com Jan
Kardan79: Hej! Jag och min sambo har just köpt ett hus byggt -79 på platta, som det vid besiktning visade sig ha vissa fuktproblem. Den utvidgade besiktningen (7 hål togs upp på 90m2) visade att problemet än så länge verkar begränsat till del av byggnaden. Naturligtvis köket. I kök och anslutande sovrum (se ritning) är golvet uppbyggt enligt följande: Parkett, äldre trägolv, träreglar,
Baskavoda: Ja det vore ju skönt om det gick. Har du koll på hur anslutningen mellan befintlig källarvägg och ny krypgrundsmur görs? Ska man ha någon rörelsefog eller gjuta sula mot vägg? Skulle behöva se någon konstuktiomsdetalj så jag förstår
Lindis124: [citat] [citat] Tack för svar, Vi har källare under med värme i så det är inte en bottenplatta
Peter321: [citat] Jag är också helamatör på detta. :) Det är inte sand i någon av rören/delarna men under och runt de nedgrävda plastbackarna har jag makadam/grus så att vattnet kan rinna undan och ner i marken lite enklare.
G-83: Jag kör en bandgrävare på ca 10 ton. Om det inte är väldigt blött blir det inga stora skador om jag inte behöver larva in och ut många gånger eller svänga mycket. Däremot måste man lägga upp massorna någonstans och är man försiktig när man lägger tillbaka dom så räcker det oftast att dressa gräsmattan. Jag skulle säga att det hänger mer på vem som kör än hur stor
Posselosse: Googlar du får du både bra svar högst upp i resultaten och beräkningsverktyg
z_bumbi: [citat] Ta en kopp kaffe? För vattnet hamnar på gräset och sen sjunker det genom jorden. Om du vill ha något roligare än gräs så läs på om infiltrationsbäddar/regnträdgårdar.
chikan: Det ligger drän runt huset även på baksidan och det ligger runt boden. Nej, det är ett enplanshus på gjuten platta.
mexitegel: Om dräneringen är så dålig att det tränger in vatten har man problem oavsett om man har EW-element eller inte ;). Men poängen både med dräneringen och isodrän är att minska fuktbelastningen och flytta ut kondenseringspunkten så långt ut i betongen som möjligt. Nu är det samtidigt så att i och med att väggen är ventilerad så kan också viss eventuell fukt ventileras ut men du
Grizzlybjörnen123: [citat] Kan ju vara så att jag eldar för kråkorna som man brukar säga. Men jag ska testa och se om det blir kallare i krypgrunden om jag stänger av fläkten.
DennisCA: Söker i forumet och hittade relevant info. Cellplast mellan bjälkaget låter som en enkel lösning annars.
Marlen Eskilsson: Jag flyttade din tråd till delforum Grund & Markarbeten och hoppas att du får svar här.
Jonatan79: Bygg nytt regelverk och flytspackla som jag skrev tidigare, det är normalt. Ev får du gräva ner plintar under om de gamla stenarna är instabila.
cffol: Jag har en betongpool som ligger i suterräng - delvis i nivå med mark, delvis ca 1,2 m ovan mark. Nu vill jag bygga ett däck runt om den, eller snarare en stenbelagd yta. Syftet är att kunna få dit ett pooltak samt kunna gå runt poolen utan att behöva balansera på 20 mm betongkant. Att höja marken runt om är såklart inte ett alternativ. Men finns det några smarta lösningar för att
Putt: Hej! Föreslår vanliga dränrör (slang är lite svårt att få till korrekt fall med ibland). Dika ur, lägg ner, makadam, filterduk och återfyll sedan. Filtad dränslang (kokosdränering) används oftast i åkermark och liknande. Bättre och billigare med några dränrör och lite fiberduk. Länk i ämnet; Arbetsinstruktion Källare (isodran.se)
Leafbranch: Har beställt radon och fukt besiktning från Friska hem. Återstår att se vad som behöver göras och var det kommer ifrån. Detta är inget som ajg kan använda i hem/villaförsökringen? Jag ser i alla fall en direkt länk mellan utetemperaturen och radonhalten som finns i sovrummet. Med flera plus grader blir det avsyvärt högre och tvärtom.