7 114 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Måste stödmuren ligga i våg?
Ska bygga en mindre stödmur av färdiga murstenar och med ungefärlig höjd på 30 cm i trädgården. Måste även en sådan liten mur ligga helt i våg eller kan den slutta omkring 2 grader? Anledningen är att muren då skulle marken underlaget bättre. Stenen jag ska använda är följande:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/altan-tradgard/sten-markplattor/mursten/02650/mur-rubin
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/altan-tradgard/sten-markplattor/mursten/02650/mur-rubin
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det gör man väl som man vill, behöver inte vara rak varken horisontellt eller vertikalt.
Gör något som passar dig och miljön.
Protte
Gör något som passar dig och miljön.
Protte
Okej, gyttans. Jag var rädd att risken att muren skulle sätta sig ökade ifall den inte lades i våg. Angående underarbetet så har jag grävt ut 25cm, lagt fiberduk, 0-16, paddat och vattnat ett par vändor. Så nu är det bara det roliga kvar.
Förresten, tror ni det funkar att lägga muren upp för en slänt med ca 25-30 graders lutning, eller finns det risker med det (sättningar etc)? Hade först tänkt lägga den i horisontella steg men det är ju meckigare och dessutom mycket fulare
Förresten, tror ni det funkar att lägga muren upp för en slänt med ca 25-30 graders lutning, eller finns det risker med det (sättningar etc)? Hade först tänkt lägga den i horisontella steg men det är ju meckigare och dessutom mycket fulare
Ärligt talat, murar av mrsten som lutar ser knas ut. Dessutom är det ju nästan omöjligt att göra snygga ändar på den. Blir lika fel som att bygga staket med pinnar som är vinkelräta mot marken när marken lutar....
Ja, jag förstår hur du menar, men om man bortser från att det ser knas ut, kommer risken att muren "sätter sig" öka ifall det läggs parallellt med en slänt på 25 grader istället för helt horisontellt?
Det är nog precis lika mycket jobb med att lägga en mur i lutning som att göra den vågrät oavsett hur mycket det lutar i backen,för den skall ju fortfarande ligga på en slät yta. Kolla på någon stenleverantörs sida för hur man skall göra så löser det sig.
Jag pratade lite med Benders och Stenbolaget om detta när jag byggde stödmur med Megawall. Jag var först inne på att göra en trappstegsformad grundgjutning men insåg snabbt att det är komplicerat och svårt. Efter lite mer efterforskningar fann jag också att det var överdrivet. Gjut istället en stadig botten (jag gjöt 20x25 med fyra armeringsstål i) och sedan lägger man bergkross, stenmjöl eller vad man nu har tillgängligt där trappstegen borde vara. Det verkar fungera utmärkt och jag kan inte se att muren satt sig pga att jag "fuskade" med att inte gjuta trappstegen....
25 grader är ju rätt mycket men nej, jag tror inte att det avsevärt påverkar hur stadig muren blir. Däremot tror jag det är mycket svårare att stapla stenarna snygg om allt lutar hippsomhapp. Vad är rakt?
25 grader är ju rätt mycket men nej, jag tror inte att det avsevärt påverkar hur stadig muren blir. Däremot tror jag det är mycket svårare att stapla stenarna snygg om allt lutar hippsomhapp. Vad är rakt?
Klicka här för att svara