5 722 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Hur ska en framtidssäker betongplatta konstrueras?
Är man tveksam till cellplast så finns det andra material. Markisolering av stenull, el Lecakulor, el ngn form av glaskulor (slagg). Alla material har för och nackdelar map t ex miljö, energi, livslängd/åldrandeprocesser, kostnad (material + markberedning) etc.
Det gjöts betongplattor med avloppsrör långt innan någon cellplast hittade dit under.abbe_ skrev:
Det går säkert att finna hus från -40talet och tidigare. De problem de har haft med rören, får man misstänka kommer bli desamma problem med moderna plattor.
Livslängden på ingjuten golvvärme kan man ju försöka sia om.
Men den dagen som det pajar har man ju många alternativ till att bila ur allt och byta.
Man kan installera radiatorer istället.
Man kan lägga nya rör ovanpå befintligt golv, med golvvärmeplåtar och sånt. Det bygger några cm extra jämfört med det befintliga golvet, så det blir ju att greja lite med alla dörrar och så.
El är väldigt ovanligt att det är draget i plattan, men det ska ligga i rör då. Annars är det plättlätt att fixa alternativa dragningar/lösningar.
Visst kan det finnas problem sett på lång sikt, men det drabbar ju alla hus (fråga någon som har totalrenoverat ett 100 år gammalt hus) men man finner som regel lösningar.
En annan sak, långtidsdeformeras inte cellplasten? Hur klarar sig avloppsröret som löper ut under plattan ner i jorden när huset sjunker?
Jag la mitt med ca 45° vinkel upp till plattan, delvis med tanken på att det måste vara mer gynnsamt för att ta upp ev rörelse.
Sen har jag sett att det görs precis så på många grunder.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I byggsammanhang används uteslutande RF eller om man föredrar engelska RH. Personligen försöker jag använda svenska så långt det går i löpande text men använder alltid engelska i formler.
Förkortningen "rf" för radiofrekvens har jag aldrig stött på.
Jag använder kWh och har heller aldrig stött på kWt.
Förkortningen "rf" för radiofrekvens har jag aldrig stött på.
Jag använder kWh och har heller aldrig stött på kWt.
Klicka här för att svara