Har nyligen köpt ett hus. När det regnar kraftigt rinner vattnet ner från taket, in i stuprännan, stoppas av filter och därefter ner på innertaket av plast. Men av någon anledning rinner en del vatten då uppåt och under stuprännan och därefter ner längs med huset. Konsekvensen blir att våra möbler som står under taket blir blöta.
Jag har tagit ett antal fotografier för att visa hur det ser ut.
Nu undrar jag - är det felkonstruerat och vad kan jag göra för att hindra att vattnet åker in under stupröret?
Taket från avstånd
Här ser man filtret som jag tror skall hindra löv m.m. att åka ner i hålet
Här är bild från sidan så att man kan se under stupröret. Bilderna har av någon anledning hamnat upp och ner. sorry
Ta bort dom där eländiga gallren och sätt moderna silar på stupröret.Jag gissar att stupröret och hängrännan inte kan svälja allt vatten med resultatet att det svämmar över.
Tack Fredrik! Jag har redan sådana en bit ner på stupröret. Kan jag bara ta bort gallret som sitter ovanpå då? Eller finns det någon modern variant av den också?
Ta bort gallret.Dom där satte man dit innan den andra typen fanns.Hade sånna där i mina hängrännor.Det slutade svämma över efter att jag tog bort dom. Gallret ska dessutom sitta över utloppet till stupröret om dom är korrekt monterade.
Fredrik