P
Funderar på att hyra en minigrävar och gräva om grunden på huset. Grävdjup max. 1,5 meter. Funkar en sådanhär maskin? Kar själv bara kört Åkerman H18 men det var för 20 år sedan i lumpen.

• Minigrävare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyrde en något större i helgen som var.
Skulle flytta ett träd, men det blev mest grävande med spade då det var en massa rötter som grävaren inte orkade dra av. Grävde dock hål till plintar för verandan och till det så fungerade den alldeles ypperligt, då det var enkelt att komma åt samt att den inte förstörde all gräsmatta runt om.

Jag tycker att minigrävarna är oerhört smidiga och mycket roliga. Jag hyrde en i tre dagar för att gräva för mur och marksten. De klarar nästan allt och efter ett par timmars övning blev jag riktigt bra.

Den stora nackdelen är om du ska flytta på stora stenar eller sega rötter. Maskinerna är oftast för lätta och för klena för detta. Är det jord, grus o lite lera är det inga som helst problem.

Jag är absolut ingen expert. Har grävt med traktorgrävare och liknande ett antal gånger, men den där kommer man inte långt med enligt min åsikt. Den är alldeles för lätt och klen. Den duger till planering, kortare diken och mindre trädgårdsjobb. Ett substitut för spade :D Om du ska gräva runt grunden/källarplan för att göra om dränering eller liknande, kan det funka om du inte råkar på rötter eller sten...

Om man skall riva upp asfalt på gården och lägga ut sand för plattor, funkar en liknande maskin då?

Det finns ju olika storlekar på minigrävare men den 1 tonnare jag hadde hemma skulle klara jobbet utan större problem och den tar rätt stora stenar.

Jag har grävt med en liknande maskin (gissar att det är samma storlek), vi grävde både djupt och förbaskat mycket - det var 2m djupt runt större delen av huset, där det var som djupast nådde inte maskinen.

Jag skulle säga att maskinen funkar, men fick jag välja skulle jag nog ta en som är ett nummer större - den landar då på 1,2-1,5 ton ungefär.

Vad gäller stora stenar så har nog tidigare talare rätt - maskinen är för klen för det.

Jag hade 2,7 ton då jag byggde.
Den klarade det mesta. Jag försökte dock flytta en sten som var ca 60x70x80 cm stor men det gick förståss inte :-(
Ta dit en större maskin, det är inte kul att behöva byta maskin för att du råkat på en sten eller rötter som den lilla maskinen inte klarar.
I och för sig så kanske du måste ha en liten maskin för att komma runt och du kanske vet med dig att det inte är några svårare hinder, välj då den mindre maskinen.

Nog går det att ta hygligt stora stenar alltid. Den här gick att lyfta så länge man hadde bladet nere men det vart lite vingligt med bladet uppe

• mii med sten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.