64 991 läst ·
8 svar
65k läst
8 svar
Borra i sten, går det med vanlig borr?
Ämnet gränsar till Altan-grenen, men jag provar här...
Jag ska bygga altan nu i vår. Ramverket kommer att vila dels på plintar i jord, dels på stolpskor satta direkt i berget. För att fästa stolpskorna måste jag borra i berget, och nu undrar jag, måste jag låna/hyra en borrmaskin för ändamålet, eller kan man med tålamod och lite god vilja klara jobbet med en vanlig slagborrmaskin?
Det kommer nog att bli ca 8 hål att borra.
Någon som provat?
Jag ska bygga altan nu i vår. Ramverket kommer att vila dels på plintar i jord, dels på stolpskor satta direkt i berget. För att fästa stolpskorna måste jag borra i berget, och nu undrar jag, måste jag låna/hyra en borrmaskin för ändamålet, eller kan man med tålamod och lite god vilja klara jobbet med en vanlig slagborrmaskin?
Någon som provat?
Menar du med "vanlig slagborrmaskin" en riktig slaghammarborr så fungerar det utmärkt.
Menar du med "vanlig slagborrmaskin" en billig som har en omställare där man kan välja om man vill att den skall gå mot en kam så det känns att den vibrerar lite så kommer det inte att fungera.
Menar du med "vanlig slagborrmaskin" en billig som har en omställare där man kan välja om man vill att den skall gå mot en kam så det känns att den vibrerar lite så kommer det inte att fungera.
Beror ju helt på vilken dimension vi pratar om här... om du skall borra för en stolpsko (>25mm?) behöver du hyra en riktig (Hilti!) maskin på en uthyrningsfirma typ Cramo eller liknande!
Att borra 40 mm hål i sten/berg med Cobran är inga större problem
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/verktyg/cobra.jpg
Att borra 40 mm hål i sten/berg med Cobran är inga större problem
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/verktyg/cobra.jpg
Har du en kraftigare variant av det senare så kommer det antagligen inte att fungera. Du behöver en slaghammarborrmaskin typ Hilti el liknande.
Den där Cobran ser manlig ut men det behöver inte vara en så stor.
Den där Cobran ser manlig ut men det behöver inte vara en så stor.
borrhammare, betongborr. julas billigaste grejer funkar fint.sennen skrev:
Ämnet gränsar till Altan-grenen, men jag provar här...
Någon som provat?
Ser att ämnet har varit inaktivt under lång tid, men så länge berg och behovet att borra dom kvarstår så behövs det ibland råd.
mvh Erik
Klicka här för att svara