1 409 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Avsluta rör i dike
Ja, då var det bestämt. Vi pumpar allt vatten från dränering och takvatten till närmaste bäck ca 50m bort. Nu börjar man ju fundera lite på just den lösningen. Hur avslutar man röret i diket? Bara rätt ut eller måste man göra något för att det inte ska krypa in djur?
Jag tänkte helt enkelt dra PEM-slang hela vägen.
Något annat man borde tänka på?
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Jag tänkte helt enkelt dra PEM-slang hela vägen.
Något annat man borde tänka på?
Bara nyfiken, måste väl till en stor pump om den skall klara av att pumpa bort allt vatten efter ett stort skyfall, eller en stor uppsamlingsbrunn vid pumpen, kan bli många liter vatten då varje mm ger en liter per kvadratmeter.
Tror att det bara är att låta röret gå rätt ut i diket, se bara till att skydda det lite så att det inte blir söndertrampat av djur eller så...
Tror att det bara är att låta röret gå rätt ut i diket, se bara till att skydda det lite så att det inte blir söndertrampat av djur eller så...
Jovisst blir det mycketvatten. Kruxet är också att vi behövet 2 pumpar. En från dräneringsbrunn och en från dagvattenbrunn. Om vi inte väljer att pumpa upp vattnet till annan nivå, kommer vi nog vara nere på typ 5m innan vi är framme vid diket.
Däremot kommer jag nog göra ett spillrör från dagvattnet över till dräneringsbrunnen, för att kunna ta hjälp av båda pumparna vid skyfall
Däremot kommer jag nog göra ett spillrör från dagvattnet över till dräneringsbrunnen, för att kunna ta hjälp av båda pumparna vid skyfall
Klicka här för att svara