Hej.
Jag behöver råd om hur vi ska gå tillväga med flytt av en timrad stuga.
Så här ligger det till:
Vi har tänkt flytta en timrad stuga som står på en stenfot som har måtten L=7,8 B=5,1 H=5,4. Vi tänker ta bort brädfordringen på utsidan, ta ur allt invändigt, timra ner den så att höjden inte överstiger 4,5 m. Lyfta upp den på en trailer köra den 2,5 mil till den nya platsen (vad kan vikten bli?).
Platsen är sluttande och ett litet avrinning/dräneringssdike är draget där vi vill ha huset.
Våra största funderingar är kring grunden. Ska vi återanvända stenfoten, plintar eller platta..? Nuvarande stenfot verkar inte vara ventilerad!?
Vi ska endast ha den som en sommarstuga mellan maj-september, det finns bara sommarvatten och enskilt avlopp.
Vad bör jag kolla/tänka på inför ett sånt här projekt? Eftersom jag är i början av detta eventuella projekt så är jag tacksam för all info jag kan få.

Har du läst boken "Flyttning av gamla hus" av Göran Gudmundsson? Jag hade inte velat ha den boken oläst om jag gav mig på ett sådant projekt.

Hej på dig!
Håller precis på att göra samma sak som du, nämligen flytta ett timmerhus. Jag har precis skalat av stommen och skall nu rensa bort en massa bråte för att sedan i vår riva och flytta stommen. Hur har du gjort med grundarbetena? Jag har tänkt att ha en plintgrund och gjuta egna plintar. Det lär nog vara kraftiga grejor, för stomme och grästak är nog rysligt tungt....
Har lite brottom nu men återkommer i ämnet.
m.v.h,
Tomas B

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.