2 097 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Dränerings problem.
jag funderar på att dränera om den del av huset där det är boyta i källaren.men jag har ett problem,huset är inte dränerat tidigare,huset är ifrån -63 men om jag börjar att gräva och upptäcker att det inte finns några dräneringsrör i marken som leder bort vattnet,hur gör man då??Måste man gräva nytt dike för att leda bort vattnet?
Är de rören bara för takavattningen? och går det i så fall lika bra att lägga rör ovan mark?
Är de rören bara för takavattningen? och går det i så fall lika bra att lägga rör ovan mark?
Om det inte finns några befintliga dräneringsrör så kan du - om du inte har lust/möjlighet att gräva dig fram till ett dike eller liknande inom din tomt - anlägga en stenkista. Dvs, gräva en stor grop (några kubikmeter) en bit från huset och fylla den med sten, och leda vattnet dit.
Takavvattningen ska ha separata ledningar från dräneringen, annars är risken att du vid skyfall snarare leder IN regnvatten i grunden än bort från den.
Dräneringsrör kan man ju självklart inte lägga ovan mark (där gör de ingen nytta) men stuprören går bra att leda bort ovan mark, fast det är ju inte särskilt snyggt.
Takavvattningen ska ha separata ledningar från dräneringen, annars är risken att du vid skyfall snarare leder IN regnvatten i grunden än bort från den.
Dräneringsrör kan man ju självklart inte lägga ovan mark (där gör de ingen nytta) men stuprören går bra att leda bort ovan mark, fast det är ju inte särskilt snyggt.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jag har inte några möjligheter att gräva dräneringen till ett dike,och tak avvattningen tänkte jag gräva ned strax under marnivå och leda bort ett par meter ifrån huset för att mynna ut i en häck.Men om det inte finns dräneringsrör runt huset och tanken var att bara dränera om den del av källaren som är bebodd.Är det bortkastad tid och pengar, att strunta i att lägga ned rör och bara gräva ur sätta isodrän plattor samt cellplast och återfylla med grus för att bryta kapilärkraften?Till saken ska nämnas att jag i dagsläget inte har några som helst fuktproblem och huset står i en sluttning med en väg ca 5-10 höjdmeter nedanför men tyvär ganska mkt lera i jorden.
1. Att leda takavvatning till en häck låter vanskligt. Det kan komma MYCKET vatten i de rören, du riskerar att spola bort häcken. Och vad finns bortom häcken? Rinner vattnet vidare på grannens tomt kanske?
Hur ser takavvattningslösningen ut idag?
2. Om du inte har några som helst fuktproblem inomhus idag, så behöver du nog inte heller dränera om. det låter som om du mest är ute efter att isolera källaren bättre. Men om du nu ändå ska ta dit en grävare för att få ner isodränskivor så skulle iaf jag låtit grävaren göra en stenkista och leda dit dräneringsrör.
3. Isodränskivorna är redan kapillärbrytande. Du ska bara ha grus (makadam) längst ner i rörgraven runt dräneringsröret, återfyller gör du med befintliga massor och en markduk mellan massorna och skivorna för att hindra att de sätts igen av små jordpartiklar.
Hur ser takavvattningslösningen ut idag?
2. Om du inte har några som helst fuktproblem inomhus idag, så behöver du nog inte heller dränera om. det låter som om du mest är ute efter att isolera källaren bättre. Men om du nu ändå ska ta dit en grävare för att få ner isodränskivor så skulle iaf jag låtit grävaren göra en stenkista och leda dit dräneringsrör.
3. Isodränskivorna är redan kapillärbrytande. Du ska bara ha grus (makadam) längst ner i rörgraven runt dräneringsröret, återfyller gör du med befintliga massor och en markduk mellan massorna och skivorna för att hindra att de sätts igen av små jordpartiklar.
Tackar för svaret,det får bli att gräva en stenkista längre ner på tomten ändå,det låter som man måste krypa till korset och återigen göra riktigt på en gång..inga genvägar alltså.
Ang takavvattningen så är den gjord så idag, alltså dräneringsrör som är nergrävda på ca 10 cm djup och dragna bor ifrån huset ca 5 m till en häck.Svårt att förklara men längre ner längs efter efter häcken så finns ett dike där vattnet om det skulle regna tok mkt kan rinna till.
Ang takavvattningen så är den gjord så idag, alltså dräneringsrör som är nergrävda på ca 10 cm djup och dragna bor ifrån huset ca 5 m till en häck.Svårt att förklara men längre ner längs efter efter häcken så finns ett dike där vattnet om det skulle regna tok mkt kan rinna till.
Lånar tråden lite!
Kan någon kommentera mina tankar kring dränering, snälla.
Så här tänkte jag. Dränering till en brunn. Takavvattning till en annan brunn bredvid drän. brunnen.
Fråga 1: Ska man pumpa över vatten från drän till takavvattningsbrunnen och därifrån pumpa vidare?
Jag känner att jag blir tvungen att pumpa vidare vattnet på något sätt, annars kommer stenkistan komma under grundvattennivån.
fråga 2: Stenkistan, är det oklokt att anlägga den vid grannens garage, fast på min sida tomtgräns såklart?
3: Hur stor måste den vara? Jag bor på gammal sjöbotten, dvs bara riktig blålera... Hustaket är på ca 100kvm.
Tacksam för svar!
Kan någon kommentera mina tankar kring dränering, snälla.
Så här tänkte jag. Dränering till en brunn. Takavvattning till en annan brunn bredvid drän. brunnen.
Fråga 1: Ska man pumpa över vatten från drän till takavvattningsbrunnen och därifrån pumpa vidare?
Jag känner att jag blir tvungen att pumpa vidare vattnet på något sätt, annars kommer stenkistan komma under grundvattennivån.
fråga 2: Stenkistan, är det oklokt att anlägga den vid grannens garage, fast på min sida tomtgräns såklart?
3: Hur stor måste den vara? Jag bor på gammal sjöbotten, dvs bara riktig blålera... Hustaket är på ca 100kvm.
Tacksam för svar!
Misstänkte det... Vad är alternativet? Hur illa är det att ansluta dräneringen till min 2-kammarbrunn?
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Jo jag tänkte väl det. Då får det nog bli att pumpa ut vattnet i bäcken.
Måste man anmäla detta till kommunen tro? Måste man ha servitut hos markägaren?
Måste man anmäla detta till kommunen tro? Måste man ha servitut hos markägaren?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden