Hej på er
Vi har ett litet torp byggt på en stenlagt krypgrund. Marken under huset består av jord och byggskrot och under ena halvan av huset är det på tokt för fuktig. (Typ som en urvriden disktrasa) Blindbotten har redan en del rötskador. På sikt ska golvet brytas upp och grunden städas ur. Men först av allt tänker vi se över dräneringen.
Huset står i en svag sluttning, och lite som på en ås eller rygg om man så vill. Dvs det lutar bort från huset på alla sidor utom på framsidan där marknivån ligger högre än inne i krypgrunden. (Se bilder)
Det känns som om att fukten i grunden trycker upp från sluttningen då marken utanför ligger 50-60 cm högre.
Nu till mina frågor.
1:
Jag tänker mig att gräva ett rejält dike framför huset, med lutning åt varje håll. Typ i höjd med försukvisten.
(Dräneringsrör, dräneringsgrus 8/16, fiberduk runt om) Rätt eller fel?
Det finns gott om diken att leda ut vattnet till. Rabatter och växtlighet vid grunden ska tas bort.
Hur nära grunden vågar man gräva utan att riskera sättningar?
Gör det något om dräneringsdiket ligger ca 1,2 meter ifrån grundmuren?
Hur skulle ni göra?
Jag gissar att diket bör bli runt 60-70 djupt.
2:
Som ni ser på en av bilderna så sker takavvattningen från förstukvisten rakt ner på marken. Det är ju en ganska mottlig mängd vatten som kommer den vägen max 1,5 m2 på varje sida.
Hur skulle ni göra här?
Behöver man ta hand om det här vattnet?
Jag vill helst inte hänga på stuprör hela vägen ner.
Vi har ett litet torp byggt på en stenlagt krypgrund. Marken under huset består av jord och byggskrot och under ena halvan av huset är det på tokt för fuktig. (Typ som en urvriden disktrasa) Blindbotten har redan en del rötskador. På sikt ska golvet brytas upp och grunden städas ur. Men först av allt tänker vi se över dräneringen.
Huset står i en svag sluttning, och lite som på en ås eller rygg om man så vill. Dvs det lutar bort från huset på alla sidor utom på framsidan där marknivån ligger högre än inne i krypgrunden. (Se bilder)
Det känns som om att fukten i grunden trycker upp från sluttningen då marken utanför ligger 50-60 cm högre.
Nu till mina frågor.
1:
Jag tänker mig att gräva ett rejält dike framför huset, med lutning åt varje håll. Typ i höjd med försukvisten.
(Dräneringsrör, dräneringsgrus 8/16, fiberduk runt om) Rätt eller fel?
Det finns gott om diken att leda ut vattnet till. Rabatter och växtlighet vid grunden ska tas bort.
Hur nära grunden vågar man gräva utan att riskera sättningar?
Gör det något om dräneringsdiket ligger ca 1,2 meter ifrån grundmuren?
Hur skulle ni göra?
Jag gissar att diket bör bli runt 60-70 djupt.
2:
Som ni ser på en av bilderna så sker takavvattningen från förstukvisten rakt ner på marken. Det är ju en ganska mottlig mängd vatten som kommer den vägen max 1,5 m2 på varje sida.
Hur skulle ni göra här?
Behöver man ta hand om det här vattnet?
Jag vill helst inte hänga på stuprör hela vägen ner.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ett dike med dränerande grus och rör låter som en bra idé, men jag skulle nog också sett till att de befintliga stuprören ansluts till dräneringsrören. Sedan hade jag nog ändå satt upp hängrännor och stuprör av mindre modell anslutna till dräneringen på förstukvisten också. Om du nu ska ha bort vattnet så varför inte ta det också?
Det sitter redan hängrännor förstukvisten. Men vattnet leds inte ner i något stuprör utan bara till ett litet utkast uppe vid rännan. Det vattnet landar ner på backen bredvid kvisten. Om man tänker att det vattnet ska tas hand i dräneringsdiket så borde det kunna rinna direkt ner på backen genom ett grusfilter och utan att passera genom stuprör.
Men om jag har fattat rätt ska man undvika att leda ner takvattnet i dräneringen. Eller?
Ska man kosta på sig att lägga att lägga eget avloppsrör bara för den lilla skvätt som landar på farstukvisten?
Men om jag har fattat rätt ska man undvika att leda ner takvattnet i dräneringen. Eller?
Ska man kosta på sig att lägga att lägga eget avloppsrör bara för den lilla skvätt som landar på farstukvisten?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Aha, missade dessa. Om lutningen blir bort från huset mot diket så kan du ju låta vattnet rinna på marken mot diket. Det enda är väl då att det kanske skvätter en del på förstukvisten, blir lite mer underhåll där kanske.
Har inte sett nåt om att man inte ska leda takvattnet till dräneringen. Har det så i vårt hus där stuprören är anslutna till dräneringen runt grunden som sedan leds ut till en närliggande bäckravin. Vattnet hamnar ju där förr eller senare hur man än gör. Så länge taket inte avger gifter (typ koppartak) så kan det väl inte vara nåt problem.
Har inte sett nåt om att man inte ska leda takvattnet till dräneringen. Har det så i vårt hus där stuprören är anslutna till dräneringen runt grunden som sedan leds ut till en närliggande bäckravin. Vattnet hamnar ju där förr eller senare hur man än gör. Så länge taket inte avger gifter (typ koppartak) så kan det väl inte vara nåt problem.
Hej
Stuprören ska ALDRIG kopplas till dräneringen.
Takvattnet ska gå i egna täta rör till stenkista eller kommunalt dagvatten.
Det är en vanlig missuppfattning att dräneringen ska ta hand om regnvatten.
Dräneringen är till för att transportera bort ev grundvatten och inget annat
Fredrik
Stuprören ska ALDRIG kopplas till dräneringen.
Takvattnet ska gå i egna täta rör till stenkista eller kommunalt dagvatten.
Det är en vanlig missuppfattning att dräneringen ska ta hand om regnvatten.
Dräneringen är till för att transportera bort ev grundvatten och inget annat
Fredrik
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden