1 641 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Någon som byggt direkt på slutande berg?
Hej
ska riva mitt befintliga hus och bygga nytt.
Min fundering är då det slutar och idag är torpar grund funderar jag på att gjuta en trappa direkt på berget för att sedan mura upp och fylla med singel och gjuta en platta.
Lutningen är ~1m över 8m.
Någon som gjort någon liknande lösning av grunden?
Tips mottages gärna
/Jan
ska riva mitt befintliga hus och bygga nytt.
Min fundering är då det slutar och idag är torpar grund funderar jag på att gjuta en trappa direkt på berget för att sedan mura upp och fylla med singel och gjuta en platta.
Lutningen är ~1m över 8m.
Någon som gjort någon liknande lösning av grunden?
Tips mottages gärna
/Jan
Det går lika fint för året runt faktiskt.
Nu har jag grus/pinmo som underlag här men huset bor på plint
Vad man bör tänka på är att man lägger en tjockare trossbotten då man ju har -25 gradig luft under trossbotten mot kanske +2 gradig jord under en platta.
Annars ser jag inget fel med din lösning heller. Det som gäller är ju att dimensionera fölr det tryck som kan bli plus att se till att det är dränerat på lägsta punkt så att det inte kan bli nån frostsprängning.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dimensioneringen på muren
Nu har jag grus/pinmo som underlag här men huset bor på plint
Vad man bör tänka på är att man lägger en tjockare trossbotten då man ju har -25 gradig luft under trossbotten mot kanske +2 gradig jord under en platta.
Annars ser jag inget fel med din lösning heller. Det som gäller är ju att dimensionera fölr det tryck som kan bli plus att se till att det är dränerat på lägsta punkt så att det inte kan bli nån frostsprängning.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med dimensioneringen på muren
Ok, fast känns lite bättre med en riktgig platta. Som siata utväg skulle det dock fungera då blir en klart billigare lösning.
Får leta reda på en vettig byggnaadsingenjör som kan räkna dimensioneringen på muren.
var intressant och höra om någon gjort något liknnande, men ser en del som har funderinga på gkuta i tropargrund och det är ~samma sak.
/Jan
Får leta reda på en vettig byggnaadsingenjör som kan räkna dimensioneringen på muren.
var intressant och höra om någon gjort något liknnande, men ser en del som har funderinga på gkuta i tropargrund och det är ~samma sak.
/Jan
Klicka här för att svara