6 805 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Skall direkt efter dränering gjuta platta - risk platta sjunker?
Skall direkt efter dränering gjuta platta och bygga - risk platta sjunker?
Skall bygga till en vinkel till villan (villan är 1,5 plans med källare).
Tillbyggnaden skall blr enplans utan källare, ca 30 kvm.
Skall dränera innan jag bygger, dvs gräva ner till källargrunden och dränera.
Hur skall jag säkerställa att plattan som jag skall gjuta efter att dräneringen är klar inte sjunker pga av att jorden där jag dränerat sjunker ihop?
Fylla dräneringsschaktet med makadam istället för jord? Eller?
Skall bygga till en vinkel till villan (villan är 1,5 plans med källare).
Tillbyggnaden skall blr enplans utan källare, ca 30 kvm.
Skall dränera innan jag bygger, dvs gräva ner till källargrunden och dränera.
Hur skall jag säkerställa att plattan som jag skall gjuta efter att dräneringen är klar inte sjunker pga av att jorden där jag dränerat sjunker ihop?
Fylla dräneringsschaktet med makadam istället för jord? Eller?
Puff! Är det ingen som kan ge några råd?
Dräneringsarbetet började i måndags och har kommit halvägs. Det börjar bli väldigt bråttom att bestämma sig för hur jag skall göra med grävschaktet på den del av huset där jag skall bygga till.
Jag har varit inne på att återfylla dränerings-schaktet med 0-30 makadam och packa ordentligt med padda. Jag har fått för mig att det inte skulle sjunka. Schaktet är ca 2,4 meter djupt och ca 80-90 cm brett (ut från källarmuren). Och ca 6 meter långt schakt.
Storleken på plattan är 6 meter längs med befintliga huset och sträcker sig sedan ca 6 meter ut från huset.
Men idag em ringde jag en byggkonstruktör för att höra om det var rätt sak att göra, vilket det INTE var enligt honom.
Han sa att man riskerade att trycka in källarmuren om man packade hårt med en padda.
Sen sa han att även packad makadam 0-30 kommer att sjunka.
Så enda sättet var att gjuta in "bärklossar" i den befintliga källarväggen på vilka den gjutna plattan sedan kunde vila på. Så att även om marken där dränerinsgschaktet varit sjunker så hålls plattan uppe ändå.
Några åsikter om detta? Rätt eller fel? Vad och hur skall jag göra?
Eller måste jag vänta 2 år tills jorden packat sig tillräckligt innnan jag kan bygga till? Så kan det väl inte vara, eller?
Dräneringsarbetet började i måndags och har kommit halvägs. Det börjar bli väldigt bråttom att bestämma sig för hur jag skall göra med grävschaktet på den del av huset där jag skall bygga till.
Jag har varit inne på att återfylla dränerings-schaktet med 0-30 makadam och packa ordentligt med padda. Jag har fått för mig att det inte skulle sjunka. Schaktet är ca 2,4 meter djupt och ca 80-90 cm brett (ut från källarmuren). Och ca 6 meter långt schakt.
Storleken på plattan är 6 meter längs med befintliga huset och sträcker sig sedan ca 6 meter ut från huset.
Men idag em ringde jag en byggkonstruktör för att höra om det var rätt sak att göra, vilket det INTE var enligt honom.
Han sa att man riskerade att trycka in källarmuren om man packade hårt med en padda.
Sen sa han att även packad makadam 0-30 kommer att sjunka.
Så enda sättet var att gjuta in "bärklossar" i den befintliga källarväggen på vilka den gjutna plattan sedan kunde vila på. Så att även om marken där dränerinsgschaktet varit sjunker så hålls plattan uppe ändå.
Några åsikter om detta? Rätt eller fel? Vad och hur skall jag göra?
Eller måste jag vänta 2 år tills jorden packat sig tillräckligt innnan jag kan bygga till? Så kan det väl inte vara, eller?
Hör med entreprenadfirman som gräver hos dig. Grävarna brukar kunna en del förutom om fukt av någon anledning.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dig men jag hade grävt ut som vanligt och paddat. Man måste ju inte köra så hårt alldeles intill källarväggen.
Gjuta fast stödklackar är inget jag gjort - är det en vägg av betonghålsten är det nog risk att det spricker om man börjar ta ner last på det viset. Gjuten betongvägg skulle kanske fungera om man får till vidhäftningen på något vänsters vis men frågan är om det inte är lättare med en grävpåle i de bägge hörnen mot väggen.
Men lyssna på din konstruktör - han vet rimligtvis vad han talar om.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut hos dig men jag hade grävt ut som vanligt och paddat. Man måste ju inte köra så hårt alldeles intill källarväggen.
Gjuta fast stödklackar är inget jag gjort - är det en vägg av betonghålsten är det nog risk att det spricker om man börjar ta ner last på det viset. Gjuten betongvägg skulle kanske fungera om man får till vidhäftningen på något vänsters vis men frågan är om det inte är lättare med en grävpåle i de bägge hörnen mot väggen.
Men lyssna på din konstruktör - han vet rimligtvis vad han talar om.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
"Vidhäftning" kan man få genom att ta upp flera mindre hål i befintlig vägg och låta gjutningen gå in i dessa. Hålen kanske 20x30 cm.
Protte
Protte
Tack för svar. Jag har dock hört att man inte skall sätta fast nya betongplattan i befintliga husgrunden utan att det är viktigt att den skall kunna röra sig fritt gentemot befintliga husgrunden. Detta uppnår man tydligen genom att lägga en tunn frigolit mot befintliga husgrunden innan man gjuter plattan. Ja, vad skall man tro, verkar komplicerat det här. Och bråttom är det för snart skall schaktet återfyllas ---- men hur?prototypen skrev:
tack för svar Locke. Källarmuren är av betonghålsten.
Har tyvärr ingen konstruktör än till tillbyggnaden.
bestämde mig för att göra dräneringen under tiden som jag färdigställer tillbyggnadsritningarna och kollar upp fönsterleverantör, vikdörrspartileverantör, osv.
Har ganska detaljerad ritning nu (och bygglov har jag redan), men en konstruktör har jag ännu ej tyvärr.
Jag får väl försöka prata med ytterliggare några andra konstruktörer idag.
Har tyvärr ingen konstruktör än till tillbyggnaden.
bestämde mig för att göra dräneringen under tiden som jag färdigställer tillbyggnadsritningarna och kollar upp fönsterleverantör, vikdörrspartileverantör, osv.
Har ganska detaljerad ritning nu (och bygglov har jag redan), men en konstruktör har jag ännu ej tyvärr.
Jag får väl försöka prata med ytterliggare några andra konstruktörer idag.
Pratade med geotekniker igår. Han såg inget problem med att återfylla 2,4 meters schaktet med 0-30 makadam (eller heter det kross?) och padda var 20/30 cm. Han ansåg att det var självklart att det inte skulle sjunka. Att så gjorde man ofta, tex vägbyggen etc.
Han skickade över AMA instruktioner för hur padda.
Jag skall hyra en vibrostamp för paddningen.
Och att jag måste ha en fiberduk längs lerschaktväggen har jag lärt mig idag att jag måste ha (för att skilja leran och makadamen).
Cramo-killen trodde inte det skulle vara någon fara för dränröret (dv dränrör) att padda ovanpå det.
Ovanpå dränröret är ju 30 cm makadam 8-22 och sen en Isodrän filterduk.
Men inser nu när jag skriver att jag måste nog padda dräneringslagret inann jag lägger filterduken över.
Sen lägga över filterduken, lägga fiberduk över schaktsidan, och sedan på med 20/30 cm makadam, padda, sen på med 20/30 igen, padda, osv.
Han skickade över AMA instruktioner för hur padda.
Jag skall hyra en vibrostamp för paddningen.
Och att jag måste ha en fiberduk längs lerschaktväggen har jag lärt mig idag att jag måste ha (för att skilja leran och makadamen).
Cramo-killen trodde inte det skulle vara någon fara för dränröret (dv dränrör) att padda ovanpå det.
Ovanpå dränröret är ju 30 cm makadam 8-22 och sen en Isodrän filterduk.
Men inser nu när jag skriver att jag måste nog padda dräneringslagret inann jag lägger filterduken över.
Sen lägga över filterduken, lägga fiberduk över schaktsidan, och sedan på med 20/30 cm makadam, padda, sen på med 20/30 igen, padda, osv.
Hej!
Letade runt på forumet just i jakten på lösningen på denna fråga!
Planerar att dränera om ett hus med källare i sommar och därefter, innan vintern kommit hit upp i Norrland, gjuta platta för utbyggnad i anslutning till befintligt hus.
Hur gick det för dig ohlgren? Tips på hur vi ska göra?
Tacksam för svar i denna trixiga fråga!
Letade runt på forumet just i jakten på lösningen på denna fråga!
Planerar att dränera om ett hus med källare i sommar och därefter, innan vintern kommit hit upp i Norrland, gjuta platta för utbyggnad i anslutning till befintligt hus.
Hur gick det för dig ohlgren? Tips på hur vi ska göra?
Tacksam för svar i denna trixiga fråga!
Medlem
· Västra götaland
· 118 inlägg
Hej!
Jag tror att du får börja med att se vad din mark har för beskaffenhet vad gäller bärighet. en platta på mark vid en källare kan röra sig som du skriver. Har du kollat med geotekniker om hur mycket det kan komma att röra sig? Delen mot huset står ju rätt bra på din makadambädd men resten då?
/
Jag tror att du får börja med att se vad din mark har för beskaffenhet vad gäller bärighet. en platta på mark vid en källare kan röra sig som du skriver. Har du kollat med geotekniker om hur mycket det kan komma att röra sig? Delen mot huset står ju rätt bra på din makadambädd men resten då?
/
Klicka här för att svara