Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2005

Källarprojekt tvättstuga/badrum !

Nu startar jag också mitt källarprojekt som kommer att framskrida i väldigt låg takt, men jag tänkte att det är bra att starta en tråd redan nu för att kunna fylla på den var efter framsteg görs.

Förutsättningarna är ett outgrävt utrymme påungefär 3*6 meter som skall grävas ur och bli tvättstuga och badrum. Förhoppningsvis kommer det att bli golvvärme oxå men det får vi se vilka förutsättningarna är.

Första delen i arbetet som jag redan börjat med är att gräva ut massor, jag har grävt ur c:a 3 ? kubik. Jag kommer att fortsätta gräva i mitten av rummet för att inte påverka stödet som massorna ger väggen, för att senare gräva en till två meter i taget och gjuta upp nya väggdelar som stöder stenarna vilka grundmuren står på.

Har haft en geotekninker hemma som kikat och han tyckte att det såg lovande ut men man kan inte gräva under de stenar som ligger i botten utan man får anpassa sig efter de förutsättningar som ges.

Bifogar bilder som visar förutsättningarna.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5140120.jpg
Visningar:	95
Storlek:	43.7 KB
ID:	17852  

Namn:	P5140131.jpg
Visningar:	74
Storlek:	42.5 KB
ID:	17853  

Namn:	P5140124.jpg
Visningar:	117
Storlek:	45.8 KB
ID:	17854  

Namn:	P5140130.jpg
Visningar:	82
Storlek:	42.7 KB
ID:	17855  

2.    länk #2

Någon som har tips på hur man skall göra för att på ett snyggt sätt leda tappvatten och värmerör genom detta rum, jag har planer på att gjuta in dem i golvet och sedan låta det gå upp utmed väggen. Har funderat på att gjuta in det i den nedre delen av väggen som kommer att bli som en invädig sockel men jag är rädd för att uppvärmningen från rören kommer att värma grundmuren och öka fuktvandringen i väggen. Vad tror ni hur skulle ni gjort ?

3.    länk #3

Har nu gjutit tre etapper efter att jag burit ut de mesta massorna med hinkar, det är endast material som stöder kanterna som är kvar att bära ut så det återtår säkert 10-15 släpkärror att fylla....1-2 st per gjutetapp.

Jag har lite funderingar på hur man skall göra runt skorstenen, den är uppmurad på sprängsten, troligen har man grävt ett hål fyllt detta med sprängsten och sedan murat skorstenen uppepå detta. Jag hoppas att det går att se på bilden hur det ser ut. Är det någon som har några förslag på hur man skall bära sig åt ? Tror ni att det går att hälla i löst blandad betong för att fixera stenarna och sedan ta bort fyllet som ligger emot skorstenen eller hur skulle ni göra ?

/Mvh Carla

Namn:	P7250034.jpg
Visningar:	69
Storlek:	46.8 KB
ID:	19619  

Namn:	P7250033.jpg
Visningar:	95
Storlek:	49.5 KB
ID:	19620  

Namn:	P7180020.jpg
Visningar:	89
Storlek:	83.5 KB
ID:	19621  

Namn:	P7250037.jpg
Visningar:	88
Storlek:	44.3 KB
ID:	19622  

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Jan 2007

vilket jobb!!...kommer följa tråden med spänning, har själv källare...dock inte lika lågt i tak...men det är kul med inspiration..
    Varför har du inte tänkt ha golvvärme??..då slipper du sätta in element.
    /
    M

5.    länk #5

Hej Trojlee !

Jag har som målsättning att lägga in golvvärme, men jag vet redan nu att jag inte kommer att lägga det enda ut mot den nya grundmuren eftersom jag inte kan gräva djupare än jag gjort där, men jag ska försöka att gräva djupare in mot mitten av rummet och lägga golvvärme där.
    Jag har dock mycket rördragning i detta rum som försörjer element i angränsande rum och ovanvåningen och dessa rör vill jag ju bli av med på ett snyggt sätt.

6.    länk #6

Jag har nu blandat betong av sand och cement och blandat den väldigt tunnt och hällt det så at det runnit ned bland sprängstenarna som skorstenen står på för att få det att fixeras och hålla ihop när jag fortsätter att ta bort material runt skorstenen, jag hoppas att detr ska fungera, det måste dock stå och brinna länge för att allt vatten skall torka ut.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2006

Ser det ut som din plan fungerar Carla?
    eller du kanske inte har känt nått på det än.

8.    länk #8

Såhär långt ser det ut att fungera men jag måste gå varligt fram, jag gjorde ytterligare en fyllning med löst blandad betong i lördags. Jag plockade bort lite mer material utmed skorstenen och hittade då fler håligheter som jag fyllde.

Håller samtidigt på att förbereda för ettapp fyra av gjutningen utmed ytterväggen.

9.    länk #9

Trevligt Carla.
    Skönt att det verkar fungera.
    Har du några fler bilder att lägga ut?
    Det är skoj och nyttigt att det är flera som håller på med liknande projekt för då kan vi dra nytta av varandras erfarenhet.
    Nu har inte jag någon skorsten i mitt utrymme men om jag skulle ha haft det så skulle jag ha använt mig av din ide, det verkar vara en smidig och bra lösning faktiskt.

Keep up the good work.

10.    länk #10

Hej.
    Hur gick det med ditt projekt?

11.    länk #11

Hej !

Faktum är att det legat still i nästan 2 år nu, har haft andra projekt att ägna mig åt istället. Jag har gjutit runt nästan hela rummet det återstår c:a 2 meter att gjuta, sista å¨tgärden jag gjorde var att ägna en vecka åt att borra och med spräckkilar dela på en sten som var c:a 1 meter i diameter och bära ut densamma. Planen är att starta med detta arbete igen under våren, så då kommer jag att rapportera igen om hur det ser ut och kommer behöva hjälp och råd..

12.    länk #12

Hej,
    Det låter som du har en spännande tid framför dig
    Ska följa tråden när du drar igång igen.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42