jag har en fundering på hur jag ska göra med uppfylnad/utgämning av tomt. det är så att jag vill bygga hus i en slutning på ett berg. höjdskilnaden är ca 230cm om man tänker 1,5-2 meter ut från huset. jag tängte att man skulle ha en stödmur så att massorna inte "rinner" iväg.

så.. hur gjuter man en stödmur. vilka mått sla det vara på armering, mur mm

och vad ska man fylla upp innanför muren med. berg eller 0-150? och hur ska man vibbra? ska man vibbra berg eller börjar man vid 0-150 eller 0-32?

ska se om jag kan bifoga bild som beskriver bättre

Måste du gjuta?

Ta en titt på benders megawall och kolla monteringsanvisningen - ger lite ideer om hur man kan göra om gjutning blir för jobbigt.

Som jag tolkar dig vill du alltså sätta en stödmur, fylla upp innanför och sen göra en platta på mark ovanpå alltihopa?

Det går att göra (jag kan dock inte hjälpa dig med beräkningarna) men jag vet inte om du har funderat på alternativ.
Anledningen till att jag frågar är att det troligen blir rätt dyrt med att först göra en relativt hög och lång mur som ska vara stark nog för det tryck du vill lägga på den.
Sen kommer det ju att gå en hel del massor för att fylla upp på insidan också.

Har du rent berg i botten så kan jag tänka mig två alternativ.
Antingen ställer man huset på plintar och lämnar öppet under. Vipps har man ett utrymme för trädgårdsgrejor osv. En spalje med klätterväxter tex fixar en snygg front.
Ett annat alternativ är att gjuta lite så att man får en jämn klack och sen murar man upp med leca och gör en torpargrund av det hela

....ok, jag tänkte inte något hus ovanpå, bara stödmur för gräsmatta/tomtmark....

ja det blir ju mycket jobb och matreal men jag vill gärna ha platta.

hur tjock ska muren vara om man gör den 230cm hög och 600cm bred?

jag försökte lägga in bild som jag gjort i paint men det gick inte. hur lägger jag upp bilder här?

är det en liten bild så kan du välja utökad svarsruta och sen ta gemikonen och bifoga den så.
Annars får du lägga upp den på någon webtjänst som pixbox, forumbilder osv och sen infoga en läng till den via iconen med berget

/Mats
Moderator

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.