Byggahus.se
Acetec har en ljudnivå på 56db (2m avstånd), men det saknar helt betydelse om det var 0 eller 56db...det hörs iallafall inte inne i huset.
 
mattias_75 skrev:
Acetec har en ljudnivå på 56db (2m avstånd), men det saknar helt betydelse om det var 0 eller 56db...det hörs iallafall inte inne i huset.
Ja man får nog ha väldigt dåligt isolerat mm om man ska störa sig på den. Den står ju i grunden. För att få något begrepp hur mycket 56db är så kan man jämföra med:

En humlas surr ca 50db
Diskmaskin ca 50db
Normalt tal är ca 60.
 
Fredrik / Stockholm skrev:
Sorptionsavfuktare för krypgrunder ligger på 50dB och uppåt.
-Rollo är du säljare för kondensavfuktare? Vilka är deras värden?
0 dB ligger Trygghetsvakten på, vilket jag kan jag verifiera .
Jag har en KCC520 som ger 50 dB, Antar att bjälklaget dämpar minst 40 dB. Då blir det högst 10 dB kvar. Du skall ha extremt bra hörsel o extremt tyst i huset i övrigt om du skall uppfatta eller störas av det.

Jag kanske skulle börja sälja kondensavfuktare! Jag är i alla fall helt klar över att det är ett billigt alternativ för avfuktning av krypgrunder och är lite trött på alla som utan kritiskt tänkande köper dyrare alternativ med dåliga argument. Buller är ett exempel. Att de fryser sönder ett annat (jo jag vet att det händer för vissa Woods maskiner, men det finns alternativ som fungerar även vid 5 grader).

Men jag kanske en dag blir övertygad om TV också en dag. SMEs loggar börjar ju se bra ut men han har inte redovisat energiåtgången de senaste månaderna o det väntar jag på. Jag skall själv återkomma med mina energiresultat imorgon.

Men i så fall blir det nog en hemgjord TV. TVs styrlåda verkar mest fungera som en enkel hygrostat o det kan jag fixa själv.
 
rollo skrev:
Jag kanske skulle börja sälja kondensavfuktare! Jag är i alla fall helt klar över att det är ett billigt alternativ för avfuktning av krypgrunder och är lite trött på alla som utan kritiskt tänkande köper dyrare alternativ med dåliga argument. Buller är ett exempel. Att de fryser sönder ett annat (jo jag vet att det händer för vissa Woods maskiner, men det finns alternativ som fungerar även vid 5 grader).
Jag tycker du gör ett bra jobb som tvingar folk att tänka och försöka förstå problematiken innan dom investerar sina pengar.
Har själv blivit vettskrämda av påväxt i grunden men när vi fick se prisförslag från Anticimex så började vi tänka och lära oss mera om detta . Ville helst inte betala för mycket på grund av simpel okunnighet. Det var på den tiden då man inte kunde köpa en fuktmätare på ClasO och få viste vad en Munthers avfuktare är. Det slutade med att vi bara lagt ny plast och lyckades hitta en mätare för att hålla kol på grunden. Påväxt orsakades av en trasig 80-tals golvbrunn .... fanns inga fuktproblem varken före ( vi var i grunden ca 1 gång om året ) eller efter trots att fukten håll sej mellan 65-80% och temp mellan 9-14 grader med korta extrema toppar åt båda håll vid konstig väderlek då vi började mäta.
Microbiell påväxt och förhöjda fuktkvoter kan man hitta på fasader också men ingen har börjat avfukta eller spika fast TV där ännu ;). Tyckte att trä klarar att bli fuktig i korta perioder utan att rutna sönder bara den får chans att torka emellanåt. Huset byggdes på grus- och sandbacke och klarade sej i 25 år med trasig plast och en del matjord med döda grästuvor på marken så vi installerade varken det ena eller det andra sorten av maskin :). På den tiden fanns för resten bara kondensavfuktare i Anticimex utbud och installationspris var som idag = ca40tkr. Home Dry och argument att den avfuktar vid låga temp kom mycket senare. Vi hade rätt enkel val mellan att betala priset eller strunta i avfuktning.
Vi penslade Boracol på asfaboarden för att döda den vita faran som hunnit växa fram medan brunnen läckte. Nu i efterhand så tycker jag att Boracol var en onödig åtgärd - det blir ju svårare och dröjer längre att upptäcka om det blir en vattenläcka igen ....

Jag förstår mycket väl paniken efter att man har fått beskedd om påväxt i grunden för vi har varit där också .... och klarat oss skapligt ifrån hysterin. Alla grunder är olika och man får finna ut vad som är bäst och biligast och det är inte lätt alla gånger.
Ville bara berätta att det kan finnas fler orsaker till att krypgrunden möglar ... typ läckage som i vårt fal och då är en avfuktare inte det bästa lösningen.
gaia
 
Jag har nu haft Acetecs PD-250 installerad i min grund i sex veckor (installerade den v 32).
RF har gått ner från ca 80 % till ca 68 % idag. RF har legat på under 68 % de senaste 3 veckorna.
Elförbrukningen har gått ner från ca 13 kWh/dygn i snitt vecka 19 - 31(Trygghetsvakten) till ca 4,5 kWh/dygn i snitt vecka 32 - 37(PD-250). Denna sista vecka 3 kWh/dygn i snitt.
Acetec PD-250 går mycket mycket tyst.

Hitintills får jag säga att bytet från Trygghetsvakten till denna sorbationsavfuktare för 10 995 kronor, har varit en mycket bra affär för mig.
 
Senaste 4 veckorna har min trygghetsvakt inte värmt. Kollade Rf i går som visade 73% och ingen infärgning på min uppsatta indikator. Dvs allt verkar vara som det förväntas vara.
 
janinge37 skrev:
Jag har 1 års öppet köp på TV, så mina funderingar och det jag söker råd och tips om är:
- Skall jag ha tålamod och vänta och se?
- Skall jag lämna tillbaka TV och sätt in ex Anticimex krypgrundsavfuktare (30 000 kronor enligt offert.)?
Mycket tacskam för tips och råd.
Hej janinge37,

Sent svar, men hittade hit först nu.

Jag hade precis dessa funderingar förra hösten (2006). Jag hade besök av Anticimex som konstaterade förhöjd rH och jag fick offert på avfuktare för massor av pengar. Jag valde istället att installera Trygghetsvakten ("TV") och har dokumenterat mina erfarenheter på min blog sedan dess:

http://krypgrund.blogspot.com

Alla grunder är olika och det är jättesvårt att jämföra, men på min blog är det i alla fall fakta, inte så mycket tyckande. Hoppas det kan hjälpa på något sätt.

Mvh
sme
 
Hej, någon som kan ge tips på hur jag ska dra två trygghetsvakten enheter på 50m smartast?
 
  • Skiss av en plans layout med mått och markeringar för ventiler och öppningar, relaterat till installation av trygghetsvakten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.