Håller på med en platta på mark för garage.

20cm cellplast och sedan 10cm betong. Armering mitt i och så 20mm golvvärmeslang på detta det innebär i praktiken 20-30mm mellan slang och toppen på plattan.
I plattan finns också några brunnar och två av dessa ska ha fall från ca 3m. Räknar man 1cm/m fall inser man snabbt att man har ett litet problem. Lägg därtill lite marginal.

Så, jag antar att man får lägga armering och slang med "fall" också in mot brunnarna eller hur gör man?

Hur mycket betong bör man ha minst mellan slang och golvyta?

Golvvärmeslangen på cellplasten så har du inget problem.

Bara att instämma med matti, lägg slingan på cellplasten så slipper du dessa bekymmer. Du kan annars köpa några mindre kloss och sätta runt där du ska ha ditt fall. men det är bara att krångla till det i min mening.

Ja, det hade varit enklast, tyvärr fick jag rådet från början att naja slangen ovanpå armeringen, som nu är utlagd. Får nog överväga göra om det jobbet. Suck.

Mikael_L
thomasx skrev:
Ja, det hade varit enklast, tyvärr fick jag rådet från början att naja slangen ovanpå armeringen, som nu är utlagd. Får nog överväga göra om det jobbet. Suck.
Ja det var tråkigt. För det är nog generellt bättre att lägga golvvärmeslangen före armeringsnäten.

Tråkigt att armeringen redan ar utlagd, men är det ingen störra yta är det helt klart värt att göra om. 2 cm täck på värmeslangen är för lite. Lägger du slangen i botten får du en mycket bättre värmespridning.

Måste vara enklare att köpa ett gäng distanse som är lite lägre... du har väl två lägen på dina distanser, vrid dem 90 grader, 50mm och 25mm....

För att slippa rulla upp slangen igen....

Egentligen så ska del vara fall på grusbädden och cellplasten då har man inga problem med för tunn betong, men nu är det gjort.

Protte

Distanserna är 50 och 40mm, så det räcker inte riktigt.

Det är klart att man skulle ju kunnat lagt lite tunnare cellplast där också, men det är ju än jobbigare just nu.

Har bara ett lager i två fyrkanter där jag vill ha 20 cm betong för att kunna montera tvåpelarlyft framöver.

Plattan är 120 kvm totalt. Ett alternativ skulle kunna vara att lägga slangen under enbart där det blir fall, så jag inte behöver göra om allt. Men å andra sidan så gillar jag när det blir ordentligt gjort. Så det blir nog så, får flytta några nät i taget, men dom är ju inte helt lättmanövrerade med sina 5x2,5m.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.