9 316 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Gjuta jämn platta
Vad finns det för tricks när det gäller att få en jämn och fin yta på plattan vid gjutning?
Det gäller en garageplatta 5,3x10,8m med kantelement. Jag hade tänkt använda vibrostav och inte vibrobalk (svår att transportera, hantera etc). Plattan ska inte ha några brunnar med fall.
Plattan ska handglättas, slipas vid behov och målas.
Tacksam för alla tips jag kan få!
Det gäller en garageplatta 5,3x10,8m med kantelement. Jag hade tänkt använda vibrostav och inte vibrobalk (svår att transportera, hantera etc). Plattan ska inte ha några brunnar med fall.
Plattan ska handglättas, slipas vid behov och målas.
Tacksam för alla tips jag kan få!
Jag använde självkomprimerande betong till min garageplatta, och kommer att använde denna betong igen, nu när det är tid med plattan till bostadshuset= 220 kvm platta.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13635-garageplattan-klar.html
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13635-garageplattan-klar.html
Jo, det lutar mer och mer åt denna typ av betong. Vore intressant att veta hur mycket extra det kostar dock!
Jag är också lite orolig för glättningen eftersom betongen brinner snabbare när den väl börjar brinna vad jag förstått. Kan bli svårt att hinna med att glätta, men man kanske får inrikta sig på att köra över plattan med en slip efteråt istället; vad jag förstått varken dyrt eller jobbigt och ger dessutom ett mervärde iom att ytan blir hårdare/tåligare eftersom sten friläggs.
Så vad tror ni om detta: självkomprimerande betong, vanlig sloda + 6m avloppsrör för att jämna ut lite grovt och få rätt nivå?
Edit: blev just uppgraderad till Junior i forumet
Jag är också lite orolig för glättningen eftersom betongen brinner snabbare när den väl börjar brinna vad jag förstått. Kan bli svårt att hinna med att glätta, men man kanske får inrikta sig på att köra över plattan med en slip efteråt istället; vad jag förstått varken dyrt eller jobbigt och ger dessutom ett mervärde iom att ytan blir hårdare/tåligare eftersom sten friläggs.
Så vad tror ni om detta: självkomprimerande betong, vanlig sloda + 6m avloppsrör för att jämna ut lite grovt och få rätt nivå?
Edit: blev just uppgraderad till Junior i forumet
priset uppfattade jag som normalt för betong, 1.250 inkl. moms utkört och lossat av en chaffis som tog tid på sig att lägga ut betongen jämt. Detta i centrala skåne (precis i mitten) Jag fick betongen 7 kbm, årets varmaste dag, andra hade tydligen ringt återbud, för bilen kom mitt på dagen. Märkte inga problem med att den bränner fortare, ett par timmar har man på sig, om det finns något att rätta till. Men kör med slodan omgående efter att betongen är lossad. Se till så där blir tillräckligt med betong, bättre lite för högt, så du kan fösa av med slodan. Är man noga, eller de som kan det här, får en perfekt yta utan efterarbeten.
Kolla så att isoleringen ligger kloss till varann, det har hänt att den tunna betongen rinner ned emellan isoleringen, och lyfter upp denna. Efter uppstår ett bråk, om vem som gjort fel.
Lycka till junior
Kolla så att isoleringen ligger kloss till varann, det har hänt att den tunna betongen rinner ned emellan isoleringen, och lyfter upp denna. Efter uppstår ett bråk, om vem som gjort fel.
Lycka till junior
Klicka här för att svara