Elarbetsansvarig
m.m.
|
2008-06-09, 22:07
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: feb 2006
|
Akut hjälp med grund...snälla hjälp.
Vi håller på med badrum och därför borrat upp markplattan (för att kunna isolera mer för golvvärme).
Saken är den att vi nog gjorde något dumt..... Vi hällde i sand över sprängstenen för vi tänkte att det skulle vara ok innan vi började med isolering. Men saken är den att sanden på en del ställen bara runnit igenom sprängstenen och fylls liksom aldrig igen (det bara försvinner trots en massa påfyllning vid dessa ställen.) Så vi har nu börjat gräva bort all sand igen för vi insett att det inte funkar att göra så här. Vad bör vi göra för att få det så jämt så möjligt innan vi börjar med isolering? Ska vi ta bort all sand (så gott det går), fylla med en del grus (packa det) och lägga ett tunnt lager cement, innan vi häller på sand och börjar med frigolit isolering och gjuta cement? Eller ska vi sätta någon slags fiberduk på sprängstenen (efter att ha tagit bort sand), sand och frigolit isolering, cement? Andra tips tas emot på bästa sätt att få jämt underlag då det är ojämt nu pga av sprängsten som är allt från smått till stora stenar. Har ingen något bra råd, vet någon var man kan vända sig för att få råd? Senast redigerad av Virri 2008-06-09 23:18. |
|
2008-06-09, 23:23
|
|
|
Nykomling
|
Bort med sanden?
Vi håller själv på och ska bila upp och sänka golvet i källaren. Av det jag har läst har jag ännu inte stött på att man ska behöva lägga sanfd under isoleringen.
Så hör har jag förstått att man kan göra: Klinker Fuktspärr där golvet kommer att vattenbegjutas (i duschen). Ingen fuktspärr på övriga golvet. 8-10 cm betong (armerat och med värmeslingor) 10 cm (min) Isodrän / frigolit (beroende på hur mycket fukt ni har i golvet) är det inte så stor yta skulle jag nog satsa på isodrän. Plastduk - förhindrar omvänd fuktvandring 5 cm makadam - tror att man kör med en padda för att pressa ihop. Jag pratade med isodrän och de rekommenderade ungefär denna lösning. De var för övrigt väldigt hjälpsamma så ring gärna och kolla med dem. Så har ni mycket sand skulle jag ta bort den och skippa den helt.... men som sagt jag är nybörjare! Lycka till! Senast redigerad av bjim 2008-06-09 23:35. |
|
2008-06-10, 08:32
|
|
|
Moderator
Medlem: feb 2005
|
Sand ner i sprängstenen tror jag är jättefel. Vanlig sand suger fukt. Under en husplatta skall det vara dränerande material, sand är inte dränerande. Är det verkligen sprängsten? Är det inte bara grov makadam?
Om det verkligen är sprängsten av så grov dimension att det inte går att få isoleringen att ligga någorlunda plant på den så är det troligen läge att fylla på med något med då måste det vara ett dränerande material, dvs det får inte ha kornstorlekar ned till noll, utan skall kanske vara 8-16 mm eller grövre. Tar man alltför grovt så är det nästan hopplöst att arbeta med handverktyg. Försöker man gräva med en spade så känns det nästan som massivt berg om det har stenar upp till 32mm. Bör kanske tillägga att jag är absolut ingen expert på detta. Men har pratat med folk som gjort liknande operationer. |
|
2008-06-10, 10:56
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Tack snälla ni för svar.
Ja, det där med sand låter helt logiskt :-). Jodå, det är sprängsten . Stora block som inte går att rubba till små runda valnöts stora stenar. Så underlaget är väldigt ojämt. :-( Så det verkar som om det blir att jämna ut med singel och packa hårt med padda innan vi börjar isolera. Tror ni att det blir problem om det är mycket mer än 5 cm makadam på vissa ställen när det ska packas? På vissa ställen kommer det nämligen behvöas betydligt mer än 5 cm. Tack även för beskrivningen om vilka lager som använts för badrumsgolv med golvvärme. Nu känns det lite bättre :-) Senast redigerad av Virri 2008-06-10 11:00. |
|
2008-06-10, 11:14
|
|
|
Forumgud
Medlem: aug 2007
Län: Uppsala
|
Det går bra att använda en liten enkel markvibb på runt 100kg för ert ändamål och även om det blir 15-20cm på sina håll ska det gå bra, padda lite extra där bara.
Skilj på begreppen! Det ni behöver är makadam, inte singel eller grus. Jag skulle föreslå 8-12 eftersom det både är tillräckligt dränerande men samtidigt lätt att jobba med för att få platt underlag till frigoliten. |
|
2008-06-14, 00:24
|
|
|
Nykomling
|
Ska man ha exempelvis trägolv rekommenderas ofta att man använder platonmatta mellan betonggolvet och golvspånskivorna eftersom den skapar några millimeters luftspalt. Denna gör det möjligt för fukten att vädras ut utan innan den hinner etablera sig i trägolvet. Det fiffiga med klinkers är att man får denna förmåga "gratis". Jag pratade så sent som idag med en bygfirma och han sa att enligt reglerna måste de bygga med tätskikt i hela badrummet, men om han skulle göra arbetet åt sig själv skulle han göra på det sätt som jag föreslog ovan. (OBS om det gäller källargolv!) Ett omständligt alternativ kan förstås vara att lägga platonmatta, golvspånskiva, tätskikt och sedan klinker ovanpå det, men det är ju verklgen att gå över ån efter vatten. Men som sagt, jag är själv nybörjare på området och håller på att lära mig för att försöka få till vår egen källare på ett så bra sätt som möjligt. Det går förresten att följa vårtarbete på bloggen http://www.byggahus.se/bloggar/bjim/ Senast redigerad av bjim 2008-06-14 00:28. |
|
2008-06-14, 22:38
|
|
|
Nykomling
Medlem: jun 2008
Län: Gävleborg
|
Har själv haft ett projekt där jag bilat upp markplattan i två rum (ett badrum och en entrehall) för att kunna isolera för golvvärme. Vi blev rekomenderade följande lösning av två oberoende byggingenjörer;
Klinker Fuktspärr 100 mm gjuten betongplatta med golvvärmeslingor ingjutna (vi körde med vattenburet) 300 mm isolering. Minst 150 mm kapillärbrytande material (tvättad singel eller makadam) 8-16 mm storlek. Båda ansåg att plastduk var onödigt och sa att det inte behövdes. Vi frågade specifikt om det i och med att vi hört att man skulle ha det. Jag körde på deras rekomendationer. Angående fuktspär i hela eller delar av ett våtutrymme så grundregeln enligt BBV att det skall vara tätskikt på hela golvet om det är isolering under plattan under förutsättning att isoleringen har tillräklig tjocklek och att ett kapillärbrytande skikt finns under. Det sägs dock inget om vad som är tillräcklig tjocklek samtidigt som att det står något om att bedömning av hur mycket tätskikt det skall vara bedöms i fall till fall beroende på konstruktion. I mitt tycke borde det inte komma fukt som vill uppåt genom plattan om man har tillräkligt mycket isolering. lägger man dessutom en plastduk mellan det kapillärbrytande skiktet och isoleringen är sannolikheten än mindre IMHO. Jag är dock ingen expert på området. // stOra_M Edit: Plastduk onödigt var det byggingenjörerna sa och inget annat. Senast redigerad av stOra_m 2008-06-15 20:42. |
|
2008-06-15, 18:39
|
|
|
Fullvärdig medlem
|
Tack alla för svar :-)
Kibbe, Vi ahr bilat upp en del av hela betongplattan huset är byggt på. Det är samma utrymme som ursprungsbadrummet varit (från -48). I morgon hämtar vi makadam och hyr padda. Hoppas på att det blir bra :-) |
|
2008-06-15, 18:51
|
|
|
Nykomling
Medlem: maj 2008
Län: Stockholm
|
Jag är själv hyggligt mycket nybörjare på det här och vi ska göra iordning en källare på ett hus som vi snart får tillträde till. Vet inte riktigt vad som är sanning etc avseende grund/bottenplatta men vi hade en diskussion med vår besikningsman och enligt honom bör man göra hela bottenplattan på samma gång när man gräver ur och isolerar. Anledningen till detta ska vara att om man isolerar och lägger in värme i bara ett eller ett par rum så kan man driva fukten från dessa delar till de delar där ingen golvvärme finns och man kan då få problem med de delarna av bottenplattan.
Vet inte själv hur mycket sanning som ligger i detta men för mig känns det som om det kan ligga någon logik i det hela. Någon mer mer kunskap inom området som kan kommentera detta? |
|
2008-06-15, 22:10
|
|
|
Nykomling
Medlem: jun 2008
Län: Gävleborg
|
Det första är "omvänd fuktvandring", när golvvärmen stäng av på våren/sommaren kan marken under huset bli varmare än plattan som får till följd att fukten i marken vandrar in i huset. Det andra är just det som er besiktningsman påpekar att marken under golvvärmen värms upp och fukten trycks bort från det området. Fukten måste dock ta vägen någonstans och tar närmsta vägen. Det vill säga den går ofta upp i andra delar av plattan där det inte finns golvvärme. Båda riskerna minimeras/elimineras med hjälp av god isolering under ytan som golvvärmen skall vara på. Isoleringen minimerar värmen nedåt. Dest tjockare isolering desto mindre värme nedåt. I mina diskussioner med både bygingenjörer och en person på Munters som arbetar med fuktskador så ansåg de att man skulle undvika material i golvet på övriga ytor som kunde fungera som "fuktspärr". I princip var deras rekomendation att man skulle ha klinker på golv även i angränsande utrymmen, helst även lister i klinkermaterial. Klinker släpper igenom fukten och underlättar för eventuell tillkommande fukt att ta sig igenom plattan så att den inte fastnar där. Om det skulle vara så som besiktningsmannen säger så är min uppfattning att även om man skulle göra om hela bottenplattan så skulle problemet som besiktningsmannen beskriver kvarstå om man inte gör samma procedur även under väggarna. Fast ni kanske även räknade med det i hela bottenplattan? // stOra_M |
|
2008-06-15, 22:20
|
|
|
Nykomling
Medlem: maj 2008
Län: Stockholm
|
Tackl stOra, bra svar. Får väl forska vidare lite i det hela.
Vi hade från början tänkt bila upp, gräva ur och sen isolera enligt alla konstens regler och då göra ett rum i taget. Som besiktningsman kan jag tänka mig att han tar det säkra före det osäkra och rekommendera det som är "tvärsäkert". Det finns dock en poäng i det hela och det är ju just vad man gör under väggarna. Jag antar att man säkert bör gräva ur och isolera även där så det är inte ett litet projekt man talar om trots allt. Speciellt inte om vi ska köra hela bottenplattan. Alltid skönt att ha vinterprojektet säkrat ![]() |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|