3 191 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Markarbete garage offert
Hejsan
Har fått en offert på markarbete för ett garage, en hysfad bit dyrare än jag trodde.
Så här står i offerten
Markarbetet omfattar.
-Stubben grävs upp och läggs pá tomten
-Schaktning för grund inkl. arbete
-Makadam till grund (16-32, 5-8)
-Makadam till rörschakt
-Hyra av laser och liten padda
-Indragning av servis och dagvattenledningar
-Grovplanering med beñntligt mateïial
-Parkering (0-40) samt byggväg
-Schakt och återfyllning värmekulvert 16m
Markarbete omfattar ei
-Finplanering
-Sprängning
-Pâlning
-Bortforsling av överskottsmaterial (som ej får plats framför huset)
-Asfalt
-Värmekulvert samt hàltagnìng i bef byggnad
Pris: 120 000 ink. moms
Känns detta rimligt? Inga särskilda konstigheter och som ni ser så ingår inga eventualiteter, som sprängning, pålning etc.
Har fått en offert på markarbete för ett garage, en hysfad bit dyrare än jag trodde.
Så här står i offerten
Markarbetet omfattar.
-Stubben grävs upp och läggs pá tomten
-Schaktning för grund inkl. arbete
-Makadam till grund (16-32, 5-8)
-Makadam till rörschakt
-Hyra av laser och liten padda
-Indragning av servis och dagvattenledningar
-Grovplanering med beñntligt mateïial
-Parkering (0-40) samt byggväg
-Schakt och återfyllning värmekulvert 16m
Markarbete omfattar ei
-Finplanering
-Sprängning
-Pâlning
-Bortforsling av överskottsmaterial (som ej får plats framför huset)
-Asfalt
-Värmekulvert samt hàltagnìng i bef byggnad
Pris: 120 000 ink. moms
Känns detta rimligt? Inga särskilda konstigheter och som ni ser så ingår inga eventualiteter, som sprängning, pålning etc.
Plattan är på 121kvm, 11x11mTrollMann skrev:
Marken bedöms vara av lämplig/bra, så inget extra djup ska behövas mer än vad som normalt behövs på fast mark. Eller det är i alla fall vad offertgivaren antagit.
Tillgängligheten är bra, asfaltsväg ända fram till där garaget ska vara, och där är det gräsmatta idag. Med ett träd på som jag fäller och tar bort, stubben grävs upp och läggs åt sidan.
Jag tycker det låter lite dyrt, men jag vet inte hur stor vägen som skall byggas är, samt parkeringen.
Jag betalade 65 ink moms 4 år sedan för en 40m2 platta, men då ingick isolerad platta också. Men inte byggväg och parkering. Grovarbetet gick på ca en dag men det är betydligt mer jobb med en platta än att bara grovplannera.
Jag betalade 65 ink moms 4 år sedan för en 40m2 platta, men då ingick isolerad platta också. Men inte byggväg och parkering. Grovarbetet gick på ca en dag men det är betydligt mer jobb med en platta än att bara grovplannera.
I detta fallet är det ingen väg som ska byggas, och själva plattan ingår inte i priset.TrollMann skrev:Jag tycker det låter lite dyrt, men jag vet inte hur stor vägen som skall byggas är, samt parkeringen.
Utöver förberedelse för plattan är det "bara" att skrapa av jorden där parkeringen framför garaget ska vara och lägga ut grus.
Jag vet inte varför han skrivit byggväg i offerten, men jag antar ett det är någon standardskrivning han bara copy-paste'at.
Finplanering ingår inte heller.
Redigerat:
Klicka här för att svara