Svara Nytt ämne
  1. 2012-05-05 08:37
    Svara | #1

Nykomling Medlem: maj 2012
    stockholm
    3 inlägg

Recept på snigeldynamit

Någon som gjort egen betonamit (snigeldynamit)? Ingredïenserna ska tydligen vara osläckt kalk och cement om jag fattat det hela rätt. Hur blandar jag ihop det? Någon som vet?

Behöver alltså "receptet".

//Ulrika

2. 2012-05-05 09:12
    Svara | #2

ravepers avatar
    Forumgud Medlem: nov 2007
    västragötaland
    2 375 inlägg
    Gillad 209 gånger
    47 bilder
    "Snigeldynamit är en produkt som består av 90 % kalciumoxid och 10 % cement samt vatten."

Ska tydligen vara lättare att köpa än att göra själv.

3. 2012-05-05 09:17
    Svara | #3

stockholm
    3 inlägg

"Svårt" är ingen anledning att inte pröva själv

Volym- eller viktprocent?
    Senast redigerad av enchanting 2012-05-05 09:22

4. 2012-05-05 09:23
    Svara | #4

Johan Gunverths avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: feb 2005
    Göteborg, Björlanda
    6 184 inlägg
    Gillad 226 gånger
    40 bilder
    Alternativ metod som fungerar utmärkt. Komplettera med slägga.
    http://www.sten-spräckning.se/Spräckkilar.php

Osläckt kalk kan vara svårt att få tag på. Rätt så reaktivt och därmed farligt att hantera.

5. 2012-05-05 09:44
    Svara | #5

Forumgud Medlem: jul 2009
    43 år
    stockholm
    1 862 inlägg
    Gillad 221 gånger
    24 bilder
    Johan Gunverth skrev Visa original
    Alternativ metod som fungerar utmärkt. Komplettera med slägga.
    http://www.sten-spräckning.se/Spräckkilar.php

Osläckt kalk kan vara svårt att få tag på. Rätt så reaktivt och därmed farligt att hantera.
    Köpte spräckkilar av dem för några veckor sedan och jag kan verkligen rekommendera dem. Fungerar klockrent och man slipper vänta 2-3 dagar på att snigeldynamiten ska verka.

Dock ska du inte köpa deras SDS-max borrar. De är SKRÄP(!), höll typ 10 hål sedan var de helt slut. Även fast man väntar tills borren har kallnat mellan borrningarna.

6. 2012-05-05 09:53
    Svara | #6

stockholm
    3 inlägg

"Farligt" är heller ingen anledning att avstå Jag vill prova helt enkelt och se om jag fixar det.

7. 2012-05-05 14:08
    Svara | #7

Johan Gunverths avatar
    Göteborg, Björlanda
    6 184 inlägg
    Gillad 226 gånger
    40 bilder
    enchanting skrev Visa original
    "Farligt" är heller ingen anledning att avstå Jag vill prova helt enkelt och se om jag fixar det.

Se då till att borra tillräckligt djupt. Minst 40 cm. Om hålet läcker, in eller ut, måste du täta det först. Risken finns för blowout som kan lyfta en ev. övertäckning flera meter. Det får inte heller vara för varmt, för då går processen för fort.

När du blandar CaO + H2O bildas Ca(OH)2. Detta har större torrvolym än ursprunget. Det ökar volymen kristallint så det är med andra ord molekylkrafterna som spräcker berget. Tricket är att få det osläckta kalket att hänga kvar i borrhålet, att det griper tag i ojämnheterna i hålets väggar. Det är där cementen kommer in. Du måste också blanda i exakt rätt mängd vatten. Annars exploderar skiten rätt ut ur hålet (blowout) efter någon halvtimma eller så händer inget alls och du har kvar osläckt kalk i hålet.

Restmaterialet i borrhålet är ren kalk.

8. 2012-06-02 21:27
    Svara | #8

Fullvärdig medlem Inloggad Medlem: jul 2004
    31 år
    Skaraborg
    135 inlägg
    Gillad 17 gånger
    1 bilder
    Vi körde men något liknande på ett jobb för några år sedan. Du hade vi rutinerade sprängare som skulle använda detta nära en husgrund. Det andra sprängde vi med dynamit.

Dock vart det blowout rakt upp i ansiktet på en av sprängarna som fick åka till sjukhus.

Det felar även för experterna, det jag menar med detta är: Var försiktig! Reaktionstiden kan vara väldigt snabb, och detta var originalblandning.

9. 2012-06-03 00:43
    Svara | #9

Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: jul 2007
    Blekinge
    12 031 inlägg
    Gillad 1 135 gånger
    59 bilder
    noone70 skrev Visa original
    Köpte spräckkilar av dem för några veckor sedan och jag kan verkligen rekommendera dem. Fungerar klockrent och man slipper vänta 2-3 dagar på att snigeldynamiten ska verka.

Dock ska du inte köpa deras SDS-max borrar. De är SKRÄP(!), höll typ 10 hål sedan var de helt slut. Även fast man väntar tills borren har kallnat mellan borrningarna.
    Vilken storlek och antal använde du för hur stora stenar?

Tyvärr blir man ju lite skeptisk till deras övriga produkter samt svenskan på siten.
    .......or oatävööööööööö

10. 2012-06-03 11:13

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2004
    Dalarna
    200 inlägg
    Gillad 3 gånger
    15 bilder
    OT: Jag kör med Clas Ohlsons (ved)klyvkilar. Bredden på dem gör att man måste borra ett antal hål intill varandra, vilket kan vara lite knepigt. Kostar bara 59:-

11. 2012-06-03 13:05

Johan Gunverths avatar
    Göteborg, Björlanda
    6 184 inlägg
    Gillad 226 gånger
    40 bilder
    Nimajneb skrev Visa original
    ...Tyvärr blir man ju lite skeptisk till deras övriga produkter samt svenskan på siten.
    Det är s.k. 80-talistsvenska. Språkets motsvarighet till friformsjazz.
    I övrigt är kilarna riktigt bra. Jag har misshandlat dem rejält utan tillstymmelse till skador som utrsprucket material eller krökta stål
    Nimajneb gillar detta.

12. 2013-08-21 16:36

Nykomling Medlem: jan 2010
    Stockholm
    1 inlägg

Jag köpte spräckkilar samt SDS-max borrar (20mm) och har inte haft problem med borrarna. Ska dock påpeka att jag har varit extrem noga med att inte köra borrarna för hårt.

Liknande ämnen

1. Snigeldynamit
    av BOS123 i forum Grund & markarbeten
  2. snigeldynamit
    av noxn i forum Säljes & skänkes
  3. snigeldynamit
    av n0xn i forum Grund & markarbeten
  4. snigeldynamit
    av Crax i forum Grund & markarbeten
  5. snigeldynamit
    av cazet i forum Grund & markarbeten