41 238 läst ·
14 svar
41k läst
14 svar
Hur fort efter gjutning kan man beträda grunden
Jag skulle vilja säga dagen efter.
Men för att kontrollera min utsaga kollade jag några gamla trådar, bl.a denna:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/15616-braenntid-grund.html
(sök på grund & markarbeten, sökord: torktid, t.ex)
Sammanfattning:
Gå på grunden fungerar bra efter 24 timmar.
Resa hus på grunden och borra osv, ca 3-7 dygn.
Lägga fuktkänsliga golv, flera månader. (Klinker 3 mån, pga av krympning av plattan)
Mellan tummen och pekfingret,
Men för att kontrollera min utsaga kollade jag några gamla trådar, bl.a denna:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/15616-braenntid-grund.html
(sök på grund & markarbeten, sökord: torktid, t.ex)
Sammanfattning:
Gå på grunden fungerar bra efter 24 timmar.
Resa hus på grunden och borra osv, ca 3-7 dygn.
Lägga fuktkänsliga golv, flera månader. (Klinker 3 mån, pga av krympning av plattan)
Mellan tummen och pekfingret,
Gjuter du på morgonen går det att gå på plattan på kvällen, rent hårdhetsmässigt. Men du ska förmodligen vattna plattan under några dagar (alt. ha den täckt med presenning) så du ska nog lugna dig med takstolarna några dagar.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Du ska vattna plattan för att vattnet inte ska gå ur för fort. Betongen blir inte hård för att den torkar, det är en kemisk process som som gör att den härdar. Och denna process kräver närvaro av vatten. Härdningen gör att betongen blir varm, vilket påskyndar avdunstningen. Den allmänna temperaturen bidrar naturligtvis också. Nu är jag ingen betongexpert, men en vecka kan man nog försöka hålla plattan fuktig. Bättre för länge än för kort tid.
För lång tid kan det väl egentligen inte bli. Det enda som påverkas negativt är väl att rH i plattan blir lite högre = lika med längre torktid innan beläggning med plastmatta/klickgolv/parkett osv. (Vilket iofs inte är helt oviktigt).
Men att vattna för tidigt är väl dåligt, har jag fått för mig...
Alldeles för tidigt = sabbar betongens egenskaper mer eller mindre djupt.
Lite för tidigt = sabbar betongytan, så man eventuellt måste skrapa loss löst från ytan och spackla.
Visst är det så?
Men hur länge ska man iså fall vänta innan man ställer dit sprinklern?
Men att vattna för tidigt är väl dåligt, har jag fått för mig...
Alldeles för tidigt = sabbar betongens egenskaper mer eller mindre djupt.
Lite för tidigt = sabbar betongytan, så man eventuellt måste skrapa loss löst från ytan och spackla.
Visst är det så?
Men hur länge ska man iså fall vänta innan man ställer dit sprinklern?
Det skulle jag absolut låta bli om jag vill ha en stålglättad yta och inte en yta som ser ut som om det hade regnat i den. Vänta gärna till dagen efter. Då är det läge att vattna. Innan dess har inget vatten gått ur btg.-en.andersmc skrev:
Om man som jag skall gjuta en ny betongplatta inom ramarna för existerande husväggar och dess bottenplan behöver jag vattna då med och i sådant fall varför? Gör inget om jag får ngn spricka osv då jag ändå ej skall ha betonggolv.
Mvh Martin
Jag tolkar vattning som att det är nödvändigt när man lägger en platta utomhus?
Om man som jag skall gjuta en ny betongplatta inom ramarna för existerande husväggar och dess bottenplan behöver jag vattna då med och i sådant fall varför? Gör inget om jag får ngn spricka osv då jag ändå ej skall ha betonggolv.
Mvh Martin
Om det bara är en platta som inte är en konstruktionsdel som ska ta andra belastningar än tryck och överföra det till det som ligger under plattan, är det inte så viktigt med vattningen. (Den kommer att bli hård nog ändå.) Du kan istället täcka med en tunn plastfolie så att värmen, som utvecklas under den kemiska processen, det som kallas att btg. bränner, inte avdunstar allt vatten för snabbt i plattan.
Normalt ska det vatten som finns i btg.-en räcka för härdningen, men om det är varmt avdunstar det för snabbt och den kemiska processen blir otillräcklig med följd att btg.-en inte härdar som den skall, utan blir porös. Därför tillför man vatten genom att vattna för att kyla btg.-en och på sätt sakta ner den kemiska processen, inte för att tillföra vatten i btg.-en, den tar bara åt sig en bråkdel av det vatten som tillförs.
Tillägg: Idag har man t.o.m. kommit så långt att man inte behöver vattna btg. av den anledningen. Man använder istället en spray som sprutas på ytan, som hindrar avdunstning.
Normalt ska det vatten som finns i btg.-en räcka för härdningen, men om det är varmt avdunstar det för snabbt och den kemiska processen blir otillräcklig med följd att btg.-en inte härdar som den skall, utan blir porös. Därför tillför man vatten genom att vattna för att kyla btg.-en och på sätt sakta ner den kemiska processen, inte för att tillföra vatten i btg.-en, den tar bara åt sig en bråkdel av det vatten som tillförs.
Tillägg: Idag har man t.o.m. kommit så långt att man inte behöver vattna btg. av den anledningen. Man använder istället en spray som sprutas på ytan, som hindrar avdunstning.