Svara Nytt ämne
  1. 2008-04-01 18:45
    Svara | #1

Banned Medlem: feb 2008
    stockholm
    112 inlägg
    Gillad 3 gånger

Köp inte sättsand, stenmjöl eller sopsand.

Alltså allvarligt talat. Om det står sättsand på påsen som kostar 300 kronor så är det helt vanlig sand som någon har hällt på påse och skall ta hutlöst betalt för.

Stenmjöl är något helt annat. Det är jättefint krossad sten, som iochförsig går bra att använda till plattsättning och isopning, men som kostar onödigt mycket och är svår att hantera. Köp den speciellt inte på hink för en hårresande summa.

Sopsand är också något dyrt på påse som är helt vanlig sand.

Varför säger jag så här?, undrar ni.

Ni blir bara lurade, säger jag. Affärerna försöker skapa ett behov hos er konsumenter genom att ge varorna namn som av specifika användningsområden, eg sättsand. Det finns inte en anläggare med självrespekt som använder ordet sättsand.

För att lägga plattor går det utmärkt med helt vanlig 0-8 kross, för ca en hundring tonnet. Stora plattor kan läggas i 0-16 om man är noggrann med underarbetet. Det viktiga vid plattläggning är att inte använda för tjocka lager av fina fraktioner, eftersom det skapar homogena mjuka skikt som sviktar och skjuter i sidled och uppåt vid belastning, ungefär på samma sätt som en beanbag skjuter åt sidorna när man sätter sig på den. Eftersom fina fraktioner är dyrare så är det också av ren självbevarelsedrift som man lägger så tunt som möjligt av dem.

Stenmjöl är fuktkänsligt och blir som trolldeg när det blir fuktigt. Jättejobbigt, utom i Juni månad. Jag kan inte på rak arm komma på ett användningsområde för stenmjöl där det inte går att använda något annat material.

Sopsand är, hör och häpna, vad fan du än väljer att sopa mellan dina plattor. Du kan sopa precis vilket krossmaterial eller vilken sand du vill mellan plattorna, eftersom de fina kornen trillar mellan plattorna och de stora stannar ovanför. Allt grovt som blir över tar man upp med skyffel och lägger i vägrenen på andra sidan gatan. Något som funkar riktigt bra att sopa mellan plattorna är strid sandlådesand, eftersom den packas ner snabbare mellan plattorna.

Spara era pengar till fina verktyg istället eller köp dyrare plattor, men när ni köper sand eller kross ska ni se till att få närmare tusen kilo för varje sur hundralapp. Gå inte på reklamen.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-04-01 19:22
    Svara | #2

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 452 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder
    Instämmer.

Går så bra så med vanlig sand och plattorna ligger finfint ovanpå vattenpackad 0-8
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-04-01 23:58
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2005
    101 inlägg

3 bilder
    Jag har fått tips om att lägga marksten i 4-8 kross isf 0-8 eller stenmjöl. Fördelen ska vara att myror inte har så mycket fint material att släpa runt på och trivas i. Vad tror ni om att lägga marksten i 4-8 kross? Kan det va nåt?

4. 2008-04-03 13:24
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2007
    Jönköping
    282 inlägg
    Gillad 7 gånger
    17 bilder
    Martinsson skrev Visa original
    Jag har fått tips om att lägga marksten i 4-8 kross isf 0-8 eller stenmjöl. Fördelen ska vara att myror inte har så mycket fint material att släpa runt på och trivas i. Vad tror ni om att lägga marksten i 4-8 kross? Kan det va nåt?
    Pratade med en plattläggare häromdagen och han rekommenderade mig att använda isgrus 2-5. Främst pga att det är mycket mer lättarbetat än stenmjöl som ju har en tendens att klumpa ihop sig vid lite regnstänk. Nackdelen är att det är lite dyrare, men eftersom man inte lägger tjockare än 3-5 cm blir det inte många kronor extra. Och det kan det vara värt om man sparar tid och kraft på att få till ett bra underlag. Dock skulle man inte foga med isgruset, fick inte klart för mig varför.
    Är det någon som har använt sig av isgrus? Andra för och nackdelar?

/Jocke

5. 2008-04-03 13:35
    Svara | #5

Forumgud Medlem: nov 2005
    Göteborg, Västra Götaland
    1 893 inlägg
    Gillad 14 gånger
    2 bilder
    gullegrizen skrev Visa original
    Pratade med en plattläggare häromdagen och han rekommenderade mig att använda isgrus 2-5. Främst pga att det är mycket mer lättarbetat än stenmjöl som ju har en tendens att klumpa ihop sig vid lite regnstänk. Nackdelen är att det är lite dyrare, men eftersom man inte lägger tjockare än 3-5 cm blir det inte många kronor extra. Och det kan det vara värt om man sparar tid och kraft på att få till ett bra underlag. Dock skulle man inte foga med isgruset, fick inte klart för mig varför.
    Är det någon som har använt sig av isgrus? Andra för och nackdelar?

/Jocke
    Det går jättebra att lägga på.
    Lätt att dra av jämnt och fint.
    Kallas ofta för flis.

6. 2008-04-03 17:54
    Svara | #6

stockholm
    112 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Jag rekommenderar inte att använda flis. Flis innehåller ingen nollfraktion och packas därför inte lika bra som kross.
    Resultatet blir en plattyta som skjuter vid belastning. En lekman gör bäst i att använda 0-8, följa instruktionerna och vara noggrann.

Gör rätt på en gång och ta inga genvägar, så blir resultatet bra.

7. 2008-08-22 16:20
    Svara | #7

Nykomling Medlem: aug 2008
    Stockholm
    9 inlägg

Tack för info.

Jag har för mig att jag läst att stenmjöl är bättre att hålla ogräset mellan plattorna borta, stämmer det? Är det någon som har erfarenhet av ogräs i stenmjöl?

Jag var inne på att prova hårdfog, men det är helt SJUKT dyrt. 912kr för 25kg och jag behöver typ 250kg! Men det håller visst ogräset borta, eftersom det just är en hård fog.

8. 2008-08-22 16:32
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2008
    Örebro
    277 inlägg

3 bilder
    Något som fungerar bra att foga med är borrkax.
    Har ni något bygge där dom borrar för sprängning i närheten kan man alltid tigga till sig några hinkar.
    Borrkaxet innehåller väldigt mycket "noll-material" och rinner lätt ner i fogarna.

9. 2008-08-23 03:07
    Svara | #9

stockholm
    112 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Ja, det stämmer Butthead.

10. 2008-08-23 22:09

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2006
    171 inlägg

38 bilder
    HaHa, skrattar lite åt trådskaparen, har du köpt sand på påse eller varför denna tråd ?
    De flesta borde väl veta att, man tar sig till närmast gursgrop eller krossbolag, och köper den fraktionen man vill, En hel släpkärra med valfritt mtrl brukar ligga på 150-200:- eller som grannen gjorde när han skulle ha sopsand 5 hinkar i bagagen till krossbolaget, betalde 30:- för stenmjöl 0-2

När jag la mina plattor så byggde jag först upp ett bärlager med mtrl med 0 i packade ordentligt, la plattorna i flis 2-5 dels för att det är lätt att jobba med dels för att inte myrorna kan bygga gångar i det mtrl:et det är för tung och för vasst (de skär arslet av sig
    till sopsand användes 0-2 från krossbolaget 180:- för en hel kärra 1 ton *s* har en del över
    Har gjort en liten blogg av projektet om nån är intresserad
    http://www.byggahus.se/forum/socialt...laeggning.html

Nu har jag börjat med gångar runt huset sten är kul

11. 2008-08-23 22:35

Apprentices avatar
    Senior medlem Medlem: jan 2008
    Västra Götaland
    970 inlägg

Vad för storlek är det på hoppsand?

12. 2008-08-30 11:21

Junior medlem Medlem: apr 2006
    90 inlägg
    Gillad 1 gånger
    11 bilder
    när jag la min uteplats på ca 40 kvm så använde jag sand som jag grävde upp i skogen vid en gammal sand bank var väldigt fin sand och kostade mig inte ett enda nickel! Och uteplatsen blev kanon!!

13. 2008-09-29 17:07

stockholm
    112 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Tag_H skrev Visa original
    HaHa, skrattar lite åt trådskaparen, har du köpt sand på påse eller varför denna tråd ?
    De flesta borde väl veta att, man tar sig till närmast gursgrop eller krossbolag, och köper den fraktionen man vill, En hel släpkärra med valfritt mtrl brukar ligga på 150-200:- eller som grannen gjorde när han skulle ha sopsand 5 hinkar i bagagen till krossbolaget, betalde 30:- för stenmjöl 0-2

När jag la mina plattor så byggde jag först upp ett bärlager med mtrl med 0 i packade ordentligt, la plattorna i flis 2-5 dels för att det är lätt att jobba med dels för att inte myrorna kan bygga gångar i det mtrl:et det är för tung och för vasst (de skär arslet av sig
    till sopsand användes 0-2 från krossbolaget 180:- för en hel kärra 1 ton *s* har en del över
    Har gjort en liten blogg av projektet om nån är intresserad
    http://www.byggahus.se/forum/socialt...laeggning.html

Nu har jag börjat med gångar runt huset sten är kul
    ursäkta sent svar:

Jag skapade tråden av ren hjälpsamhet, därför att jag genom kontakter med byggvaruhus fått veta att det säljs ofantliga mängder påsar och hinkar till svenssons som inte vet bättre.
    Det verkar som om kunderna där tror att sanden måste ha en etikett med namnet sättsand eller fogsand för att den skall kunna användas till plattläggning. Som om den sanden har någon särskild förmåga förutom att vara dyr. Jag utgår inte ifrån att läsarna här är svenssons som inte vet bättre, men alltid kan man kanske hindra någon att ruinera sig på ren skit.

14. 2011-06-20 10:17

Gruvbergets avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2009
    Dalarna
    662 inlägg
    Gillad 22 gånger
    71 bilder
    Ja, jag har gått på denna nit och köpte fogsand på säck från Byggmax, 25 kg för 69 kr och upptäcker till min fasa att det är vanlig sand. Natursand ska man inte ha mellan plattfogar, det älskar myror och de förstör hela plattgången på några år med sina bon och urgrävningar.
    / Verktygsshopaholic...

15. 2011-08-06 11:39

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2009
    halland
    464 inlägg
    Gillad 7 gånger
    5 bilder
    la marksten framför garage och en del av huset....
    framför garaget har det sjunkt några cm där man kör ....sen börjar ögräset komma överallt...mellan stenen..
    skulle aldrig göra om det....skulle nog göra som man gör i usa betongplatta....inga skarvar...inget ogräs...
    går att göra riktigt snyggt det ochså...

Liknande ämnen

1. Sättsand - padda eller inte?
    av vagabondo i forum Grund & markarbeten
  2. Använt stenmjöl 0/2 som sättsand
    av cim97cd4 i forum Grund & markarbeten
  3. Stenmjöl släpper inte igenom vatten?? Eller?
    av d-sajn i forum Altan & uteplats
  4. Sättsand eller inte ?
    av Awe78 i forum Grund & markarbeten