Jag ska dränera min källare till 70-talshuset. Betonghålsten består grunden av. Har köpt skivor som heter Ignucell Drain som sades vara väldigt bra. Ska man ha ett eller två lager skivor? Dvs. 100 eller 200mm. Läste något om att det krävs minst 200mm isolering om man ska få bygglov på ett nytt hus med källare idag. Jag vet inte om det stämmer men rent spontant så känns 200mm bättre än 100mm. Hur har ni andra gjort när ni har dränerat, en eller två skivor? Den extra kostnaden med 2 lager är försumbar när man ser till arbetet med att gräva upp och få bort kallasfalten osv. Eller är det pengarna i sjön med dubbla lager?

Fråga 2: Vad ska man använda för lim till skivorna? Jag läste om nån som körde med en klick fogskum? Jag vill inte borra och spika fast dom.

Jag använde Ignucell. Valde 150mm skivan, lamdavärdet ligger på 0,036 vilket är bra om man jämför med liknade dränskivor. Jag vill minnas att en källarvägg energiläckage inte bör översiga 0,18w/m2.Jag resonerade som dig, isoleringen är en liten kostnad i samanhanget. vill du inte borra så kan man köra kakelfix, en golfbollsstor "klutt" i varje hörn på skivan. då fäster skivorna direkt. Tänk dock på att du behöver pluggen till att fästa listen (3 st/m).

Jag har nu gjort ena långsidan. Körde dubbla skivor, 200mm. Köpte Tremco PL200 (lösningsmedelsfritt) som jag satte upp skivorna med. Fäste väl lite halvdåligt då det torkade rätt långsamt. Fick sätta pinnar emot varannan skiva i några timmar så dom fastnade.

Såg att man kan putsa på skivan. så man även kan isolera grundmuren ovan mark. Funderar på att göra det men jag får bara plats med en 70mm-skiva. Vill inte att sockeln blir tjockare än fasaden.

Jag funderar på vart man hittar täcklist som är 200mm? Enligt Isodräns hemsida så ska dom ha täcklist i plast som är för 200mm isolering. Fast när jag ställer frågan till Beijer som säljer Isodräns sortiment så finns det inte.

Ignucells täcklist är knäckbar - en list till olika tjocklekar. Kör du med Ignucell så är det nog bäst att använda deras tillbehör.

Jag hittade inga täcklister där jag köpte skivorna, verkar som att dom bara säljer skivor. Bauhaus är väl återförsäljare av Ignucell?

Jag köpte av XL-bygg. kolla med Ignucell. Jag fick snabb support via mejl!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.