Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det går inte att uttala sig allmänt om utan kan enbart lösas på plats. Vatten rinner ju nedåt. Den enda lösning som du kan planera för med minimalt med kunskap om markförhållandena är ledning till kommunens dagvattenledning. Med pump och grop om det krävs för att lyfta vattnet till ledningen.
3 svar · 1,8k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: [citat] Absolut inte. Full koll på cementgel men tyckte att det var lite för mycket information för TS. Tror denne fått i tillräckligt med vatten då det på beskrivningen verkar som att det blivit ordentligt blandat och det dessutom inköpts en frifallsblandare. Stackarn asså. Hällt på extra vatten och stått och hackat med skyffel i skottkärra. Det kommer funka för bottengjutningen
16 svar · 5,9k läst
T
T.Gustafsson: Har du mätt var golvnivån är? Det viktigaste här är ju att hamna under golvet med röret, eller åtminstone större delen av röret om man behöver vara snål.
4 svar · 1,6k läst
·
L
Leafbranch: Hej, Vi är relativt nyinflyttade i en 80-tals villa med krypgrund. Grundmuren är påverkad av fukt kan man se både utanpå och i krypgrunden, specillt baksidan och kortsidan mellan garaget och huset. Garaget är också påverkat av fukt kan man se på betongen. Enligt ritning jag fått tag i är det inte någon dragen dränering på längs grundmuren på baksidan och vi har också en ganska
0 svar · 1,3k läst
·
N
neo11: filmjölk skulle jag säga
5 svar · 1,5k läst
B
BSOD: @094441 Jag har använt dem till fristående murar och som grundmur på platta till byggnad. Ingen horisontell kraft att prata om där. Jag vågar inte riktigt ge råd om utformningen av grunden i ditt fall, ett 30m långt (och ganska tätt) staket på nästan 2 meters höjd ger rätt stor vindlast. Men jag har en känsla av att man borde ha en ganska rejäl betongmängd i grundsulan för att
14 svar · 3,6k läst
·
O
okaenrique: Hej, Jag har makdam på uteplats mellan 3 till 4 cm och det ligger markduk under .Jag tänkte lägga bergkross 0-16 cirka 10 cm och stenflis 2-5 på 3 CM och granit öven på (Se bild). Måste jag har en till markduk mellan makadam och bergkross? eller kör utan? ska inte 0-fraktion sjunkas ner till makadam. [bild]
0 svar · 2,2k läst
·
N
Niko97: Den trappan är rätt så drabbad av regn, kan ligga massa regn på…. Färgen är silikat, det var för just grunden. när jag gjorde jobbet så vattna jag, la på putsen, sen vattna jag i två månader typ, dag och kväll. dock la jag lite tjockare med puts… kan de vara därför? ska man ha något annat c-bruk? Då det är ungefär 70-80mm djupt bortfall nu…
2 svar · 1,8k läst
·
P
ptk: Har läst både här och på finjas sidor men hittar ingen uppenbart tydlig instruktion om putsning av betongvägg resp tegelvägg i källare. Huset är 1924, gammal puts har släppt både här och där, och nu ska vi putsa om. Den gamla putsen har helt tagits bort från tegelväggen och punktvis från betongväggen. Tegelväggen är en innervägg, betongen är yttervägg. Finja föreslår på
0 svar · 1,7k läst
A
Aunty: väldigt konstiga råd. självklart är det väldigt fördelaktigt om du kan gräva en makadam fylld "vallgrav" runt huset och på så sätt leda bort vatten från huset. men man kan ju ha mer en en tanke i huvudet samtidigt. så att justera fallet från huset, takavvattning etcetera
5 svar · 2,3k läst
·
L
larsa_n: [citat] Det var asfaltsgruppen.. för 6 år sen var de väl lite mindre men förhoppningsvis är de fortfarande bra En före och några efter bilder.. ser mycket bra ut än idag
81 svar · 89,3k läst
·
D
Daro: Tack för svaren
4 svar · 1,3k läst
·
D
4 svar · 1,3k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: Några rejäla regn senare så kommer de små fraktionerna ha packat till sig ordentligt, det lilla din paddning inte fixade. Men det lär nog bli stenhårt och fint det där!
8 svar · 3,3k läst
·
D
Dilato: Hur visar det sig i grannens källare? Tränger det upp vatten genom grunden eller hur?
7 svar · 2,2k läst
joakim_j
joakim_j: Nu har jag beställt ett lass 8-11 till på fredag, så jag får utvärdera efter helgen!
3 svar · 1,6k läst
Viktor.J
Viktor.J: Som du själv skriver är frågorna ganska märkliga och av karaktären "hur långt är ett snöre?" Men jag ska försöka bistå lite. Av bilderna att dömma, hur går jag till för att få en stabil mark för trädgård, kunna sätta upp växthus etc. Det beror vad du ska ha och hur marken ser ut. Av bilderna så kan man inte bedöma vad det är för mark eller vad du ska ha där. Man kan ju
1 svar · 1,0k läst
·
Z
z_bumbi: Betongen är genomfärgad så efter rengöring så kommer det att se ut ungefär som när den legat en månad. Annars fråga firman om en referens så ni kan se själva.
1 svar · 823 läst
C
cazz: Har en ruta på framsidan som jag behöver lägga makadam för att göra det lite trevligare. Kommer inte vara något man går på eller så utan ren undehållsfri yta. Den är ca 2,5x2,5meter och kommer först ha en markduk och sedan makadam. Räcker det med 5 cm djupt och ska man köra med 16-32 storlek??
0 svar · 773 läst
wildeside
wildeside: [citat] Nej, stöt upp och ner utan att föra in luft från ytan med armeringsjärn i betongen så blir det bra.
9 svar · 3,8k läst
R
rollspelosofen: Hej kamrater, Jag har ett gammalt torp som jag renoverar rum för rum och jag är en händig person som tycker om att snickra. Men i en del av huset behövde syllarna bytas och det kände jag var övermäktigt för mig. Jag in en snickare som fixade den biten på mindre än en vecka och tog hyfsat betalt för det. Men istället för att använda virke som matchar de bitarna av syllen som byttes
0 svar · 1,5k läst
·
K
Kasken: [citat] Hur dessa små håligheter än fylls i och behandlas så kommer det alltid synas att det är "lappat o lagat", det går inte att komma ifrån. Jag har tyvärr inga bilder tillgängliga på min egen platta. Jag var allt annat än nöjd med slutresultatet, men dess bättre så hade jag sån tur att merparten av det var koncentrerat på ett ställe i vardagsrummet där vi skulle ha soffa och
44 svar · 52,4k läst
·
Niku
Niku: Fick du några svar på denna? Om inte hur gjorde du tillslut?
1 svar · 2,1k läst
·
S
Snickerick: [citat] Det beror ju på hur många trappsteg det är ;) Men ja, om man enbart hugger, då tar det ju sin lilla tid.
14 svar · 13,3k läst
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Jag har inte diskuterat deras kunnande då det aldrig haft med mitt inlägg att göra.
118 svar · 20,3k läst
·
B
ByggaByggahus: Jag ska bygga en ved- och trädgårdsbod som ska stå intill befintlig husfasad. Huset står på gjuten betongplatta. Då är frågorna: 1) Kan jag gjuta den nya betongplattan direkt mot befintlig husplatta eller bör den avskiljas med någonting? 2) Kan förrådet sen stå direkt mot husfasaden eller bör också den avskiljas med någonting för att undvika fuktskada eller något?
0 svar · 1,0k läst
R
Rickard1973: [citat] Jag har kontrollerat bjälklaget med fuktmätare och funnit att det är bortåt 30% i trät. Ingen synbar röta. Det känns uppenbart blött på sina håll. Taket lades om 2016, så det bör inte vara fukt sedan innan dess... Anticimex besiktning från förra våren, när jag köpte fastigheten, konstaterade också förhöjd fukt i bjälklaget på uthuset.
4 svar · 3,1k läst
A
AnBjaBoo: [citat] Exakt detta undrar jag också! Hur gjorde du till slut om du fortfarande finns här :-)
24 svar · 85,0k läst
·
K
Kaian86: Hur gick det. Köpte du detta hus? Vilken bra lapp du hade med olika material dom byggt med! Jag har ett hus från -67 enplanshus med rejäl källare! försöker framförallt få fram vad dom putsat utsidan av källarväggarna med som ligger ”ovan mark” då det är riktigt risigt just nu :)
2 svar · 4,5k läst
·
D
DanNau: En lutning 1:2 från väg borde vara nog. Det ger en slänt på 1 meter. Alternativt 1:3 för att vara på den säkra sidan. Stödmur går såklart bra men blir bökigare och dyrare.
2 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.