Skriv svar Nytt ämne
Läst 1 003 gånger · 5 svar · 5 bevakar · 0 gillar
  1. 2012-07-31 14:03
    Svara | #1

Nykomling Medlem: apr 2012
    västra götaland
    37 inlägg

Renovera källare?!?

Hejsan Jag och min sambo köpte oss första huset för ca 5månader sedan.

74 x74 kvd Trähus som är omgjord till tegelhus. Huset byggdes 1958 gjordes om till tegel 196*

Nu har alla rum på övervåningen renoverats. Av mig själv. (lärt sig av misstag)

Huset har källare och vi tänkte börja där nere framöver.

Direkt när man kommer ner för trappan så är det som en hall/korridor ca 8kvd, och direkt till vänster är ett gästrum 10-12kvd.
    Dessa två "rum" tänkte vi börja med först..

Nu är det tapet på väggarna.Och plastmatta på golvet.
    = kallt som satan.
    Antar att det är någon spånskiva på väggarna eller något?!

Hur gör man för att få detta någorlunda mysigt. Riva ner alla väggar till betongen och måla väggen i stället? ännu kallare?
    Hur gör man smidigast med golvet?Det finns ingen mögel eller något liknande. huset va bes vid köpet och inga konstiga lukter.

2. 2012-08-01 08:35
    Svara | #2

Janus82s avatar
    Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: sep 2010
    Örebro län
    228 inlägg
    Gillad 29 gånger
    När det gäller väggarna så kan tapeten mycket väl sitta direkt på putsen. Så gör det i alla fall hos oss och många andra som jag känner. Ibland hävdas det att det är en riskkonstruktion att göra på det viset men det väsrsta som kan hända om du får in fukt är att tapeten lossnar. Om du istället vill måla väggarna är det viktigt att du ser till att använda en färg som släpper igenom fukt för att inte få problem.

När det gäller golvet så finns det egentigeln bara några få sätt att göra det rätt på. Det första och bästa är att bila bort plattan, gräva ur och isolera innan du gjuter en ny platta. Sök här på BH efter "källarprojekt" så hittar du en hög med trådar som beskriver det jobbet. De flesta brukar sammanfatta det med att det är ett fruktansvärt hästjobb som de aldrig vill göra igen men att de trots det är glada att det är gjort.

Den andra metoden är att använda en platonmatta eller motsvarande för att ventilera bort fukten ur plattan och ovanpå den lägga ett valfritt golv. Om det är ett stort rum som ska ventileras på det här viset kan det kanske behövas en fläkt som suger ut luften från under golvet men oftast räcker det med speciella golvsocklar som släpper ut luften.

Det finns även vissa heltäckningsmattor som är godkända för att läggas direkt på betongplattan. Min bror använder sig av dessa och han är nöjd. En heltäckningsmatta gör att golvet inte känns så kallt som det gör med parkett eller motsvarande. Detta är sannolikt den billigaste och enklaste lösningen för att få det mysigt.

Innan du börjar riva för mycket i källaren bör du även fundera ett varv på om du ska se över ditt värmesystem. Jag (och många med mig) har problem med att källaren blir kall och fuktig på sommaren när husets värmesystem slår ifrån. Själva fuktigheten är lätt åtgärdad med en avfuktare men kylan är lite besvärligare. Vi har funderingar på att koppla källarens värmesystem på en egen slinga så att vi kan låta värmepumpen köra ut lite värme där även på sommaren. Jag vet att det finns andra som har löst värmeproblemet med att koppla ett konvektorelement på varmvattnet och låta det lyfta temperaturen de sista graderna som behövs för att få en komfortabel temperatur.

3. 2012-08-06 09:34
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2010
    Stockholm
    388 inlägg
    7 blogginlägg
    Gillad 24 gånger
    Papperstapet är säkert inget problem.Vi hade någon eländig "reparationstapet" i plast och glasfiber.Bakom den började det växa.Den var så styv att trots att 85% lossnat från underlaget så satt den uppe ändå.
    Mitt tips är att låta bli allt som innehåller PLAST mot golv eller tak i en källare.
    Fredrik

4. 2012-08-11 20:14
    Svara | #4

västra götaland
    37 inlägg

tack för hjälpen. Blir att riva ner "skivorna" som är på väggarna och måla betongen i stället.
    Sen lägga platonmatta och sedan parkettgolv och några stora mattor.. Behöver jag ändå flytta ut listorna för att det ska bli luft under?

5. 2012-08-11 20:55
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: jan 2009
    Östergötland
    611 inlägg
    Gillad 40 gånger
    Golvet: Platon ( el motsvarande), byggfolie, stegljudsskydd ( 3mm plast), parkettgolv. Montera golvlisterna på tex 5 mm distans från väggen (för att få ventilation).
    Mattor är ej nödv. Parkettgolvet blir tillräckligt varmt att gå på ändå.

Om det blir kallt så behövs lite värme på elementen på sommaren. Men det är rätt gött att ha något svalt ställe att gå till på sommaren...

6. 2012-08-28 19:13
    Svara | #6

västra götaland
    37 inlägg

Såg att byggmax hade någon billigare modell av platonmatta.
    Den heter fuktisolermatta funkar detta lika bra?

Om jag förstår allt rätt. Så ska väggar och golv helt rena från allt. Sen lägger man ut tex platon matta. Hur gör man vid skarvning? Sen ska mattan gå upp lite på väggarna.?
    Sedan byggfolie. Sen direkt på detta valfritt golv sen flytta ut listerna några mm.

Funkar detta?mvh
    Senast redigerad av jonaslatt 2012-08-28 21:35

Läs mer

1. renovera källare/-golv
    av freddeh i forum Grund & markarbeten
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 10:59
  2. Renovera gillestuga i källare
    av Hemmafixaren309 i forum Grund & markarbeten
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 11:10
  3. Renovera källare, tips, råd, priser m.m.
    av jonas_720 i forum Byggmaterial & byggteknik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-04, 22:25
  4. Renovera källare
    av The Tor i forum Grund & markarbeten
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 15:02
  5. renovera källare
    av phoebe i forum Grund & markarbeten
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-26, 21:37